Graag had ik advies over het vervangen van mijn cranks en voorbladen.
Op mijn nieuwe fiets zit een Shimano Alivio FC-T4010 octalink crankset met 170mm cranks.
De bladen zijn 48-36-26 tds.
Achter hzit een 9 speed cassette (11-32) gemonteerd.
Graag wil ik naar 175mm cranks omdat ik hieraan gewend ben.
Maar ik heb ook een probleem met de grootte van de bladen (oa. door knieproblemen/knieslijtage).
Nu ben ik gewend aan een enkel voorblad van 42 tds.
De 48 tds krijg ik dus moeilijk rond en de 36 tds is eigenlijk weer te licht.
Dit alles in het redelijk vlakke Brabant.
Ik heb begrepen dat er ook een kans is dat ik de voorderailleur moet vervangen bij montage van andere voorbladen.
Welke cranks met welke bladen zouden zinvol zijn voor mij?
Kan ik bijv. ipv. de 48 een 46 of 44 monteren om daarmee te beginnen?
Is het zinvol om een triple te houden of kan ik beter naar een dubbel gaan?
Ik ben van zins om mijn dagtochtjes langzaam uit te gaan breiden naar weekenden over de grens (Belgie en Duitsland).
Dank voor jullie input.
Op mijn nieuwe fiets zit een Shimano Alivio FC-T4010 octalink crankset met 170mm cranks.
De bladen zijn 48-36-26 tds.
Achter hzit een 9 speed cassette (11-32) gemonteerd.
Graag wil ik naar 175mm cranks omdat ik hieraan gewend ben.
Maar ik heb ook een probleem met de grootte van de bladen (oa. door knieproblemen/knieslijtage).
Nu ben ik gewend aan een enkel voorblad van 42 tds.
De 48 tds krijg ik dus moeilijk rond en de 36 tds is eigenlijk weer te licht.
Dit alles in het redelijk vlakke Brabant.
Ik heb begrepen dat er ook een kans is dat ik de voorderailleur moet vervangen bij montage van andere voorbladen.
Welke cranks met welke bladen zouden zinvol zijn voor mij?
Kan ik bijv. ipv. de 48 een 46 of 44 monteren om daarmee te beginnen?
Is het zinvol om een triple te houden of kan ik beter naar een dubbel gaan?
Ik ben van zins om mijn dagtochtjes langzaam uit te gaan breiden naar weekenden over de grens (Belgie en Duitsland).
Dank voor jullie input.