Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies eerste trekkingfiets voor fietsvakantie scandinavie - Forum Wereldfietser

Advies eerste trekkingfiets voor fietsvakantie scandinavie

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Vakanties/Trekkingtochten door scandinavie in mijn eentje met mijn bagage. ongeveer 80km per dag. Veel racefiets ervaring, geen fietsvakantie ervaring. Relaxt rijden op de trekkingfiets.

Meestal in combinatie daarmee:
Combi van verhard maar moet ook zeker geschikt zijn voor onverharde paden.
Variërend van gravel en schelpenpaadjes.

Waar gaan de vakanties naar toe? Scandinavie

Wat voor vakanties worden dat? 1-2 maanden lang

Hebben we het over tochten van hotel naar hotel of gaat het om kampeertochten waar je tent en alle kookspullen bij je hebt? Kampeertochten inclusief bagage zoals tent kookspullen
Je lichaamslengte: 1,83m

Je gewicht: 80kg

Je lichaamsbouw: normaal

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets? ik denk rond de 20 kg

Tel alles mee, dus ook de tassen zelf en gevulde bidons. Om een idee te geven:

Waar woon je? Leeuwarden

Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen? Absoluut, ik ging voor mijn racefiets naar het zuiden van Nederland.

Wat is je budget?
€2500

Welke fietservaring heb je? Fiets laatste 2 jaar iedere week rond de 100km. Maak tochtjes van rond de 80 km op mijn racefiets gemiddeld 27 km/uur.

Fietsonderhoud doe ik zelf, zeer leergierig.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen? Ja

Heb je bepaalde fietsen op het oog? Ik ga altijd op reviews af, gezien fietsen zeer persoonlijk zijn kom ik daar nu niet ver mee.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen? ja
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd? geen probleem

Alvast bedankt voor de reacties :D !
Ik denk gezien je toepassingen en maat aan een vrij degelijke vakantiefiets zoals van de merken die je waarschijnlijk al hebt gezien.

Voor je budget koop je dan een chique derailleurfiets (en hou je wat over) of een redelijk bescheiden rohloffiets of een heel erg chique rohloffiets maar dan tweedehands. Die tweedehands moet je dan wel nog aanpassen aan je wensen en/of van nieuwe onderdelen voorzien. Als je deze zomer nog weg wilt dan moet je wel beginnen want je hebt levertijden en een tweedehands zoeken is fijner als je veel tijd hebt.
Mocht je later een andere fiets willen of niet meer willen fietsen dan hebben rohloffietsen het voordeel dat ze veel waardevaster zijn in de verkoop. Dat scheelt een aantal honderden euro's. De waarde van zo'n fiets zit namelijk voor een flink deel in de naaf en die heeft een lange levensduur.

Onderhoud aan een derailleurfiets is je niet vreemd, dus daar kun je zo mee weg. Als je een roholoff/magurafiets koopt moet je je wel verdiepen in het onderhoud en noodreparaties daarvan want op je bestemming wemelt het niet van de dealers.
Zie hier voor veel van mijn suggesties: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Brede banden (rond de 50 mm) zijn een goed plan voor Scandinavië, net als spatborden.