Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtas niet goed vast - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtas niet goed vast

Over de stuurtas; Werkt dat nog steeds met de kabel? ik ben vast niet de enige die die staalkabel niet direct strak krijgt; de houder schuift over het stuur omdat de kabel niet voldoende strak staat. Ik trek me een ongeluk met een tang aan de kabel maar supervast komt ie niet. iemand een advies?
Als de tas zakt, dan is waarschijnlijk de draad niet op de juiste manier bevestigd. Het is van belang hoe de draad gemonteerd is. Bij mij kruiste de draad zichzelf bij de rode pijlen anders. De lus die van boven kwam lag boven op de draad die van beneden kwam en dus niet zoals op de tekening.

Afbeelding

Nadat ik het op de juiste manier gemonteerd had zat de tas goed vast.
Je moet de houder iets schuin naar boven monteren (met te slappe draad dus) zodat wanneer je de tas eraan hangt de houder naar de gewenste positie zakt en de draad strak staat. Een beetje trial and error.
Dank beiden!

Bij mij kruisen de draden ook; ben nu niet thuis maar ga daar zeker naar kijken. Wellicht helpt het ook om de houder eerst schuin te zetten.

Verder vroeg ik me af of de twee imbusmoertjes wellicht bedoeld zijn om de draad te spannen? Ik gebruik nu alleen de imbus bij het einde om deze vast te zetten.

Ik lees alleen maar lovende reviews over deze tas dus het moet goed te krijgen zijn..Zelfs door mij 8)
Inderdaad, 1 is om aan te spannen
En niet vergeten om als laatste stap, als ie goed hangt, met de 2 inbusboutjes aan de onderkant het geheel te fixeren.
Help me even, vanaf het plaatje zie ik niet hoe dat aanspannen zou moeten werken? De imbus bij nr 6 aandraaien, begrijp ik dat?
https://youtu.be/uzvzrZTxSDo.

Zie filmpje hierboven
Superduidelijk. Dank!
CoureurAW schreef: Verder vroeg ik me af of de twee imbusmoertjes wellicht bedoeld zijn om de draad te spannen? Ik gebruik nu alleen de imbus bij het einde om deze vast te zetten.
Mag ik hieruit concluderen dat je niet stap voor stap de handleiding volgt bij het installeren van de houder? Want dat is wel noodzakelijk om een goed resultaat te krijgen.

Renaat
Wij monteren Ortlieb stuurtassen meestal voor klanten als ze langskomen en dat kost ons vijf minuten. Maar als je het nog nooit gedaan hebt, dan duurt het even voordat je het doorhebt (getuige dit onderwerp :wink: )

Het verbaast mij soms dat ik vakantiefietsen zie waarbij het stuurtasje en beetje los op de houder bungelt. Fietsers kijken mij dan schaapachtig aan als ik ze dat uitleg. Dat hoort dus niet zo en het kan nog gevaarlijk zijn ook!

En onthoud: als je hem ooit opnieuw wilt monteren dan heb je waarschijnlijk een nieuw staalkabeltje nodig. Deze zijn los verkrijgbaar.
Als je een nieuwe stuurtas hebt gekocht (of wil kopen) zit er altijd een duidelijke montagehandleiding bij.
Indien je een gebruikte stuurtas hebt gekocht zonder handleiding, kun je die nog altijd op internet vinden.
Mijn inziens zijn die handleidingen zeer duidelijk en kan het (bijna) niet mis gaan.
Belangrijk is om het inbusboutje (linksvoor) niet meer dan 1 slag (360 graden) in de verlengde moer te draaien.
Draai je hem wel verder, dan heb je minder ruimte om te spannen.
Vervolgens kabeltje op de juiste manier laten lopen (nummers 1 t/m 6 zoals in tekening van Frank).
Kabeltje komt nu linksonder weer naar buiten.
Nu hier met de hand (evt tangetje) aan trekken en inbusboutje linksonder (onderzijde stuurtashouder) vastzetten.
Daarna de kabel (houder) spannen door de inbusbout linksboven (voorzijde) aan te draaien.
Tot slot borg je het hele zaakje door inbusboutje rechts onderzijde vast te zetten.
Gebruik het bijgeleverde inbussleuteltje en liever geen verlengde inbussleutel, daarmee ben je te sterk en kun je de houder en kabel kapot maken.
Vast=vast.

Waarschijnlijk is het TS al gelukt, maar zoniet, succes.
Eric Schuijt schreef: En onthoud: als je hem ooit opnieuw wilt monteren dan heb je waarschijnlijk een nieuw staalkabeltje nodig. Deze zijn los verkrijgbaar.
Als je nog een oude versnellings- of remkabel hebt kun je daar ook prima mee uit de voeten. Zelf gebruik ik om de voorbouw te behoeden voor krassen een liner om de kabel. Vroeger een oud stuk buitenkabel, nu met de nieuwe montagemethode kan dat niet meer (te stug en te dik)
Eric Schuijt schreef:En onthoud: als je hem ooit opnieuw wilt monteren dan heb je waarschijnlijk een nieuw staalkabeltje nodig. Deze zijn los verkrijgbaar.

Dit heb ik inderdaad ondervonden. In de winter haal ik de bevestiging altijd van mijn stuur af, maar ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat de kabel dan in feite niet meer gebruikt kan worden. Is dit niet vreemd?

Nu probeer ik de kabel op de plaatsen waar hij wordt geklemd extra in te tapen om beschadiging te voorkomen, maar dat is ook niet alles.
Ram6 schreef: Dit heb ik inderdaad ondervonden. In de winter haal ik de bevestiging altijd van mijn stuur af, maar ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat de kabel dan in feite niet meer gebruikt kan worden. Is dit niet vreemd?
Gezien het aantal mensen dat de gewoonte zal hebben om de houder van hun stuurtas op regelmatige basis te verwijderen (en terug te plaatsen) en gezien het geen grote uitdaging is om aan een nieuw kabeltje te geraken vind ik dat niet vreemd.

Renaat
Je gaat het pas zien als je het door hebt... Daar lijkt het hier een beetje op.

De beschrijvingen zijn idd goed gedetailleerd maar er wordt niet beschreven wat welke imbusschroef precies doet (welke functie welke imbusschroef precies heeft); dat maakt het mi lastig.

Ik begrijp het volgende:
- De imbus aan de voorzijde is om het zaakje aan te spannen; daarom niet te veel aandraaien bij het "indraaien" anders kun je later niet veel meer aanspannen.
- De imbus aan de onderzijde (zijde waar ook de imbus voorzijde zit) gebruik je om de draad te fixeren voordat je gaat aanspannen met de imbus aan de voorzijde. Je zet het einde vast en draait dan he beginstuk strak.
- dan de andere imbus aan de onderzijde: Die heb ik ook maar vastgedraaid; onduidelijk wat daar de functie precies van is....

Klopt dit?

het zit nu goed strak bij mij (zo lijkt het). Heb wel een paar keer los en vast gedraaid. Zal maar een nieuw kabeltje bestellen en het geheel opnieuw doen.

Heerlijk zo'n geweldige internet aanbieding.... Volgende keer toch maar weer naar een gewone zaak...(alhoewel ik nu de voortassen zo ongeveer gratis had invgmet elders)