Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 52 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Ik heb ook geen Son naafdynamo maar zit er wel over te denken om er een aan te schaffen. Alleen wil ik te veel en heb ik een chronisch geld gebrek :lol:
Of een gat in je hand, maar misschien bedoelen we hetzelfde :wink:
Dennis1987 schreef:Ik heb ook geen Son naafdynamo maar zit er wel over te denken om er een aan te schaffen. Alleen wil ik te veel en heb ik een chronisch geld gebrek :lol:
Komt door die dure zadels van je! :D Gewoon eentje van de Aldi kopen en die van jou voor veel verkopen. En dan ook gelijk die mooie zadeltas, ja wel spijtig en wrs krijg je pijn aan je kont maar dan heb je wel een Son! Nouja, mss een halve Son .. :wink:
Carl schreef: Niet alles door elkaar gooien Yopie! Het Nationale Park De Hoge Veluwe is inderdaad afgezet met een hek en om daar binnen te komen, moet je een kaartje kopen bij één van de toegangen. Het Park ligt ruwweg in de driehoek Otterlo-Hoenderlo-Schaarsbergen, een eindje ten zuiden van het Kootwijkerzand. Buiten het Park is dus nóg heel veel Veluwe.l
Gelukkig is er altijd Carl! die had me vorig jaar ook al van de Westerscheldetunnel gered toen ik dacht dat dat een mooie weg over het water was. :D Het fietspontje Vlissingen-Breskens was toen idd veel leuker!

Ik haalde het ook nu een beetje in de war ja. Las over het Fietsroutenetwerk Veluwe, dat je bij een bepaalde route naar Kootwijkerzand een kaartje moet kopen omdat dat door het National Park de Veluwe gaat. Maar zie nu idd dat het Veluwe Park maar een klein stukje van de Veluwe zelf is en dat er dus meerdere wegen naar Kootwijkerzand lopen. Te vluchtig gekeken en te snel gevraagd dus, oeps, sorry!
Beetje dom ook, een hek om de hele Veluwe heen. Alhoewel, hoorde pas dat er hier in zweden meer dan 10.000km hek langs de grote wegen staan, om zo het aantal wildongelukken lager te houden (elke 10min is er wildongeluk, geregistreerde ongelukken dus er zijn er veel meer). Dus een hek om de Veluwe is mss nog niet zo'n gek idee. :wink:

Mooie fatbike-achtige routes vinden is nog wel een zoekwerkje, verdwaal nu al alle kanten op. Las net bv over één van de oudste en mooiste bossen van Nederland, 'De dansende bomen' bij Stroe. Klinkt mooi zeg! vooral vroeg in de ochtend als er nevel of mist hangt. En geloof dat Dennis met die duitse wilde stieren de Teverenerheide bedoelt? dat ligt net over de grens bij de Brunsummerheide en ziet er ook al mooi uit. Ook zijn sommige waddeneilanden met een fatbike een bezoekje waard .. en zo dwaal ik steeds verder weg. Wel leuk om Nederland op die manier te verkennen en gelukkig zijn ook de afstanden erg klein, prima te doen op een fiets.
Yopie schreef:Beetje dom ook, een hek om de hele Veluwe heen. Alhoewel, hoorde pas dat er hier in zweden meer dan 10.000km hek langs de grote wegen staan, om zo het aantal wildongelukken lager te houden (elke 10min is er wildongeluk, geregistreerde ongelukken dus er zijn er veel meer). Dus een hek om de Veluwe is mss nog niet zo'n gek idee. :wink:
Er zijn mensen die pleiten voor een hek om Europa, dus het was nog niet zo raar gedacht van je hoor... Hebben jullie nog geen wildmolentjes, Yopie, of zijn jullie elanden daar niet van onder de indruk?
Yopie schreef: Las net bv over één van de oudste en mooiste bossen van Nederland, 'De dansende bomen' bij Stroe.
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 1213705042 Je kunt daar leuke dingen doen met lange sluitertijden.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:Er zijn mensen die pleiten voor een hek om Europa, […]
Ja, maar volgens mij is dat geen hek van het type "koop bij de automaat een kaartje van €1,50 en je hebt de gehele dag vrije toegang."
(Pas op: offtopic!)
Alien schreef:
Carl schreef:Er zijn mensen die pleiten voor een hek om Europa, […]
Ja, maar volgens mij is dat geen hek van het type "koop bij de automaat een kaartje van €1,50 en je hebt de gehele dag vrije toegang."
Nu ben je denk ik in de war met de Amsterdamse Waterleidingduinen. Een dagkaart Hoge Veluwe kost EUR9,15.

En met een dagkaart voor Park Europa mag je zeker ook niet buiten de paden? ;)

Carl
Carl schreef: Een dagkaart Hoge Veluwe kost EUR9,15.
Das niet weinig voor bv een gezin van 4 personen! Even een dagje fietsen is dan al tegen de 40 euro, dan nog het openbaar vervoer plus de nodige ijsjes erbij en je bent heel wat kwijt.
Ik was vorig jaar al eerst 7.50 kwijt voordat ik uberhaupt een treinkaartje mocht kopen, en dat voor een plastic OV-kaartje. Geloof ook dat voor mij elk treinkaartje een euro duurder was, iets van buitenlander zijn ofzo? Fatbike meenemen was soms ook een beetje moeilijk want hij is toch wat dikker, langer en neemt daardoor meer plaats in beslag. En dat is er nog maar eentje, stel je gaat met je gezin lekker fatbiken en moet ook nog met de trein, wat een ellende moet dat soms zijn! :shock: :D

Is ook in bv Deense, Duitse, Franse en Belgische treinen waar je de fiets aan het wiel ophangt, die vette banden willen daar onmogelijk in. Dus zet je de fiets maar heel onhandig in de weg en hoop je dat niemand daar aanstoot aanneemt. Maar tot nu toe heeft niemand nog gemopperd, dus das fijn.
Was ook een keer met twee fatbikes in een Belgische trein waar ze in een piepklein hok moesten. Maar omdat de fietsen zo lang zijn konden ze daar de bocht niet maken, rechtop kon ook niet door die vette banden, wat een geklooi was dat zeg. De conducteur gestresst natuurlijk want de trein moest op tijd vertrekken. En ik moest natuurlijk stom giegelen, heel irritant ja maar de situatie was ook zo dom: twee van die dikke tegenstribbelende modderfietsen in een piepkleinhokje proppen en dan nog die onhandige bagage waar we steeds over struikelden. :D
Even je fiets afspoelen voor je de trein instapt is soms ook onmogelijk en vette noppenbanden houden veeeel shit vast, vooral friese schapenshit heb ik gemerkt. Zie je de mensen snuffen en zich afvragen waar die rare lucht toch vandaan komt. :lol: Erg bedenkelijk om dan de trein te nemen!
Ja, je kunt ook overál over zeuren.

Grant me the serenity to accept the things I cannot change,
Courage to change the things I can,
And wisdom to know the difference.


:wink:
Nationaal Park De Hoge Veluwe is maar een klein lapje van de Veluwe. Je kunt er prima omheenfietsen, hoor. Blijft nog genoeg over.
Travelmaster schreef:Ja, je kunt ook overál over zeuren.
Das waar, dan ga ik nog ff door. :wink:

Zit nu nl in de zon, véél te warm en de fatbike staart treurig naar me want hij zit onder de modder maar tis echt te veel werk om hem steeds te poetsen, je blijft bezig met zo'n fiets. En altijd op je vrije dag, alsof je niets anders te doen hebt.
Ook schakelt ie niet meer lekker, de voorderailleur komt steeds tegen de bashguard en af en toe slaat de ketting vast/dubbel, erg irritant en soms gevaarlijk want je kunt dan alleen nog maar uitrollen. Je krijgt er ook smerige handen van, elke keer weer die ketting lospeuteren.
Ook zijn de bandjes zichtbaar versleten en das een dure grap, nieuwe fatbikebanden. En misschien het ergst van alles: hij stuurt opeens wat stroef, geen speling maar juist strakker. Wil niet weten wat het is, vast heel erg.
En mijn fijne Craft winterbroek heeft een gat op de kont, ik had er al een lapje opgezet maar die is nu ook versleten dus zie ik er heel armoedig uit, nog erger dan m'n fiets en das echt erg nu.

Ik probeer nog meer te zeuren maar kan ff niets zo snel vinden .. :wink:
Wat het allemaal ook is: het is vast niet simpel op te lossen.
:lol:
Dat heet geloof ik fietsersleed!
Yopie schreef:
Ik schaam me best wel ja, want hier komt eindelijk 't beloofde verslagje van de Vasaloppet.
Cool!! Mooie foto's weer Yopie en leuk verslag! Gaaf ook die windshelters.De elandjacht klinkt heftig zeg, kom je dan echt afgezaagde elandkoppen tegen?? Barbaars!! :shock: :cry:
Yopie schreef:
Afbeelding

Al snel kom ik een spannend pad tegen en borrelen er gelijk vragen omhoog: waar gaat dat heen, zou het daar mooier zijn, zouden er grotere bosbessen groeien, zou er diepe modder zijn en stinkende moerassen, stromende beekjes, dikke boomwortels, omgevallen bomen, huizenhoge rotsen en elanden die niet opzij willen? En opeens is het erg belangrijk antwoorden te vinden dus pak ik de fatbike, fiets het pad op en gelijk wordt het leuker!

Het verschil tussen een gewone fietser en een fatbiker! :lol:

We gaan nu zeker de Vasalopet fietsen, van Mora naar Salen. Omdat het cool is zeggen dat we het gedaan hebben en om 90km hard te stoempen! 8) Weet jij het record van de MTB-race? Kijken of we dat kunnen verslaan. :lol:
Een van ons rijdt met de auto naar Salen en pikt ons daar op. Of we blijven daar een dag en proberen een MTB-route. Heb jij daar een link van miscchien? In dat gekke taaltje kneutimeutiweutikveul haha. :lol:
Thnx Yopie!

Groetjes Douwe
DouweFries schreef: De elandjacht klinkt heftig zeg, kom je dan echt afgezaagde elandkoppen tegen?? Barbaars!! :shock: :cry:
Barbaars, mwah dat weet ik niet hoor. Wat doe je er anders mee; bij de vuilnis zetten, verbrandingsoven, begraven? In het bos wordt het opgevroten dus wordt het goed benut en daarbij is het natuurlijk geen park waar kinderen spelen of hardlopers rondjes rennen. Tis gewoon ruige natuur waar alleen een paar dorpbewoners komen of een gek op een fatbike. En trouwens, in de supermarkt kom je toch ook dode dieren tegen (kip, rund, varken etc), dat ligt dan alleen in een plastic bakje maar het blijft natuurlijk geslacht. :wink:

Ik heb wel wat foto's, zal de minst barbaarse zoeken, moet dan wel goed zoeken dus duurt ff.
We gaan nu zeker de Vasalopet fietsen, van Mora naar Salen. Omdat het cool is zeggen dat we het gedaan hebben [..]
Yep! want tis de oudste, grootste en langste langlaufmarathon ter wereld en ook de grootste MTB-race van Scandinavie (met deelnemers uit 32 landen). En daar begon ook de Zweedse Bevrijdingsoorlog en werd het land zo onafhankelijk van Denemarken-Noorwegen (na 70jaar ruzie met de Denen). Want 400 jaar geleden ontsnapte vrijheidstrijder Gustav Vasa uit de deense gevangenis, vluchtte över dit pad met de soldaten achter hem aan en toen daarna de vrijgevochten boeren hem te hulp schoten werden de Denen in de pan gehakt. Vervolgens werd Gustav tot koning gekroond en daarna was het snel afgelopen met het Deense rijk (toen een van de machtigste heersers van noord Europa). Gustav werd trouwens op 6 juni bekroond en dat is nog steeds de Nationale Feestdag van Zweden.
Maar die barre en lange tocht speelde zich toen af in de winter, op ski's en zo is dus de Vasaloppet ontstaan. Wat ik wel apart vind is dat er al vanaf 1923 vrouwen mee mochten doen, als je dat vergelijkt met bv de Elfstedentocht is dat behoorlijk modern want daar mochten ze geloof ik pas na 1985 aan de wedstrijd meedoen.
Weet jij het record van de MTB-race? Kijken of we dat kunnen verslaan. :lol:
2uur en 39min, wordt hard fietsen Douwe!
Een van ons rijdt met de auto naar Salen en pikt ons daar op. Of we blijven daar een dag en proberen een MTB-route. Heb jij daar een link van miscchien? In dat gekke taaltje kneutimeutiweutikveul haha. :lol:
In het engels maar je kunt ook het zweedse vlaggetje aanvinken.
https://www.skistar.com/en/Salen/About- ... -in-Salen/
Gaaf ook die windshelters.
Ze zijn leuk he, hebben altijd een vuurplaats en vaak ligt er brandhout plus een bijltje. Ze zijn er ook met een deur en een (open) kachel. Fijn in de winter of als je zoals ik weleens in het water valt, kun je tenminste wat kleding drogen. Sommige zijn ook echt mooi gemaakt en knus ingericht, met kaarsjes, zelfgemaakte houten kunstwerkjes, een dagboek etc, echt leuk gedaan.
En soms zijn 't net trollenhutjes, zoals deze:

Afbeelding

Trollenhutje met kacheltje, fijn voor natte moddersokken. De kachelpijp loopt door dikke stenen ver van het hutje af. In de winter moet je soms goed zoeken wil je de deur vinden, een sneeuwschep kan dan weleens handig zijn.

Afbeelding
Een hutje met een stenen wand zie je niet vaak want meestal zijn ze van hout. Tussen de dikke stenen groeit een klein denneboompje, onder een afdakje ligt brandhout en binnen zijn twee bankjes, een tafel en een open kacheltje met een waterketel.

Meestal zijn ze van hout gebouwd, simpel en stevig:
Afbeelding

Afbeelding
Broek, handschoenen en muts hangen al aan de waslijn, alleen nog wat houtjes hakken.

Afbeelding
En heeel soms zijn ze van blik! :wink:
Laatste foto: "Into the wild", Jon Krakauer. Aanrader!
Ik woon echt in het verkeerde land :oops: :cry:
Travelmaster schreef:Laatste foto: "Into the wild", Jon Krakauer. Aanrader!
Ja die heb ik gezien, met muziek van Eddie Vedder (de film dus niet het boek). Het einde was wel zielig hoor, was het er niet mee eens. Als iemand de materialistische/prestatiegerichte samenleving de rug toekeert, over de wereld gaat zwerven en eenzaam in de wildernis van Alaska gaat leven dan wil ik gráág een happy end en niet dat ie sterft. Okee, tis een waargebeurd verhaal maar het was gewoon mooier geweest als zijn droom uitkwam. :)
gios schreef:Ik woon echt in het verkeerde land :oops: :cry:
Kom maar hoor, weet nog wel een leegstaand onderkomen voor je! Misschien wel eerst even 'Into the wild' kijken! :wink:
Om eea weer even in het juiste topic te bespreken:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &start=220

Ik kom weleens te paard in de Drunense Duinen. Voor zover ik weet mag er in het stuifzand (geen paden te bekennen) vrij gereden worden, het valt daarna niet altijd mee het ruiterpad weer terug te vinden. Ook nog nooit een toegangsbewijs gekocht, van anderen heb ik gehoord dat het (te paard) niet zo'n groot probleem is de boswachter (op een MTB) in het stuifzand uit de weg te gaan,
arnob schreef:Nog even over de Loonse en Drunense duinen: het was vandaag aangenaam fietsweer en ik ben maar even gaan kijken.
Vrij wandelen mag op wegen, paden en stuifzand, tussen zonsopgang en zonsondergang; ATB-ers (en ruiters en aangespannen wagens) moeten op de aangegeven paden blijven en in bezit zijn van een vergunning van Natuurmonumenten,
Al houdt zich, als ik de sporen goed zien, niet iedereen zich aan de regels:

Afbeelding
Ik vind daar trouwens tot nu toe nog maar één MTB-route, een rondje van maar 26km. Wat ik ook nog niet zo begrijp is dat als je de MTB-jaarvergunning koopt (die ook geldig is op het Park de Veluwe) of je daar dan ook nog een toegangskaart moet kopen (dus 9,15 plus 12,50) want das best veel voor een paar km's. Of ben ik nu aan het zeuren, als verwende Zweed ofzo? :?
Carl schreef:Een dagkaart Hoge Veluwe kost EUR9,15.
Carl
Wat mag je daar dan mee? Had afgelopen weekeind voor 5 euro een een MTB-dagkaart voor NP Veluwezoom, NP Loonse en Drunense Duinen en het Montferland / Bergherbos.
@Yopie: voor kinderen kost de dagkaart die Carl noemt ongeveer de helft.
Bert van Sprang schreef:Om eea weer even in het juiste topic te bespreken:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &start=220

Ik kom weleens te paard in de Drunense Duinen. Voor zover ik weet mag er in het stuifzand (geen paden te bekennen) vrij gereden worden, het valt daarna niet altijd mee het ruiterpad weer terug te vinden. Ook nog nooit een toegangsbewijs gekocht, van anderen heb ik gehoord dat het (te paard) niet zo'n groot probleem is de boswachter (op een MTB) in het stuifzand uit de weg te gaan,
Wielrenners en atb'ers worden altijd als aso's weggezet, maar dat zogenaamd brave ruitervolk is dus net zo erg. ;-)