Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe voorkom je diefstal tijdens proefrit? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe voorkom je diefstal tijdens proefrit?

Dennis1987 schreef:Het geldbedrag laten betalen en dan pas de fiets mee geven voor een proefrit.
Ik koop/verkoop zelf ook regelmatig 2e hands spullen en schat de situatie gewoon in aan de hand van de persoon aan de deur. Een leuk praatje maken vooraf is voor mij vaak al voldoende (zowel bij koper als verkoper). Iemand die weet wat hij of zij koopt geeft me vaak al het idee dat ik met een liefhebber te doen heb. Ook heb ik vaak al telefonisch/mail contact met diegene gehad voor aanvang en sta ik dus al niet helemaal met lege handen. Als ik het niet vertrouw ben ik gewoon heel eerlijk en direct. Ik (als verkoper) wil X, voor het geval je er met mijn fiets vandoor gaat.

Als koper wil ik daarentegen wel per se een proefrit voordat ik ook maar een prijs noem. Een bedrag vooruit betalen is voor mij een no-go. Als ik een RBW o.i.d. moet achterlaten heb ik daar geen probleem mee (eventueel van tevoren gecommuniceerd).

Toch vind ik een koop/verkoop op basis van vertrouwen (en niet wantrouwen) het fijnst. In meer dan 1.000 transacties is er nog nooit iets misgegaan (uiteraard niet allemaal met een proefrit of bedragen van €2.000,-).
Dank allen voor de antwoorden!

Zowel voor de praktische tips als voor de bespiegelingen over de goedheid der mensen (en twijfels daaraan). :wink:

Het heeft mij zeker op ideeën gebracht. Ik ben niet extreem wantrouwend, maar wil wel een paar voorzorgen nemen. Ook al is de kans niet groot op kwaadwillenden, dan nog lijkt het mij oirbaar om iets van een potentiële koper te vragen. En uiteindelijk inderdaad ook op mijn buikgevoel te letten: als ik het echt niet vertrouw, dan geef ik hem niet mee.