Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 nieuw kan slijtage blokjes niet compenseren - Forum Wereldfietser

Magura HS33 nieuw kan slijtage blokjes niet compenseren

Dag Collega fietsers.

Op mijn verleden jaar aangeschafte fiets zitten remgrepen van het nieuwe model HS33. In het gebruik doet zich het volgende probleem voor.

Afbeelding

Bij slijtage van mijn remblokjes kan ik op een gegeven moment niet voldoende meer compenseren met de daartoe bedoelde stelschroef op de remhendel. (TPA stelschroef zoals Magura dat noemt)
Volgens Magura zouden de remblokken gebruikt moeten kunnen worden totdat de diepte van de inkervingen 1mm zijn. Er is dan 3mm van de blokjes afgesleten. Bij mij moet ik de blokjes al vervangen bij een slijtage van 1,5mm. Het is dan niet meer mogelijk om dit te verhelpen met de stelschroef en de remhendel komt dan tegen het handvat op het stuur aan. De compensatieschroef voor kleine/grote handen is zodanig ingesteld dat de remhendel zo wijd mogelijk staat.
Door de dealer is het hele systeem al eens opnieuw ontlucht en gecontroleerd. Bij montage van nieuwe remblokjes is de afstand velg blokje 1,5 a 2 mm, dit uiteraard gemeten met het compensatiewieltje in de juiste stand.
Deze voortijdige slijtage is niet alleen kostbaar omdat ik twee keer zo vaak de blokjes moet wisselen maar ook heel lastig omdat ik nu ook veel meer blokjes op reis moet meenemen. Daarbij komt dat de vorm van deze door Magura zo bejubelde nieuwe remhendel heel ongelukkig is. Zo gaat het verstellen van de blokjes bij slijtage heel lastig door het op een ongelukkige plek geplaatste stelwieltje. Bij het oude model HS33 was dat met het rode stelwieltje een fluitje van een cent. Ook had ik bij het oude model altijd voldoende speelruimte om slijtage te compenseren.

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie deze problemen ook en hebben jullie een oplossing?

Bij voorbaat dank, Ronald van der Perk
Zijn de remmen wel correct geïnstalleerd? De cilinders kunnen naar binnen geschoven worden als de bouten los gedraaid zijn.
[/quote]
Stomme vraag: wat is de afstand hart op hart tussen de remnokken van je voor- of achtervork waar je magura's aan zitten? Uit mijn hoofd moet dat rond de 80 mm zijn en mag dat nauwelijks meer of minder zijn.

Verder: hebben de remmen altijd het probleem vanaf nieuw gehad, of is het iets wat gaandeweg erin is geslopen?
Stelschroef helemaal terug draaien. Bij het inknijpen van de remhendel moeten de zuigers dan (vrijwel) meteen gaan bewegen. Zo niet, dan zit er lucht in het systeem. Zo ja, dan kunnen de remmen iets dichter tegen de velg worden gezet.
Heb jij de nieuwe HS33R? Misschien heeft Magura de remkracht in dit type wat verder opgevoerd door de uitslag van de zuigers te reduceren. Elke rem werkt volgens het principe van een mechanische versterker. De ingangskant is de remgreep. Hoe meer je de slaglengte aan de uitgangskant beperkt, hoe groter de kracht die je aan die kant kunt uitoefenen. Die was voor eerdere types hydraulische velgremmen meestal groot genoeg, behalve in de regen.

Elk wiel moet toch wel binnen 1 mm zijwaartse slag gericht kunnen worden. Als je bij het afstellen met remblokken in nieuwstaat aan weerskanten 1 mm vrij ruimte laat , moet dat voldoende zijn, lijkt me.
math schreef:Heb jij de nieuwe HS33R? Misschien heeft Magura de remkracht in dit type wat verder opgevoerd door de uitslag van de zuigers te reduceren. Elke rem werkt als een mechanische versterker. De ingangskant is de remgreep. Hoe meer je de slaglengte aan de uitgangskant beperkt, hoe groter de kracht die je aan die kant kunt uitoefenen. Die was voor eerdere types hydraulische velgremmen meestal groot genoeg, behalve in de regen.

Elk wiel moet toch wel binnen 1 mm zijwaartse slag gericht kunnen worden. Als je bij het afstellen met remblokken in nieuwe staat aan weerskanten 1 mm vrij ruimte laat , moet dat voldoende zijn, lijkt me.
Ja, het nieuwe model HS33, zie foto.

Door de diameter van de cilinder in de remhendel te verkleinen zal de remcilinder krachtiger tegen de velg drukken en zal je de hendel verder moeten bewegen om de blokjes te laten bewegen.
Dit zou een reden kunnen zijn, maar als Magura dit heeft aangepast dan kloppen de andere specificaties t.a.v. slijtage remblokjes niet meer en kan je dus nooit het remblokje volledig verslijten.

De blokjes gaan onmiddellijk bewegen als ik de remhendel in knijp

De afstand, velg remblokje, bij nieuwe blokjes is 1,5 a 2mm. De blokjes zijn dan helemaal terug in de houder. Dit is allemaal volgens de specificaties van Magura.
Eerst een schoolmeesterachtige opmerking: je vergist je. Je moet de cylinderdiameter aan de remkant vergroten om de uitslag te verkleinen en daarmee de kracht F2 te vergroten. De ingangskant is de remgreep, waar de kracht F1 relatief klein is en de weglengte groot.

Afbeelding

Ik weet niet zeker of Magura iets veranderd heeft voor hun nieuwe type HS33R, maar het lijkt er wel op, omdat ze greater breaking power claimen. Ten opzichte van wat? Ik denk tov hun meer conventionele types.

Je vergist je ook als je zegt dat de specificaties dan niet meer kloppen. Zoals ik bij een ander topic al eens uitgelegd heb, hoef je met krachtigere remmen minder te remmen. Je kunt de fiets vaker gewoon laten lopen zonder verlies aan controle. Daarom slijten je remblokken ook minder.

Ik weet niet of jij zelf je remmen afstelt. Zoniet, ga naar je fietsmaker, vraag hem om even de wielen goed te controleren zodat ze minder dan 1 mm zijslag hebben (5-10 minuten werk, inclusief eventuele bijstellingen; kan met zacht opgepompte banden). Daarna de remmen met nieuwe remblokjes afstellen op 1 mm ruimte aan beide kanten.
Ronald van der Perk schreef:De afstand, velg remblokje, bij nieuwe blokjes is 1,5 a 2mm. De blokjes zijn dan helemaal terug in de houder. Dit is allemaal volgens de specificaties van Magura.
Ik denk dat bij schone remmen en damp in de remleiding de blokjes nog wel eens (pneumatisch) zouden kunnen bewegen.
Sowieso wordt pas als de blokjes de velg raken druk(=kracht per oppervlakte) in de olie (hydraulisch) opgebouwd.
Indien je damp in de remleiding hebt dan wordt die eerst gecomprimeerd voordat er kracht op de velg uitgeoefend gaat worden. Bij een heel klein beetje damp verlies je een klein stukje travel, bij meer damp kan de gehele remwerking verloren gaan.

Op zich zouden bij nieuwe blokjes en de stelknop helemaal teruggedraaid de remmen optimaal moeten remmen. Is dat het geval? Of moet bij nieuwe blokjes meteen al de stelknop aangedraaid worden?
Misschien een rare vraag maar het lijkt mij dat de remhandel erg dicht bij het handvat zit, is dit tegenwoordig standaard? Dit zou kunnen verklaren dat je de rem niet ver genoeg in kan knijpen, je komt immers tegen je handvat aan. ( Ik ga er even vanuit dat een eventuele rise (bocht) in het stuur wel de goede kant opwijst (anders heb je nog minder hefruimte))
_Peter_ schreef:Misschien een rare vraag maar het lijkt mij dat de remhandel erg dicht bij het handvat zit, is dit tegenwoordig standaard? Dit zou kunnen verklaren dat je de rem niet ver genoeg in kan knijpen, je komt immers tegen je handvat aan. ( Ik ga er even vanuit dat een eventuele rise (bocht) in het stuur wel de goede kant opwijst (anders heb je nog minder hefruimte))
Precies, dat is iets wat mij ook is opgevallen. Door het vreemde model van de remhendel is het bereik tamelijk klein en de compensatieschroef kleine/grote handen staat in de stand grote handen!
Een mogelijke verklaring zou nog kunnen zijn dat er te weinig olie in de rem zit, wellicht veroorzaakt door het ontluchten.
math schreef:Eerst een schoolmeesterachtige opmerking: je vergist je. Je moet de cylinderdiameter aan de remkant vergroten om de uitslag te verkleinen en daarmee de kracht F2 te vergroten. De ingangskant is de remgreep, waar de kracht F1 relatief klein is en de weglengte groot.
Sorry math maar jij maakt hier de vergissing. Het gaat om de verhouding tussen de twee cylinders. Of je de eerste nou kleiner maakt of de tweede groter maakt niet uit (beetje kort door de bocht, er spelen ook andere zaken mee).
Je hebt gelijk: het gaat om de verhouding van de diameters. We weten niet zeker of Magura iets veranderd heeft, maar als je de remkracht wilt vergroten, kun je óf de diameter aan de kant van de remgreep verkleinen óf de diameter aan de kant van de remblokken vergroten. Ik dacht dat het eerste de slaglengte van de remblokken meer zou beperken, maar dat is onjuist: beide hebben hetzelfde effect.

Door oude en nieuwe grepen en cylinders te combineren zou je kunnen uitzoeken óf Magura hierin iets veranderd heeft en hoe, maar dat is een hoop gedoe om de leidingen vrij van luchtbellen te houden en verhelpt het probleem niet.
F1xA1=F2xA2 :wink:
Beste Ronald,

Ik heb momenteel exact hetzelfde probleem met mijn remblokken. Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost?
Te dikke handvatten?
recent precies hetzelfde probleem gehad als Ronald met de nieuwe HS 33. Volgens mij is de remkracht middels het wijzigen van de zuigerdiameter vergroot. Op mijn vorige fiets zat nog de oude HS 33, ik vond die soms-met name bij regen- matig remmen, ik ben toen overgegaan op de zachtere groene remblokken ipv de grijze blokken (wel op keramische velgen).

Nu vind ik de huidige versie prima/beter remmen met de standaard grijze blokken .
Het wordt in ieder geval vaker remblokken vervangen....

Ben
Klopt, de diameter van de cilinders zijn aangepast om de remkracht te vergroten. De gemakkelijkste oplossing is eerder vervangen van de blokjes, de lastige oplossing is de blokjes met houder en al dichter naar de velg te plaatsen. Je moet dan meestal wel nieuwe klemringen gebruiken om de remblokjes er vast te zetten.
Ik vind het wel bijzonder om te lezen dat van remmen waarvan tout fietsend Nederland en omstreken al meer dan tien jaar zei dat ze zo geweldig remmen ineens de remkracht zo vergroot moet worden dat het de levensduur van de blokjes halveert.
Helemaal gelijk Leon. Niet alle upgrades voegen iets toe, en soms was het oude gewoon beter. Ik ga extra zuinig doen met mijn 12,5 jaar oude Magura HS33 remhendels zodat ik ze niet hoef te vervangen. ... Ehm... Dat betekent dat mijn fiets 12,5 jaar oud is!!! :lol:
541361749.png