Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maar gaan ze nou ook de rijbaan op...? - Forum Wereldfietser

Maar gaan ze nou ook de rijbaan op...?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2549 ... ike__.html

Ik hoop het eigenlijk wel - maar alleen als ík op de fiets zit. Als ik in de auto zit, moeten ze op het fietspad 8) .
Ik draag zo wie zo een helm ik ging zaterdag vannuit Maassluis een stukje 45 km per uur op mijn Santos ;)
Travelmaster schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/2549 ... ike__.html

Ik hoop het eigenlijk wel - maar alleen als ík op de fiets zit. Als ik in de auto zit, moeten ze op het fietspad 8) .
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ed-pedelec
Besluit 25-3-2016

De speed-pedelec moet als bromfiets gebruik maken van het fiets/bromfietspad. Als dat niet aanwezig is, dan moet de speed-pedelec naar de rijbaan. De wegbeheerders dragen er zorg voor dat er een fiets/bromfietspad aanwezig is, als het ongewenst is dat de speed-pedelec en andere bromfietsen op de rijbaan rijden. Hierbij wordt de verkeersveiligheid en verkeersdrukte in acht genomen.

Het zal me benieuwen of binnenkort veel fietspaden omgetoverd worden tot fiets/bromfietspaden.
Gewone ebikes zijn al een gevaar op het fietspad. Ik hou mijn hart vast met die snelheidsmonsters. De enkele berijders die ik er tot nu toe op gezien heb waren niet bepaald voorzichtige weggebruikers, maar toch vooral het soort botte doorduwers.
Het goede nieuws is dat deze pedelec brommers natuurlijk veel minder uitstoten dan de meeste traditionele brommers, zeker als je de uitstoot van de kolencentrales niet meerekent :(
Nou, ik moet bekennen dat ik er wel eens over nadenk. Zo'n speed pedelec. Mijn woonwerkafstand van 30km. wordt plotseling een stuk meer do-able. Bij de laatste fiets en wandelbeurs heb ik op zo'n geval gezeten en tja... Toch wel verslavend hoor.

Anyway. Één van de dingen die nog helder moeten worden is wat voor een helm verplicht wordt. Ik bedoel: een goede hoofdbescherming staat wat mij betreft buiten kijf maar als dat het type bromfietshelm moet zijn is dat toch wel een echte showstopper. Ik zie ook nog geen nieuwe helmen op de markt komen die de afstand tussen fiets en brommer kunnen overbruggen .
Ik heb er nog maar eentje kunnen vinden
Een fietshelm , die voldoet aan de ECE 22.05 norm

http://cratoni.com/de/bike/pedelec_-_e-bike/vigor
Wim schreef:Het goede nieuws is dat deze pedelec brommers natuurlijk veel minder uitstoten dan de meeste traditionele brommers, zeker als je de uitstoot van de kolencentrales niet meerekent :(
Ze stoten ook veel minder geluid uit. Dat vind ik meestal fijn, maar laatst kwam me er een op de fietstrook voorbij geflitst. Dat vond ik toch minder fijn.
Dat samen laten gaan met brommers zal hier niet veel uitmaken. Op veel plaatsen is het gemengd verkeer, dan maakt het niet uit. Op veel andere plaatsen zijn er fiets/suggestiestroken: de huidige brommers maken daar vrolijk gebruik van en anders dwingen de automobilisten de brommers er wel op.
De 20% van de fietspaden die brom/fietspad zijn in plaats van fietspad zijn toevallig wel de drukste.
Al met al komt het hier in de stad maar zeer sporadisch voor dat een brommer niet ergens rijdt waar fietsters ook komen.
Toen ik met mijn zoon afgelopen zomer bezig was met de laatste kilometers van het fietserpad en het Groningse land zich met een dikke windkracht zes pas na zware strijd gewonnen gaf werden we ingehaald door zo'n Stromer Speedpedelec. Het leek werkelijk of we stil stonden.

Voelde toch heel erg als valsspelen... Al kan ik het me nu, na vijf maanden therapie vanuit het standpunt van de e-fietsert die iedere dag tegen die wind in moet beter begrijpen.
De Telegraaf schreef:Er is lang gediscussieerd of snelle e-bikes, ook wel speed pedelecs genoemd, moeten worden gezien als snorfiets of als bromfiets. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft nu bepaald dat de elektrische fietsen in die laatste categorie moeten gaan vallen.
Kan ze misschien, als ze toch bezig is, bepalen dat snorfietsen ook gezien moeten worden als bromfiets? Ik vind het eigenaardig dat er straks fietsers zijn die verplicht zijn een helm te dragen, terwijl snorfietsers die 45 km/u rijden dat niet hoeven.

En ja, eigenaardige berichtgeving, 'e-bikes, die harder gaan dan 25 kilometer per uur'...
AndreM schreef:Nou, ik moet bekennen dat ik er wel eens over nadenk. Zo'n speed pedelec. Mijn woonwerkafstand van 30km. wordt plotseling een stuk meer do-able.
De meeste velomobielrijders doen dat zonder enige elektrische ondersteuning. ;)

Carl
Een snorfiets die 45 km/u rijdt is sowieso in overtreding - met of zonder helm. Want die mogen maar 25 km/u.
Trouwens: deze zelfde kwaliteitskrant heeft nu ook een statistisch verantwoorde poll op de site staan. Laat u horen!

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/255005 ... ijk__.html

:roll:
"Speed-pedelecs" zijn géén fietsen. Het zijn motorvoertuigen. Het is belangrijk dat verschil goed onder de aandacht te brengen en te houden, want als ze eenmaal als fietsen worden gezien, is het (helemaal) gedaan met de fietsinfrastructuur. Dan kun je nergens meer terecht zonder aan alle kanten van je sokken te worden gereden door die krengen.
Alien schreef:"Speed-pedelecs" zijn géén fietsen. Het zijn motorvoertuigen.
Het probleem is inderdaad niet anders dandat de wetgever zich op enig moment heeft proberen vast te houden aan het werkingsprincipe en/of het type brandstof van de gebruikte motor. Een geval van middelvoorschriften* in plaats van doelvoorschriften*.

*: Zover ik weet komt dit uit het milieurecht. Voorbeeld. Een overheid zou op enig moment driewegkatalysatoren verplicht stellen voor auto's om de luchtverontreiniging tegen te gaan. Daarmee zou men verdere ontwikkelingen blokkeren. Sterker: een auto met een electrische aandrijving zou ook een driewegkatalysator moeten hebben en er op afgekeurd kunnen worden omdat de katalysator niet op de motor kan worden aangesloten. Daarom is een doelvoroschrift beter; bijvoorbeeld geformuleerd als "niet meer dan 0,01 mg/km NOx etc. etc."
Wat ik wel een goede zaak vind is dat nu het onderscheid weg is (lijkt te zijn) tussen de 25, 35, 45 en weet ik veel wat voor ondersteunde topsnelheden. Alles met ondersteuning harder dan 25 is brommert. Dan zeg ik: alle regels die gelden voor een brommert, gelden ook voor die fietsen. Helmplicht, maar ook weggebruik en verkeersregels.
Travelmaster schreef:Een snorfiets die 45 km/u rijdt is sowieso in overtreding - met of zonder helm. Want die mogen maar 25 km/u.
Tja een snorfiets is iets unieque Hollands. Latten we even beschermen als een natuurmonument :-) :D

Ik vind dit een tijdlijke oplossing.
Hoe noem jij een e-bike die kan met 80 of 100km/h rijden?

Ik heb niks personijk teggen de spped-pedalecs riders. Ik fiets regelmatig samen met zulke e-bikers/80..90%achter/. Ze zijn aardige mensen. Achter zoits fietser rij ik met gemaak 40km/u.
Eens dat van het begin de e-bikers waren minder handig,ze remmen niet op tijd, met korte inzicht, ze hadden geen goede kleding, maar over 1...2 jaar ze zijn volwassende weggebruikers of ze zijn gevallen en gestopt. Man noem dit natuurlijkke selectie. :(

Over het algemeen Ik ben jaloers op de FTP van een speed-pedalek fietser. Ze kunnen 1uur met 40km/u rijden, terwijl dat speedpedalecers zijn jaloers op mijn peak vermogen /bijv vrersnelen als een raken na een scherpe bocht of tijdlijk met 60km/h rijden/
Joh, ik heb helemaal niks tegen e-bikers. Ik pleit voor duidelijkheid, en als die te geven is door ze in te delen naar bestaande categorieën is dat mooi. Dit artikeltje gaat in op de helmplicht. En dat ze daarom als bromfiets worden gekenmerkt. Harder dan een bromfiets? Dan wordt het al gauw een motorfiets, nietwaar? Dan geldt daarvoor de vigerende regelgeving.
Leon schreef:Ze stoten ook veel minder geluid uit. Dat vind ik meestal fijn, maar laatst kwam me er een op de fietstrook voorbij geflitst. Dat vond ik toch minder fijn.
Jep. En ze trekken daarnaast nog eens veel harder op dan een brommer :|

Ik ben een enorm fan van e-bikes om mensen uit de auto te krijgen, maar ik ben zelf toch al een paar keer geschrokken van een Stromer. Ik vind dit een vreselijk lastig probleem... ik vind het snelheidsverschil tov de andere fietsers erg groot in combi met het geruisloze karakter.

Betreft snorfietsen: Een snorfiets "mag" 36kmpu voordat je veroordeeld wordt. een brommer mag 56kmpu

http://www.scooternews.nl/scooter-boete ... nk-o-meter

Daarentgen zijn verreweg de meeste e-bikes braaf gelimiteerd door de fabrikant (aanpassen kan via tuningsets, maar dat is vooralsnog een zeldzaamheid).