Ik ben ook benieuwd of iedereen een beetje relaxed thuis heeft kunnen komen. De NS had dit weekend weer goed zijn best gedaan om een simpele treinreis tot een hordenloop te maken. Ik was al op de hoogte van de afsluiting tussen Geldermalsen en Utrecht, dus ben ik in Eindhoven overgestapt op de trein naar Den Haag. Die bleek echter niet verder te rijden dan Rotterdam. In de trein kwam ik erachter dat niet alleen Geldermalsen-Utrecht, maar ook het spoor tussen Schiedam en Den Haag opgebroken was en dat daar nu alleen bussen reden. Even heb ik overwogen om illegaal met mijn fiets in de Intercity Direct van Rotterdam naar Schiphol te reizen en daarvandaan naar Leiden. Ik fantaseerde al over confrontaties met conducteurs en een rechtszaak waarbij ik steun van de Fietsersbond en Rover zou vragen. Gelukkig gaf Barbara mij de tip om tussen Rotterdam en Den Haag de RandstadRail te nemen. Gezien het grote aantal reizigers met koffers in deze lightrailverbinding was ik niet de enige die gebruik maakte van deze redelijk vlotte verbinding, die door de NS werd verzwegen (officieel had ik een tijdrovende omweg via Gouda moeten maken).
Afgelopen vrijdag had ik gebruik gemaakt van de rechtstreekse trein Schiphol-Heerlen, zodat ik op Schiphol in een verse trein kon stappen, waarin nog geen reizigers wortel hadden geschoten op een fel begeerde klapstoel (een veelvoorkomend verschijnsel als je in Leiden plaats wilt nemen in een intercity uit Amsterdam of Rotterdam, zie de bovenste foto).
Van Schiphol tot Utrecht stond mijn fiets helemaal alleen in het krappe maar verder nog lege fietsenhoekje. Van Utrecht tot Sittard nam naast mijn fiets een kinderwagen alle resterende ruimte (goed voor 2 fietsen) in beslag. Ik denk niet dat de eigenares van de kinderwagen een fietskaartje had gekocht. Zelfs tijdens de spitsuren en in de IC-Direct zijn kinderwagens welkom. Ik citeer: '
U mag buggy's en kinderwagens meenemen in de trein, ook tijdens de spits. Probeer medereizigers niet te hinderen. In de Intercity direct zijn buggy's en kinderwagens toegestaan als deze passen in de bagageruimte (maximale afmeting 120 x 90 cm)'. Ze hoeven niet eens te worden opgevouwen! De 'kinderwagenlobby' heeft zo te zien betere ingangen bij de NS dan de Fietsersbond...