Als je verder geen afwijking hebt val je gewoon in een heel andere prijsklasse. Die 900,- is vermoedelijk voor een grotere dan -2.0 afwijking met Cylinder (komt redelijk overeen met wat ik 6 jaar geleden als offertes kreeg). Zo'n Tifosi met lees stukje is prijstechnisch gewoon veel beter dan Oakley/Rudy.
Allereerst is Oakley samen met Rudy Project ongeveer het duurste op sportbril gebied, dus dat helpt niet, daarnaast hebben ze geen standaard brillen met lees vakje zoals Tifosi. Je moet dan gaan slijpen... en dat is voor beide merken de hoofdprijs
Het volegnde is voor jou dus irrelevant, maar laat ik toch maar mijn ervaringen delen betreft mensen met een afwijking:
Wat nogal scheelt is in hoeverre de bril rond loopt of redelijk "normaal" glazen heeft. Hoe meer het glas rond je voorhoofd loopt, des te ingewikkelder het slijpen. Een Oakley Radar is een stuk kritischer dan een Oakley Flak.
Zo houdt het volgens mij bij de Radar op bij -2.0 en kan de Flak tot -4.0 worden gemaakt. Mijn Rydon heeft door de curve een jampot glas links, terwijl hij voor een normaal montuur heel dun kan worden geslepen. Ik zit zelf op -1.5 en -2.5 met een kleine cylinder... Oakley valt (viel) dan al af.
Zoals Wim al opmerkt, "gewone" glazen worden ook al heel snel schreeuwend duur, dus dat een veel grotere vlak met een mooi doorlopend focus rondom zo duur is is natuurlijk niet zo gek. Aan de andere kant word ik helemaal zeeziek van goedkope multifocale glazen, dus prijs ik me gelukkig dat ik het lijden kan en tel het neer (ook voor mijn gewone bril).
Over de snelheid van photochromatische glazen: dat verschilt nogal per merk. Ik (en ik ben daarin niet alleen) vind het bij Rudy heel erg goed en meer dan genoeg in alle omstandigheden. Ik kan zelfs in een donker restaurant de kaart ermee lezen. Nadeel is wel dat photochromatische glazen een levensduur hebben, op een gegeven moment reageren ze niet meer
Betreft het waarom? ik heb Hooikoorts (met een hoofdletter...)en die bril is elk jaar weer mijn redding, ook in het dagelijks leven. Vaseline op de wenkbrauwen+bril die mooi rondloopt, het verschil tussen een licht brandend oog en ogen die in een inferno worden gebakken. Wat een beetje scheelt is dat ik een fietsbril alleen voor veraf heb en dat ik daar niet zo hard achteruit ga, dus ik doe relatief lang met die bril.