Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren met smartphone - Hoe hou je er zicht op? - Forum Wereldfietser

Navigeren met smartphone - Hoe hou je er zicht op?

Ik merk dat sinds ik een nieuwe smartphone heb deze het met GPS aan veel langer uithoudt dan de vorige. Ook is het scherm veel beter afleesbaar. Beter nog dan mijn Garmin Edge 800. Ik gebruik 'm momenteel icm. OSMAND momenteel in de auto als vervanger van mijn TomTom en overweeg dat ook op mijn fiets te gaan doen. Zeker nu de nieuwste telefoons in iets meer dan een uur van 0% maximaal opgeladen kunnen worden waardoor je je telefoon/powerbank niet heel erg lang ergens hoeft te laten opladen. (Qualcomm Quickcharge 2.0 en 3.0 standaarden, geldt ook voor de nieuwste powerbanks trouwens)

Nu ben ik dus aan het speuren naar een mogelijkheid om 'm op de fiets te bevestigen. Op dit moment denk ik dat waterbestendigheid niet zo belangrijk is. Belangrijker vind ik een goede benaderbaarheid. Dus liever niet achter een hoesje. Wel vind ik het een prettig idee wanneer ie niet zomaar van mijn fiets valt.

Deze van ca. € 30,-- spreekt me erg aan:
Afbeelding http://www.telefoonhouder-shop.nl/

Aan de andere kant zie ik deze. Lijkt wel wat op wat ik in de auto heb maar vind ik wel wat log. Kost ca. € 20,--Afbeelding"
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2415

Mijn vraag is eigenlijk wat breder: Wat gebruiken jullie (voorzover je überhaupt met een smartphone navigeert) en zijn er wat jullie betreft redenen om voor iets anders als bikemount te kiezen ?
ik gebruik geen fietshouder, heb de smartphone altijd in de rugzak. via bluetooth blijf ik op de hoogte van alle meldingen die de telefoon geeft. standaard staan endomondo en spotify aan. waar nodig gebruik ik op de weg Waze, Here of Sygic. Met een voorkeur voor Waze, omdat deze zeer actueel is. in andere gebieden vind ik Backcountry en Pathaway waardevol. daarnaast gebruik ik de smartphone voor foto's en korte filmpjes.

ik heb dus geen reden om een bikehouder te gebruiken.
Wat grappig, jij fietst dus met een oortje in begrijp ik. Aan die optie had ik nog helemaal niet gedacht. En dat terwijl ik normaal gesproken bij voorkeur met zo'n ding (Jabra) in mijn oor telefoneer.

Bedankt voor de tip. Sowieso interessant om eens mee te experimenteren.
een bluethooth headset ja, je kan er ook mee bellen. en handig in de sportschool, ben je niet afhankelijk van andersmans muziek. en je bent bereikbaar, dat is ook handig.
Ik heb de QUAO-lock in huis, je eerste plaatje, maar moet hem nog monteren. Oogt prima!
Omdat ik op mijn stuur geen plek meer had (ligstuur, km teller, bel) heb ik hem op mijn bovenbuis gemonteerd in een waterdicht hoesje. In mijn zadeltas zit een 10.000 mah powerbank. USB kabeltje langs de bovenbuis naar achteren.
Meteen ook aansluiting voor oortjes, dus als ik alleen rij, heb ik lekker de muziek aan.

https://www.fietsweb.nl/nl/topeak-iphon ... 0wod5fYLZw
Als ik navigatie aan heb staan heb ik 9 vd 10 keer genoeg aan de gesproken instructie. Ben ik aan het muziek luisteren dan gaat het dus via de oortjes. Fiets ik met het gezin dan zit de telefoon óf in een achterzak óf in een 'smartphonesportarmband' en dan heb ik geen oordopjes nodig. Is eea even onduidelijk dan klik ik het scherm ff aan, maar dat gebeurt niet vaak.

Als de aan-uit knop van mijn telefoon aan de voorkant vh scherm zou zitten dan zou ik de telefoon waarschijnlijk in een bovenbuistasje doen... (nu heb ik een Sony Xperia Z1 compact en daar zit de aan-uit knop aan de zijkant en kan ik niet makkelijk het scherm aan zetten in een hoesje...)
Ik gebruik de Biologic Bike Weathermount XL

Afbeelding
Afbeelding

Voordeel van deze is dat hij waterdicht is, en ik kan nog steeds de telefoon via een kabeltje van de naafdynamo opladen. Touchscreen werkt verder nog steeds.
Kost ong. €45 in Nederland.
Maurice schreef:Ik gebruik de Biologic Bike Weathermount XL
Mooie tip: waterdicht, oplaadkabeltje en touchscreen werkt nog steeds. Las ook dat de camera nog werkt, dus dat is ook fijn.

Ik heb nu de smartphone meestal in de rugzak maar vind dat nogal omslachtig. Tis toch elke keer stoppen, fiets neerzetten, rugzak afdoen, openmaken etc en juist bij navigeren wil je snel kunnen handelen. Vooral in een onbekende stad, of als het regent, dan wil ik ook graag kunnen doorfietsen.
Ik heb ook wel eens de smartphone uit mijn handen laten glippen (gladde handschoenen, koude of verkrampte vingers door bv veel remmen) en heb daardoor een keertje onderweg een nieuwe moeten kopen. Schandalig duur in een klein winkeltje. Dus aan het stuur/bovenbuis lijkt mij nu ook het beste.
Yopie schreef: Las ook dat de camera nog werkt, dus dat is ook fijn.
Inderdaad, dat was ik vergeten te zeggen. Aan de achterkant zit er ook een doorschijnend venster. Als je camera wat laag zit, kan die misschien niet gebruikt worden.
leuk om al die argumenten te lezen om een smartphone wel of niet aan het stuur of in de rugzak te doen.

daarom nog maar een duit in het zakje..

op mijn stuur is geen plaats meer voor een smartphone (er zitten al de nodige cams en lampen op, en het is een 6 inch scherm megaveelhdpixelenzotoestel), en de stuurbuis is te kort om een klem te plaatsen. daarnaast is een smartphone een gevoelig apparaatje, ook al zit er een hoes of pantser omheen. op het stuur vind ik dat gewoon link, in een rugzak geeft me toch een veiliger gevoel.

en een rugzak is ook waterdicht..

ander voordeel van de rugzak is dat je de foon altijd direkt bij je hebt als je afstapt. of in minder fortuinlijke situaties erafvalt en je fiets kwijtraakt.

:cry:
Lifeproof al bekeken?
Ik zit te kijken om een S5 NEO zo te gaan gebruiken op de fiets en in de auto...
Ik heb een tasje van Roswheel op het frame. Bovenop zit mijn Xperia Z5 in een doorzichtig hoesje zodat het scherm gewoon nog bediend kan worden. Eronder zit een tasje waar meestal zonnebrand, powerbank en drinkbakje van woef in zit ofzoiets
Bij mij is het een Minoura houder. Deze.
Waterdicht en zo hoeft niet, want de smartphone (Sony Xperia ZR) is dat al.

Onlangs nog getest in combinatie met een SP SD-8 naafdynamo en B+M Luxos U; zo kan de telefoon onderweg geladen worden. Dat werkt prima.
Vanaf donderdag bij de Lidl maar ook online nu te bestellen:

http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?act ... l&id=25187
Max2015 schreef:Vanaf donderdag bij de Lidl maar ook online nu te bestellen:
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?act ... l&id=25187
Ik zag 'm in het krantje staan vandaag. Inderdaad maar ff kijken of het wat is. Grote vraag blijft bij dit soort aanbiedingen natuurlijk: Overleeft ie de fietstocht...

Aan de andere kant: Ik heb ook wel eens fietsshirtjes bij de Lidl gekocht en daar ben ik echt heel erg tevreden over. Ik bepaalde opzichten vind ik ze qua afwerking beter dan Castelli shirts die ik ook heb.
Mijn ervaring is dat zodra je smartphone in een hoesje zit dat hij lastig afleesbaar is door reflectie. Daarom is de Quadlock, B&M of Finn wel erg fijn. En Lifeproof heeft er ook een paar zonder hoesje.
Eric Schuijt schreef:Mijn ervaring is dat zodra je smartphone in een hoesje zit dat hij lastig afleesbaar is door reflectie.
Dat is eigenlijk inderdaad ook wat mij tegenhoudt. De modernere smartphones zijn al wat beter af te lezen bij daglicht (ten koste van battery drain) maar dan heb je nog wel de reflectie. En zo'n hoesje geeft dan idd. dubbel reflectie.
Lifeproof heeft hele mooie cases waarvan een aantal zonder extra front layer, het aantal modellen is beperkt helaas.