TimTT schreef:Bij bijvoorbeeld de msr Hubba hp staat dat het een freestanding tent is, dus volgens mij kan hij ook wel zonder haringen opgezet worden. (maar een keertje in de winkel gaan kijken)
Klopt. Ook handig om hem na thuiskomst op het balkon te laten drogen of als je op de camping na het opzetten ziet dat de plek twee meter verderop tóch net iets beter is: tent optillen en een stukje verder weer neerzetten.
Tegen wegwaaien als ik er niet in zit, gebruik ik toch altijd zes haringen, en bij harde wind kun je nog drie scheerlijnen gebruiken (waarvan er slechts één bijgeleverd wordt).
TimTT schreef:- of de 1 persoons Hubba HP groot genoeg is
- of de Hubba HP niet te warm is vanwege minder gaas in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hubba NX of Elixir
Tja, groot en warm zijn natuurlijk tamelijk subjectieve begrippen. Ik heb een Hubba HP gekocht voor een tocht in Myanmar, eigenlijk als back-up wanneer ik geen onderdak kon vinden of een kamer moest delen met veel andere zespotige gasten. In vergelijking met mijn balzaal (Tatonka Alaska 3) is de Hubba erg klein, naast mij (1m71) kunnen mijn stuurtas en wat kleren ofzo in de binnentent en dan past er in de voortent nog 1 tas, en wat los spul (gasbrander, helm, schoenen). De tent in en uit vind ik een gymnastische oefening waarbij je rug gegarandeerd nat wordt als het tentdoek beregend is. In de voortent kun je niet zitten om te eten, dus mijn principe 'geen kruimels in de binnentent' moet ik laten varen als ik met de Hubba op pad ben.
Ik vind de HP inderdaad heel warm, maar ik heb het dan ook erg snel warm. Heeft wel als voordeel dat je kunt besparen op het volume van je slaapzak en 's ochtends vroeg op pad kunt omdat je de tent uitgedreven bent van het zweet. Buitentent is 's ochtends altijd kletsnat van condens. Ik had graag meer ventilatie gewild. Ik zet de tent daarom nog weleens met de ingang op de wind, maar als het dan gaat regenen, kun je de tent niet in of uit zonder dat de binnentent inregent. (Gelukkig kun je de tent dan weer makkelijk oppakken en achterstevoren zetten.
)
Kortom: sinds de aanschaf van de Hubba begrijp ik waarom sommige mensen kamperen maar een arremoeiige toestand vinden. Toch heb ik plezier van het tentje, vooral als ik zoveel mogelijk kilometers wil maken en dus weinig tijd in de tent doorbreng:heel licht, klein pakvolume, makkelijk en snel opzetten.
Je kunt overigens zowel de binnentent als de buitentent alleen opzetten, maar je kunt niet eerst de buitentent opzetten en daarna de binnentent inhangen. En wat betreft de oorspronkelijke vraag over de waterdichtheid: geen klachten over het tentdoek maar ik vind het grondzeil flinterdun, en gebruik voor de zekerheid altijd een extra onderzeil.
Succes met de aanschaf,
Carl