Beste forumleden
Ik fiets dagelijks naar mijn werk (10 km enkel, vrij vlak), en vervoer met mijn fiets 2 kinderen (4j - 2j) met fietsstoel + fietskar.
Ik heb de laatste 10 jaar 2 fietsen versleten en zit sinds 2,5 jaar aan mijn derde fiets die het ook niet meer zo lang zal trekken.
Voor de duidelijkheid: mijn fiets wordt overdekt gestald, ik rijd verantwoord (geen hoge drempels etc), en kuis en smeer regelmatig mijn ketting.
Mijn eerste fiets:
1.Oxford (weet niet meer welke serie, was met verende voorrem en 7 versnellingen derailleur). Na 4 jaar was deze fiets volledig op, zowat alles zou vervangen moeten worden om hem op de baan te houden.
2. Achielle Ashington. Gekocht zonder versnellingen en met terugtrapnaaf (ik dacht, minder tralala, minder snel kapot) Reed heel comfortabel, maar matige kwaliteit en enorm roest gevoelig. Die was op 4 jaar ook klaar voor het oud ijzer.
3. Gazelle esprit urban. Geen versnellingen, terugtrap. Na 2 jaar eerste roestvorming (fietsenmaker was verbaasd, hij dacht dat gazelle nog kwaliteit maakte maar blijkbaar niet meer), spatborden breken af, kettingkast is niets waard... Trapas is kapot (hangt los). Is blijkbaar een geperste trapas. Volgens fietsenmaker gaan die niet lang mee, hij ging 'm vervangen maar kans bestaat dat hij over 6 maanden opnieuw los hangt.
Dus... ik kijk al weer uit voor een nieuwe fiets. Mijn blik was gevallen op workcycles fr8. Een pak duurder dan mijn vorige fietsen, maar ik zou toch graag eens een fiets hebben waar ik een jaar of 8 mee verder kan. Ik ben het beu om 5 keer per jaar naar de fietsenmaker te moeten om kapotte onderdelen te laten vervangen. Iemand ervaring met deze fiets, of een andere tip voor een duurzame fiets?
Ik fiets dagelijks naar mijn werk (10 km enkel, vrij vlak), en vervoer met mijn fiets 2 kinderen (4j - 2j) met fietsstoel + fietskar.
Ik heb de laatste 10 jaar 2 fietsen versleten en zit sinds 2,5 jaar aan mijn derde fiets die het ook niet meer zo lang zal trekken.
Voor de duidelijkheid: mijn fiets wordt overdekt gestald, ik rijd verantwoord (geen hoge drempels etc), en kuis en smeer regelmatig mijn ketting.
Mijn eerste fiets:
1.Oxford (weet niet meer welke serie, was met verende voorrem en 7 versnellingen derailleur). Na 4 jaar was deze fiets volledig op, zowat alles zou vervangen moeten worden om hem op de baan te houden.
2. Achielle Ashington. Gekocht zonder versnellingen en met terugtrapnaaf (ik dacht, minder tralala, minder snel kapot) Reed heel comfortabel, maar matige kwaliteit en enorm roest gevoelig. Die was op 4 jaar ook klaar voor het oud ijzer.
3. Gazelle esprit urban. Geen versnellingen, terugtrap. Na 2 jaar eerste roestvorming (fietsenmaker was verbaasd, hij dacht dat gazelle nog kwaliteit maakte maar blijkbaar niet meer), spatborden breken af, kettingkast is niets waard... Trapas is kapot (hangt los). Is blijkbaar een geperste trapas. Volgens fietsenmaker gaan die niet lang mee, hij ging 'm vervangen maar kans bestaat dat hij over 6 maanden opnieuw los hangt.
Dus... ik kijk al weer uit voor een nieuwe fiets. Mijn blik was gevallen op workcycles fr8. Een pak duurder dan mijn vorige fietsen, maar ik zou toch graag eens een fiets hebben waar ik een jaar of 8 mee verder kan. Ik ben het beu om 5 keer per jaar naar de fietsenmaker te moeten om kapotte onderdelen te laten vervangen. Iemand ervaring met deze fiets, of een andere tip voor een duurzame fiets?