Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verwacht: Garmin Edge 820 - Forum Wereldfietser

Verwacht: Garmin Edge 820

Garmin Edge 820: verwacht najaar 2016
In het najaar van 2016 komt Garmin een opvolger van de veelverkochte 810, de 820. De Garmin Edge 820 komt tussen de 520 en 1000 in het Edge assortiment en is wat compacter dan de Edge 1000 (die bijna zo groot is als een smarphone).

Nieuw van Garmin is de Group Track functie. Met GroupTrack kun je op het scherm zien waar je vrienden aan het fietsen zijn, mits ze ook een Garmin Edge hebben. Voor wie het leuk vindt, zo kun je onderweg je fietsmaten opzoeken. De Wahoo ELEMNT heeft een vergelijkbare functie.

Overzicht specs Garmin Edge 820
- Lichtgevoelig scherm voor optimale afleesbaarheid
- Bluetooth om je smartphone te koppelen
- Glonass en GPS voor snelle en goede GPS ontvangst
- Garmin fietskaarten voor turn-bij-turn navigatie
- ANT+ voor draadloos koppelen van sensoren als hartslagmeter

Afbeelding

Uitgebreide functies
Voor de sportieve en op training gerichte fietser is er de standaard Garmin Edge 820 versie. Deze heeft zeer uitgebreide functies aan boord, als bijvoorbeeld:
- Vermogensmeting (Watt)
- VO2 max
- FTP (functional threshold power)
- Strava Live segments, als je een Strava premium account hebt dan kun je 'live' op het scherm zien wanneer je een KOM rijdt en wat je resultaten zijn.

Explore versie
Ook van de Garmin 820 komt er een Explore versie, die meer gericht op de recreatieve fietser en minder uitgebreide functies heeft.

Afbeelding
Commercieel nieuws met een commercieel tintje voor TS. Binnenkort kunnen we scherpe aanbiedingen verwachten?
Inderdaad: kan hier een ban op? Die Edge modellen zijn bovendien niet echt geschikt voor ons.
Wim schreef:Inderdaad: kan hier een ban op? Die Edge modellen zijn bovendien niet echt geschikt voor ons.
praat voor jezelf...of bedoel je met "ons" jij en je vrouw?

voor degene die het misschien gemist hebben, het bericht staat in "commercieel nieuws"
@Wim: Zoals al eerder uitgelegd. In deze rubriek is het toegestaan beperkt reclame te maken mits het fiets gerelateerd is en mits het niet te vaak is.
Wim schreef:Inderdaad: kan hier een ban op? Die Edge modellen zijn bovendien niet echt geschikt voor ons.
En ik altijd maar met mijn Edge 810 op de fiets, ook tijdens de reis. Blijkt nu dat dit helemaal niet geschikt is :(.

In tegenstelling tot Wim kijk ik dan ook wel uit naar de 820. Het is en blijft een uitstekend multi-purpose device. Perfect voor op de racefiets gedurende het jaar. Maar de navigatie werkt ook uitstekend om aan het einde van de dag de weg naar de camping te regelen. Bovendien een zeer geschikte battery life en laag energieverbruik in tegenstelling tot bijv. een smartphone. En doet op de fiets niet onder voor diverse andere navigatie opties.
Vraagje : kunnen de Garmin-kaarten vervangen worden door OSM-kaarten ?
(OSM=Open Streetmap)
Op mijn ouwe trouwe Garmin Dakota 20 is dit mogelijk.
Ik vraag mij af of dit voor de nieuwe modellen nog steeds zo is.
Garmin maakt hier uiteraard geen reclame mee, ze verkopen liever kaarten.
Ja dat kan, of dat ook voor deze 820 ook geldt weet ik niet.
De tovenaar schreef:Ja dat kan, of dat ook voor deze 820 ook geldt weet ik niet.
Van dcrainmaker.com:

randy
July 13, 2016 at 2:07 pm #210
Can you opt for Open Street Maps even though there is no micro SD slot?

Reply
DC Rainmaker
July 13, 2016 at 4:55 pm #211
Yes, there’s plenty of internal storage you can place the maps on (by default 6GB free, but you could delete up to another 8GB of maps).




Het lijkt er dus op dat het met de 820 ook gewoon kan. Hoewel niet uitbreidbaar beperkt dit wel min of meer wat je qua map in kunt laden. Hoewel voor de meeste doeleinden 16 GB natuurlijk ruim voldoende is, kun je niet de gehele wereld in één keer op je device laden.
Ik zou momenteel eerder voor de nieuwe Oregon 700 serie gaan. De edge is toch wat kleiner daardoor slechter leesbaar (al zal dit natuurlijk per individuele waarnemer verschillen of dit belangrijk is) en de meeste 'workout' gerelateerde extra's zijn voor de vakantiefietser niet zo interessant. Bijkomend nadeel is dat je niet de batterijen kan vervangen halverwege de rit (mocht dit nodig zijn) en dat je het interne geheugen niet kan uitbreiden.

Er zijn natuurlijk wel wat voordelen: hij is kleiner en lichter.
rockhopper schreef:Ik zou momenteel eerder voor de nieuwe Oregon 700 serie gaan. De edge is toch wat kleiner daardoor slechter leesbaar (al zal dit natuurlijk per individuele waarnemer verschillen of dit belangrijk is) en de meeste 'workout' gerelateerde extra's zijn voor de vakantiefietser niet zo interessant. Bijkomend nadeel is dat je niet de batterijen kan vervangen halverwege de rit (mocht dit nodig zijn) en dat je het interne geheugen niet kan uitbreiden.

Er zijn natuurlijk wel wat voordelen: hij is kleiner en lichter.
De Garmin Edge 810 en diverse andere toestellen uit de Edge serie kun je tijdens het fietsen aan een power bank hangen. Ik ga er van uit dat dit met de 820 niet anders zal zijn. Zo kun je er voor zorgen dat je ook over langere ritten gewoon met 100% geladen blijft fietsen.