Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie - Forum Wereldfietser

Navigatie

Bij het googelen naar gps toestellen kom ik, bij navigatie shop, een gps toestel tegen genaamde "Teasi One 2". Heeft iemand ervaring met dit toestel en met deze web winkel?
Dank bij voorbaat.
Gebruik op dit forum eens de zoekfunctie, dan vind je veel informatie
Vorig jaar reed ik een paar dagen met iemand op richting Chartres. Hij had veel moeite met dat apparaat: na een nacht laden viel-ie na pakweg een halfuur uit. Batterijen eruithalen kan niet, kaartje ook niet. Piepkleine lettertjes vertelden dat je moest resetten. Maar het hoe was zelfs met een vergrootglas niet te lezen. We hebben onderweg dus van alles geprobeerd om dat ding te resetten, het ging niet. Gelukkig had ik de Oregon 600, dus we reden goed... :wink:
Uiteindelijk bleek, dat de tijd die voor het toestel nodig was om te resetten, dertig seconden was. Mijn maatje telde echter hele snélle seconden. Een hoera moment, toen het wel lukte!
Maar: de volgende dag - nadat Teasi weer opgeladen was - vertikte hij het weer.
Onze wegen scheidden zich, dus weet ik niet hoe het afgelopen is.

Ger64
Ger64 schreef:Vorig jaar reed ik een paar dagen met iemand op richting Chartres. Hij had veel moeite met dat apparaat: na een nacht laden viel-ie na pakweg een halfuur uit. Batterijen eruithalen kan niet, kaartje ook niet. Piepkleine lettertjes vertelden dat je moest resetten. Maar het hoe was zelfs met een vergrootglas niet te lezen. We hebben onderweg dus van alles geprobeerd om dat ding te resetten, het ging niet. Gelukkig had ik de Oregon 600, dus we reden goed... :wink:
Uiteindelijk bleek, dat de tijd die voor het toestel nodig was om te resetten, dertig seconden was. Mijn maatje telde echter hele snélle seconden. Een hoera moment, toen het wel lukte!
Maar: de volgende dag - nadat Teasi weer opgeladen was - vertikte hij het weer.
Onze wegen scheidden zich, dus weet ik niet hoe het afgelopen is.

Ger64
Merci, hetis dit soort informatie die ik zoek
Tirre ,
Kijk ook eens naar de Garmin Edge touring .
Fiets ik al 3 jaar mee zonder enig probleem .
begeleidde mij probleemloos naar Rome ,Parijs,Berlijn ,Grote tocht door Frankrijk ,
vele tochten door Nederland.En voor volgende tocht in mei , de Hanzeroute .
Past er helemaal op en icm.basecamp fijn om mee te spelen
Kaarten zijn vóór geínstalleerd .
Eenvoudige bediening.
En betaalbaar.
Draait een uur of 6 op vol vermogen op één ( ingebouwde ) acculading.
Ik laadt hem op middels een Anker powerpack die ik aansluit als ik mijn tent heb opgezet.
Mocht het nodig zijn onderweg te moeten laden , dan kan ik de powerpack aansluiten op de Garmin.Hij draait dan gewoon verder op de stroom van de pp.

Groet.
De etrex 30 - vind ik zelf ook erg plezierig - ook betaalbaar. Wel zelf de ofm kaarten opzetten. Voordeel vind ik is dat je zo up to date kaarten hebt. Je geheugen kunt uitbreidden met een los kaartje en Archies campings kunt installeren.
ANDO schreef:Tirre ,
Kijk ook eens naar de Garmin Edge touring .
Fiets ik al 3 jaar mee zonder enig probleem .
begeleidde mij probleemloos naar Rome ,Parijs,Berlijn ,Grote tocht door Frankrijk ,
vele tochten door Nederland.En voor volgende tocht in mei , de Hanzeroute .
Past er helemaal op en icm.basecamp fijn om mee te spelen
Kaarten zijn vóór geínstalleerd .
Eenvoudige bediening.
En betaalbaar.
Draait een uur of 6 op vol vermogen op één ( ingebouwde ) acculading.
Ik laadt hem op middels een Anker powerpack die ik aansluit als ik mijn tent heb opgezet.
Mocht het nodig zijn onderweg te moeten laden , dan kan ik de powerpack aansluiten op de Garmin.Hij draait dan gewoon verder op de stroom van de pp.
Bedankt voor de informatie
Groet.
ANDO schreef: Kijk ook eens naar de Garmin Edge touring .
De edge touring is an sich een leuk apparaat, maar krijgt bij mij het nadeel van de twijfel. Maar het hangt er ook van af wat je er mee doet.

Ik zie twee bezwaren:
- het toestel is teveel op fitness gebaseerd en dat staat soms in de weg. Bijvoorbeeld de knoppen op het toestel zijn voor recreatief gebruik redelijk nutteloos.
- als je een track van internet downloadt die gaat over een pad dat de kaart in je toestel niet kent wordt de route ter plekke een zootje. En dat kun je niet voorkomen.
Inge1 schreef:De etrex 30 - vind ik zelf ook erg plezierig
De etrex (mag voor de fiets ook de 20 zijn) zou ook mijn voorkeur hebben; ofschoon ik bediening (knoppen zijkant en joystick) op de fiets onhandig vind. Zou dan liever voor een paar tientjes meer voor de etrex touch gaan.

Ik heb op http://www.mrgps.nl/fiets-en-wandel-navigatie-top-3/ geprobeerd eea wat op een rij te zetten; met ook aandacht voor type gebruik (want hets cheelt nogal als het primair om de route, om MTB of om race gaat).
Dat van de knoppen heb je gelijk in - is inderdaad lastig. Maar ja ik kon deze erg voordelig krijgen.

Volgende als deze het ooit begeeft is denk ik een 64T met alleen maar knoppen en een groter scherm. Nadeel ook een stukje prijziger.
ben zelf in het bezit van een teasi
en naar volle tevredenheid
ik wilde eerst eens kijken of een gps wat zou zijn voor mij
want ik ben geen pc held :oops: maar het werkt echt simpel een beetje zoals een tom tom
ik dacht ik kijk of ik het wat vind en dan kan ik altijd nog voor een betere
maar deze is nu goed genoeg voor mij
je kan ongeveer 8 a 9 uur op een accu navigeren
deze zomer nog van zuidfrankrijk naar huis gefietst op de gps zonder problemen
heb wel een powerbank accu er bij als ik meerder dagen ga fietsen
hij is laats ook in de oppad getest en kwam er best goed uit
kijk ook even op dit forumhttp://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t ... &start=552
koop wel de teasi one 2 de eerste generatie had wel wat problemen
voor dit geld vind je niks vergelijkbaars denk ik
bodhi schreef: want ik ben geen pc held :oops: maar het werkt echt simpel een beetje zoals een tom tom
Dat is inderdaad wel relevant.

Bij veel van de garmin toestellen zul je eerst even wat studie moeten doen voor je het toestel kunt gebruiken. Bijvoorbeeld omdat er, zoals bij de oregon of gpsmap nog helemaal geen kaarten in staan. En dat kan een struikelblok zijn.

Bij bijvoorbeeld de nieuwe etrex-en staat echter af-fabriek een kaart van heel europa voor-geinstalleerd en is dat intiële bezwaar weggenomen.

Neemt niet weg dat het, na eerste kennismaking, echt wel de moeite waard is je wat te verdiepen in de mogelijkheden van toestel en kaarten.

Bekijk bijvoorbeeld het filmpje over het effect van routeringsinstellingen van open fiets map maar eens. Het is niet allemaal logisch, maar als je het eenmaal weet is het effect echt geweldig. En dat effect bereik je (helaas) alleen met een garmin..

zie https://www.youtube.com/watch?v=ORGmZIzmoAA , al is het maar om wat meer gevoel te hebben bij of het de moeite waard is er nader in te verdiepen.
Heb zelf erg veel plezier van de Garmin GPSMAP 62s. Heb hem sinds 2013 en ik gebruik hem intensief. De menustructuur van het apparaat is in het begin even wennen. Met een setje 2000 mAh oplaadbare batterijen van de Hema doe ik twee en een halve dag.

Kaarten hoef je niet te kopen. Er zijn fraaie kaarten voor Garmin te vinden op:

http://www.openfietsmap.nl/
http://garmin.openstreetmap.nl/

Download het *.img bestand, pas de naam aan en plaats hem met de Windows Verkenner op je GPS in de map \Garmin. Zorg dat je elke kaart een unieke naam geeft anders overschrijf je met de ene kaart de andere kaart. Zet daarna de kaart "aan" via het menu in je GPS en zet alle andere niet gebruikte kaarten uit.

Tracks maken en bewerken gaat ideaal op http://afstandmeten.nl/. Je kan bij het werken kiezen uit Google Maps, Open Streetmap en Open Cyclemap als ondergrond en bij elk van deze kaarten kan je ook Google Streetview gebruiken (leuk om te beoordelen of het landschap de moeite waard is). Daarnaast is ook Google Satellite beschikbaar. Feitelijk heb je Basecamp niet nodig. Hooguit om de firmware van je GPS te updaten.

Ik heb standaard de Benelux (full version) kaart op de GPS staan (750 MB), de GPS heeft 1,7 GB memory dus er is nog ruimte zat voor andere kaarten. Op de Benelux (full version) staan alle knooppuntroutes in de Benelux alsook de langeafstandsroutes. Bovendien staan er de meeste wandelpaden op. Kortom, ideaal.
WillemT schreef:Ik heb standaard de Benelux (full version) kaart op de GPS staan (750 MB), de GPS heeft 1,7 GB memory dus er is nog ruimte zat voor andere kaarten. Op de Benelux (full version) staan alle knooppuntroutes in de Benelux alsook de langeafstandsroutes. Bovendien staan er de meeste wandelpaden op. Kortom, ideaal.
Hier ongeveer hetzelfde systeem (ook GPSMAP 62S) maar ik plaats de kaartjes (*.img - bestand) op een sd-kaartje die in de GPSMAP 62S voorzien is. Kun je makkelijker van kaart veranderen als het moet (zonder de GSP aan te moeten koppelen) en in geval van probleem met de kaart blijft je GPS zelf vrij van eventuele problemen ...
In algemene zin is aan te bevelen OSM-gebaseerde kaarten op SD geheugenkaart te zetten en niet in het interne geheugen.

Het komt af en toe voor dat het toestel agv OSM compleet kan 'hangen' en dan zelfs niet meer door de computer herkend wordt. Daar zijn dan wel weer improvisaties mbv de PC voor, maar als je de kaarten op SD hebt staan is het een kwestie van even de SD verwijderen, opstarten, en weer terug plaatsen.

Voor de snelheid van het toestel maakt het niets uit of je de kaarten in het interne geheugen danwel op SD hebt staan. Dus, advies: zet de kaarten op SD.
Hier ook een teasi (pro). Heel tevreden mee. Inmiddels is er veel veranderd, er zijn veel updates etc. Er is ook een houder op de fiets om automatisch op te laden tijdens het fietsen. Dat is ook erg handig. Zou er toch nog eens naar kijken want het is zeer veel waar voor zijn geld
MrGPS schreef: De etrex (mag voor de fiets ook de 20 zijn) zou ook mijn voorkeur hebben; ofschoon ik bediening (knoppen zijkant en joystick) op de fiets onhandig vind. Zou dan liever voor een paar tientjes meer voor de etrex touch gaan.
Ik stond laatst in een winkel met een aantal Garmin apparaten te klooien. Het viel mij op dat de Etrex Touch modellen niet te bedienen waren met een paar dikke handschoenen aan. Dit terwijl o.a. de Edge-modellen prima reageerden ondanks die handschoenen...
Ik zou daarom nooit voor een Etrex Touch gaan.
Garmin Dakota 20 robuust, simpel en losse batterij.

Ik ben al jaren zeer tevreden.
rundoggy schreef:Hier ook een teasi (pro). Heel tevreden mee. Inmiddels is er veel veranderd, er zijn veel updates etc. Er is ook een houder op de fiets om automatisch op te laden tijdens het fietsen. Dat is ook erg handig. Zou er toch nog eens naar kijken want het is zeer veel waar voor zijn geld
IK heb mij ondertussen een teasi one gekocht. Ik ben het toestel nog aan het uittesten maar voorlopig doet hij het prima. Een route van maken, of van het net opnemen, lukt prima. Wanneer de tool geïnstalleerd is word het apparaat regelmatig opgewaardeerd.
De teasi is misschien, bij het opstarten, wel iets trager dan mijn mio maar op de weg doet hij het prima. U heeft het over houder om het toestel op te laden kunt U daar meer info over geven.
detrage schreef: Ik zou daarom nooit voor een Etrex Touch gaan.
Klopt: er is verschil tussen de verschillende touchscreens. Zo werkt bijvoorbeeld de edge800 met een resistief (= drukgevoelig) scherm; dat werkt ook met handschoenen redelijk goed.

Toestellen als de etrex touch, oregon600 maar ook de edge1000 hebben een capacitief scherm; vergelijkbaar met de smartphone. Die scherm werken an sich prettiger maar werken op geleiding. Zeker met een dikke handschoen werkt dat niet goed.
Er zijn echter ook steeds meer handschoenen waarmee je ook een smartphone kunt bedienen; en dat zal dan ook voor de touch gelden.

Is bediening met handschoenen echt van belang dan zou ik zelf naar een gpsmap64 kijken. Met de knoppen aan de voorzijde is die met hanschoenen op de fiets makkelijker te bedienen dan de etrex met joystick.