Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen omgeving Arles - Avignon - Forum Wereldfietser

Fietsen omgeving Arles - Avignon

Wij fietsen binnenkort een gedeelte van de 'groene weg' en willen vanuit Arles een andere weg terug nemen richting Avignon (en terwijl eens stoppen aan Pont du Gard). Kent iemand een route voor dit stuk? Of een boekje waar dit in beschreven staat.

Alvast bedankt.

Groete -Sven
Als je vanuit Arles naar Avignon moet en je staat bij de Pont du Gard dan fiets je een flink stuk om en krijg je daarna nog pittige heuveltjes. Dan zou ik in plaats van de Port du Gard liever de Alpilles als extraatje nemen.
Maar dat terzijde: Kijk op de Michelinkaart en fiets elke willekeurige weg die als wit weggetje op de kaart staat.
Het zuid-Rhônedal als geheel is tamelijk druk en dichtbevolkt. Dat betekent dat je de rode wegen op de kaart echt moet vermijden en de gele liever ook. Mocht je daaruit concluderen dat het een lastig gebied op te fietsen is dan ben ik het met je eens.
Heb destijds ook gewoon op een Michelinkaart een weggetje (B, C of D in ieder geval niet rood) gevonden naar Pont du Gard. Was wel even wennen omdat i.t.t. een fietsboekje je niet weet waar eten of een slaapplek is. Maar het is te overleven hoor ;-)
Ik vond Pont du Gard de moeite waard. Zag nog troepjes bijeneters in de lucht, kwam door een prachtig oud dorpje op een heuveltje. Allemaal kleine onverwachte cadeautjes omdat ik de Michelinkaart gebruikte.
Loes
Loes van den Bergen schreef: Ik vond Pont du Gard de moeite waard. Zag nog troepjes bijeneters in de lucht, kwam door een prachtig oud dorpje op een heuveltje. Allemaal kleine onverwachte cadeautjes omdat ik de Michelinkaart gebruikte.
Dat had ik idd ook wel mogen vermelden: de streek wemelt van de leuke dingen. Ik heb heb v.l.n.r. van boven naar beneden en z.o.z. gefietst :D
@Léon, het is je vergeven ;-)
Tussen Arles en Avignon wordt hard gewerkt aan de Via Rhona, een autovrije fietsroute langs de Rhone. Luc Oteman werkt aan een nieuwe fietsgids hiervan, maar die verschijnt pas volgend jaar.
Zie hier een verslag van twee fietssters. Zij namen tussen Arles en Avignon een alternatief omdat dit stuk van de Via Rhona nog niet af was. Dit zou in 2016 klaar moeten zijn, maar het blijft natuurlijk wel Frankrijk, waar tussen droom en daad nog wel eens wetten en praktische bezwaren in de weg staan...

De Alpilles zijn leuk om doorheen te fietsen als je de vlakke wegen in het Rhonedal even zat bent. Ben je een liefhebber van Romeinse bouwkunst en laat het amfitheater in Arles je niet onberoerd, dan krijg je zeker kippevel van de Pont du Gard. Die is het meest indrukwekkend in het warme licht van de avondzon, zoals hieronder op een mooie avond in oktober, toen de toeristen allang waren vertrokken en er volop rust en ruimte was om te mijmeren over de vergankelijkheid van Romeins vernuft en slavernij. Pal ernaast is een camping, zodat je er na het opzetten van de tent nog even heen kunt lopen.

Afbeelding
Getverdillekes Kees, wat een enorm pracht van een foto!
Dankjewel Loes; het was bij deze foto vooral belangrijk om op de juiste plek te gaan staan voor een evenwichtige compositie, zoals ik hier heb uitgelegd. Verder waren tijdstip (avond, dus warm licht) en weer (zonnig en weinig wind, dus perfect spiegelbeeld op het water) optimaal.
Nog wat info over de topattractie Pont du Gard (drie weken geleden bezocht): er is een forse entreeprijs als je met de auto komt (€18 per auto), maar voor wandelaars en fietsers is de toegang tot de brug nu officieel gratis. Daar is jarenlang over gesteggeld, en vorig jaar is er een vrijstelling voor "langeafstandswandelaars" gekomen, maar dat bleek in de praktijk niet te hanteren. Dus sinds dit jaar is de brug weer gratis als je lopend of fietsend aankomt (zie het plan des promenades onder aan de gelinkte pagina). De mooiste en pretparkstress-vrije toegang is als je ca. 100 m voor camping Sousta het pad het bos in neemt en dan de GR6 oppikt richting de brug, maar dan heb je wel een kaart of GPS nodig want het wemelt er van de uitwaaierende paden.
Wil je naar het museum, moet je wel een toegangskaartje kopen. De kleurige belichting van de brug 's avonds na sluitingstijd is ook de moeite waard. Je kunt dan sowieso gewoon doorlopen of doorfietsen.
Zo te lezen is het hier sinds 2003 (toen ik er zelf was) niet stiller op geworden. Hoog tijd om een replica van de Pont du Gard neer te zetten in Eurodisney en in het Archeon (daar in Alphen aan den Rijn kan men sowieso wel een opfriscursus brugbouwkunst gebruiken).
In China staat er ook al een, naast de Arc de Triomph. Zo te zien van gewapend beton, netjes afgewerkt met marmerlaminaat. Met een 3D-printer kom je vast ook een heel eind :?

Afbeelding
Bedankt voor de reacties. We kijken wel op een IGN kaart voor wat mooie wegjes.
De gipsen versie van pont du gard laat ik liever in het oosten.

groeten

Sven