Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Kroatië - Forum Wereldfietser

Fietsen in Kroatië

Wij (twee fietsgekke dames) zouden midden september Kroatië willen onveilig maken met de fiets. Wegens gebrek aan een trekkingfiets rijden we met de wagen naar ginder om er dan ter plaatse op uit te trekken en elke avond in ons eigen (tijdelijke) bed te slapen.

Onze uitvalsbasis zou ergens aan de kust zijn (Rijeka?). Als ik Google mag geloven zijn de bergen - of op z'n minst uit de kluiten gewassen heuvels - niet ver.

Ik heb hier ondertussen al wat andere posts gelezen en hieruit heb ik het volgende geleerd:

- langs de kust rijden is geen goed idee wegens te gevaarlijk. Uitzondering op deze regel: het stuk tussen Senj en Pag.
- vooral de eilanden Pag en Rab zijn de moeite.
- De ferry nemen kan een uitdaging zijn in september, omdat het aantal niet zo hoog is als in de zomer.


Hebben jullie suggesties voor een goede uitvalsbasis in de buurt van Rijeka? Zijn er fietsroutes (of wandelroutes) die jullie van harte aanbevelen? We horen het graag!


Edit: na me suf te hebben gestaard naar een hoop kaarten en elvendertig websites te hebben bekeken denk ik dat de uitvalsbasis eerder Senj zal worden.
Hallo !
Ik ben net terug van (luie) vakantie in Kroatië. Wel stukjes met de fiets op pad.
Ik was op de eilanden Cres en Losinj. Als jullie van heuvels houden is het hier geweldig. De natuur is helemaal geweldig mooi!
Denk eens aan Labin. Van hieruit kun je heel Istrie ontdekken en ook deze eilanden aandoen. Een dagje eilanden is wat weinig, maar 2 of 3 lijkt me goed.
Of als alternatief Camp Nijvice op KRK. De natuur op Krk is misschien iets minder,
maar de stadjes Nijvice, KRK, Baska en Vbrnik des te meer de moeite waard.
Het eiland KRK is met een brug verbonden aan het vaste land en vanaf dit eiland
gaat er ook een veerboot naar Cres en Losinj.

Fijne vakantie gewenst.
Timo
Als je een beetje zoekt binnen dit forum vindt je meer dan genoeg informatie, voor wandelen (en mountainbiken) zit je goed in het Velebit-gebergte (iets meer naar het zuiden, (of Paklenica N.P. nog verder naar het zuiden) Fietsen langs de kust kan prima, zeker sinds de snelweg steeds verder uitgebreid wordt, waar je wel rekening mee moet houden is de wind, die er voor zorgt dat de weg afgesloten kan worden. In september zijn er niet zo heel veel toeristen meer over, alleen het zuiden van Duitsland heeft dan nog vakantie, het meeste verkeer is in de dorpen en steden.

Alle eilanden hebben hun eigen charme, het probleem is vaak hoe kom ik er op en weer af, zonder heel vroeg op te moeten staan? (na het seizoen is de veerdienst weer voor de eilanders zeg maar.) Trajekt vaar altijd, en is zeg maar een pontje.

Mijn voorkeur voor een uitvalsbasis zou Baska op Krk zijn (camping met een van de weinige zandstranden) of anders een van de campings bij Starigrad (Paklenica N.P)

Wil je meer van Istrië zien dan is Opatija (Ičići) een goede keus of anders in de buurt van Rovinj. Houdt er wel rekening mee dat het hier erg toeristisch is. Als je Italiaans kan spreken kun je hier prima mee uit de voeten.
Timo schreef:Of als alternatief Camp Nijvice op KRK. De natuur op Krk is misschien iets minder,
maar de stadjes Nijvice, KRK, Baska en Vbrnik des te meer de moeite waard.
Het eiland KRK is met een brug verbonden aan het vaste land en vanaf dit eiland
gaat er ook een veerboot naar Cres en Losinj.
Timo
Voor mij is dit wel een goeie tip. Want Krk is naar het zuiden best mooi (zuidelijk van het hoofdstadje) en in september is het allemaal zo druk niet meer. Baska is een fijn strand, maar ook een naaktstrand, dus ik weet niet hoe onveilig je het allemaal wilt maken.

Cres en daaronder Mali Losinj zijn erg mooi. Je kunt westelijk van het meer in Cres rijden, als je tenminste niet al te dunne banden rijdt. Erg mooi, en sluit aan op de hoofdroute naar het zuiden.

Camp Nijvice op Krk is volgens mij best goedkoop, dus idd een mooie uitvalsbasis.

Het (nabije) binnenland van Kroatië is waar ik nogal weg van ben. Maar dat betreft dan geen dagtochten meer. De Velebit is schitterend, maar ook wel een slag zwaarder dan de eilanden, die overigens ook best wat heuvels bieden, hoor ;-).

Pag en Rab zijn zonder meer schitterend.

Hoeveel dagen hebben jullie eigenlijk? En is het OK om dan elke dag een sobe (kamer) te nemen?
Het enige nadeel van Krk is dat als het waait (Bora) (vraag maar aan De Tovenaar) dat je het eiland niet meer af komt met de fiets, bus, camper of vrachtwagen en soms de auto's ook niet. Als je wat tijd betreft omhoog zit heb je dan een echte uitdaging. Een fiets past overigens wel in een taxi en voor iets van 40 euro (toen) wordt je helemaal naar Rijeka gebracht. (nu is dat voor jullie niet nodig want eigen wagen).
Als je een apartement of kamer gaat huren doe dit dan voor een aantal dagen, dit is over het algemeen goedkoper dan elke dag ergens anders een kamer te huren. Je kan dit direkt met de eigenaar of via een toeristenburo regelen, vaak wordt er Duits gesproken, begin echter liever in het Engels (of Kroatisch natuurlijk).
_Peter_ schreef:Het enige nadeel van Krk is dat als het waait (Bora) (vraag maar aan De Tovenaar)
De Bora kun je overal tegenkomen, en ja, dat is best een stevige jongen. Ik ben 'm zelfs in het binnenland tegen gekomen, in Gračac, op weg naar het noorden, dus vet in m'n b*k ;-). Het goede is dat hij meestal niet langer dan een paar dagen duurt.
bikerkippie schreef:Wij (twee fietsgekke dames) zouden midden september Kroatië willen onveilig maken met de fiets. Wegens gebrek aan een trekkingfiets rijden we met de wagen naar ginder om er dan ter plaatse op uit te trekken en elke avond in ons eigen (tijdelijke) bed te slapen......
Beste bikerkip,

Binnenkort ga ik dezelfde richting op met de fiets / Eigen vervoer. Heb je een aantal tips voor mij waar ik moet letten wat mooi is om te doen. Hoe hebben jullie het gedaan met de routes. Heb je eventueel nog kaarten die ik van je zou kunnen overnemen? Ik hoor graag van je terug.

Groet, Ben
Hoi Ben, de kaart Dalmatische kust van Freytag & Berndt dekt een heel groot gebied af. Op mijn website kun je info vinden over de binnenlanden. Weet dat je van half juli to eind augustus op de eilanden en aan de kust veel drukte aan zult treffen. Vermijdt de kustweg, mooi en gevaarlijk, ook buiten het seizoen., zeker daar waar geen snelweg de drukte enigszins wegneemt. Mocht je toch binnen het seizoen reizen, mijdt dan se weekenden, want dan zijn de meeste mensen onderweg.
bikelike schreef:Hoi Ben, de kaart Dalmatische kust van Freytag & Berndt dekt een heel groot gebied af. Op mijn website kun je info vinden over de binnenlanden. Weet dat je van half juli to eind augustus op de eilanden en aan de kust veel drukte aan zult treffen. Vermijdt de kustweg, mooi en gevaarlijk, ook buiten het seizoen., zeker daar waar geen snelweg de drukte enigszins wegneemt. Mocht je toch binnen het seizoen reizen, mijdt dan se weekenden, want dan zijn de meeste mensen onderweg.
Bedankt voor de tips, en dat is zeker een kaart wil ik graag hebben voor mijn reis! we gaan begin September, hiermee proberen we ook de grootste drukte / hitte te vermijden. Waarom is het verstandiger om de kustweg te vermijden? Ik heb al een paar keer gelezen dat het gevaarlijk is maar nog niet de redden, zou je deze willen toelichten?
Benfietsen schreef:Waarom is het verstandiger om de kustweg te vermijden? Ik heb al een paar keer gelezen dat het gevaarlijk is maar nog niet de redden, zou je deze willen toelichten?
De weg is vaak relatief smal. Ik heb vaak in de bus gezeten op die route. Twee weken geleden ook. Ik zie dan vanuit de bus fietsers en ik krijg er niet een lekker gevoel van in mijn buik, qua veiligheid. Voor een stukje, OK, maar voor honderden kilometers? Not my cup of tea. Daarbij zijn de binnenlanden van Kroatië een grote aanrader. Zelfs als je niet kampeert (dat zou dan wild moeten zijn, want veel campings zul je er niet vinden) dan vind je wel hotelletjes in de stadjes. Zoland je enigszins parallel aan de kust reis zit je over het algemeen in langgerekte dalen, waarbij je af en toe naar een volgend dal moet overhoppen.

In september moet mijn route vanaf Split goed te doen zijn. Eigenlijk is die in de zomer alleen tussen Split en Omiš vervelend druk. Zuidelijker lijkt hij ook dan goed te doen.

Meer in het noorden vind je veel kleine weggetjes, bijvoorbeeld achter de bergrug tegenover het eiland Krk. Een waar fietsparadijs. Maar de eilanden zijn zeker ook heel mooi hoor, pak daar lekker wat van meer. Ze kunnen wel wat kuitenbijters bevatten, maar dat heb je in de hele westelijk Balkan.
Ik heb daar ook gefietst in september. De kustweg is goed te doen qua drukte. Alleen die wind niet. :x
Ik zou maar uitkijken met wild kamperen, er liggen nog veel mijnen.
De tovenaar schreef:Ik heb daar ook gefietst in september. De kustweg is goed te doen qua drukte. Alleen die wind niet. :x
Ik zou maar uitkijken met wild kamperen, er liggen nog veel mijnen.
Van die wind had ik al vernomen... jij ben de Bora expert ? :wink: heb je daar zelf wildekampeerd hoe is dat bevallen. wat was het mooiste gedeelte van je reis geweest?
bikelike schreef:Meer in het noorden vind je veel kleine weggetjes, bijvoorbeeld achter de bergrug tegenover het eiland Krk. Een waar fietsparadijs. Maar de eilanden zijn zeker ook heel mooi hoor, pak daar lekker wat van meer. Ze kunnen wel wat kuitenbijters bevatten, maar dat heb je in de hele westelijk Balkan.
Wow, wat een indrukwekkende site, prachtige foto's. Hier ga ik zeker even naar kijken voordat we onze reis verder gaan plannen. Fijn dat je de routes ook op de site zet; die kunnen nog wel eens van pas komen.

We willen rond Dubrovnik beginnen en wellicht een stukje albanie mee pakken maar ik weet niet of dat mogelijk is. (we hebben in dat gebied circa 10 dagen) en vervolgens nog ruim een week in slovenie om met de fiets te toeren. (we gaan op Eigen vervoer dus zijn redelijk flexiebel)
De tovenaar schreef:Ik heb daar ook gefietst in september. De kustweg is goed te doen qua drukte. Alleen die wind niet. :x
Ik zou maar uitkijken met wild kamperen, er liggen nog veel mijnen.
Naar het noorden heb je die Bora (wind) in je snuffel. Maar hij duurt meestal niet langer dan 2 a 3 dagen. Landmijnen in Kroatië zijn uitzonderlijk, maar ja, ze zijn er. Er bestaan kaarten waar ze op aangegeven staan. Meestal, met name in Bosnië kampeer ik aan een vissersstrandje of op een karrenspoor. Als je het niet vertrouw dan vraag je de locals.

Benfietsen schreef:Wow, wat een indrukwekkende site, prachtige foto's. Hier ga ik zeker even naar kijken voordat we onze reis verder gaan plannen. Fijn dat je de routes ook op de site zet; die kunnen nog wel eens van pas komen.

We willen rond Dubrovnik beginnen en wellicht een stukje albanie mee pakken maar ik weet niet of dat mogelijk is. (we hebben in dat gebied circa 10 dagen) en vervolgens nog ruim een week in slovenie om met de fiets te toeren. (we gaan op Eigen vervoer dus zijn redelijk flexiebel)
De tovenaar weet veel over Noord Albanie. Het is er ruig en erg fraai. Ik ga er komende maanden zelf eens een kijkje nemen.

Overigens heb ik net gewandeld rond en in het Lovce park in Monte Negro. De weggetjes daar zijn ook erg mooi. Kijk eventueel op OSM voor de kleinste. Je kunt bv van de Kotor baai naar het meer van Shkoder via dat soort weggetjes.

Meestal kun je je fiets wel meenemen in de bus. Twee fietsen kan wat veel zijn. Maar als de eerste bus je niet neemt, dan wellicht de tweede.
Benfietsen schreef:Van die wind had ik al vernomen... jij ben de Bora expert ? :wink: heb je daar zelf wildekampeerd hoe is dat bevallen. wat was het mooiste gedeelte van je reis geweest?
Mooiste deel is niet Kroatië maar Montenegro. Hou je van ruig, dan is Albanië de place to be. Voor zover ze de ruige paden niet aan het asfalteren zijn. Ik ben daar geen expert, heb er maar 1,5 dag rondgefietst / fiets voorgeduwd :wink: Zie verder mijn verslag of bekijk mijn filmpjes.
De tovenaar schreef:
Benfietsen schreef:Van die wind had ik al vernomen... jij ben de Bora expert ? :wink: heb je daar zelf wildekampeerd hoe is dat bevallen. wat was het mooiste gedeelte van je reis geweest?
Mooiste deel is niet Kroatië maar Montenegro. Hou je van ruig, dan is Albanië de place to be. Voor zover ze de ruige paden niet aan het asfalteren zijn. Ik ben daar geen expert, heb er maar 1,5 dag rondgefietst / fiets voorgeduwd :wink: Zie verder mijn verslag of bekijk mijn filmpjes.
Over smaak kun je natuurlijk twisten. Wat je eigenlijk zou moeten doen is een rondje Joegoslavië en er dan achter komen dat je wat diversiteit in mensen, landschappen, architectuur en geschiedenis geen gelijke vindt in Europa. Het mooiste is nog dat al die mensen erg vriendelijk en openhartig zijn, juist omdat jij de tijd neemt om hun land te bezoeken met de fiets. (meer nog dan elders in europa)
_Peter_ schreef: Over smaak kun je natuurlijk twisten. Wat je eigenlijk zou moeten doen is een rondje Joegoslavië en er dan achter komen dat je wat diversiteit in mensen, landschappen, architectuur en geschiedenis geen gelijke vindt in Europa. Het mooiste is nog dat al die mensen erg vriendelijk en openhartig zijn, juist omdat jij de tijd neemt om hun land te bezoeken met de fiets. (meer nog dan elders in europa)
Ja daar heb je een gelijk in. ik heb een hele mooie route gezien op de site van de tovenaar. die begin in slovenie en een groot deel van de Balkan bedekt. Bedankt voor de linkjes heren dit is echt super gaaf, ik wordt helemaal enthousiast als ik al die verhalen lees en de foto's zie. En dat terwijl mijn Santos nog niet eens binnen is hehe. Hoe zit het overigens met openbaar vervoer ik las al iets over een bus maar hoe zit het bijvoorbeeld met treinen? ik zou dan bijv. de auto in ljubljana kunnen zetten en vanaf Sarajevo de trein/ bus terug naar ljubljana.

Ik heb een oud bericht gevonden op een ander forum dus ik weet niet of dit nog steeds van toepassing is:
Sarajevo - Ljubljana Departures from Sarajevo Tuseday, Thursday and Sunday at 20:40 Single ticket one way 88 KM= 45€ Single ticket two ways: 141 KM = 72€ Arrival at Ljubljana: 06.00. Centrotrans-bus lines company is member of Eurolines.


Slecht nieuws tot zover betreft (trein) aansluitingen. Gevonden op de onderstaande site;
https://www.seat61.com/international-tr ... -Ljubljana
IMPORTANT UPDATE 2017: It's now confirmed that the Zagreb to Sarajevo train has been discontinued completely as from 11 December 2016, leaving Bosnia completely cut off from the rest of the European network. It's not clear why, and there has been no advance notice. It seems agreement between Bosnian and Croatian railways wasn't reached in time. Further updates will be posted here when known...
Geef je mij eens de gegevens door van 'De Tovenaar'?
thanks
Regine
De tovenaar schreef: Mooiste deel is niet Kroatië maar Montenegro. Hou je van ruig, dan is Albanië de place to be. Voor zover ze de ruige paden niet aan het asfalteren zijn. Ik ben daar geen expert, heb er maar 1,5 dag rondgefietst / fiets voorgeduwd :wink: Zie verder mijn verslag of bekijk mijn filmpjes.
Staat een paar reacties terug :wink:
sorry en thanks
Regine
De mooiste routes maak jezelf op basis van wat anderen je onderweg vertellen, die anderen zijn dan vaak mensen die daar wonen, maar soms ook andere reizigers. daarnaast is de ene meer cultuur en de ander meer natuur gericht. Dus zoveel mensen zoveel smaken. Ik heb die route van Joegoslavië ook ooit ergens gepubliceerd, weet alleen niet meer waar.