Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oproep aan de Europese Unie: fiets mee in alle treinen! - Forum Wereldfietser

Oproep aan de Europese Unie: fiets mee in alle treinen!

Hierbij een oproep van de ECF (European Cyclists' Federation

Vind je ook dat de Europese regelgeving strenger en duidelijker moet ten aanzien van het vervoer van fietsen in alle treinen: óók HSL?

Lees dan onderstaande oproep van de ECF.
Via de link kun je jouw bijdrage leveren, die neer op neer komt: fietsen mee in alle treinen en ook in HSL. Dit kan in het Nederlands

Good afternoon everyone,

As some of you will be aware, the relevant EU regulation with regards bicycle carriage on trains is Regulation (EC) 1371/2007 on Rail Passengers' Rights and Obligations. At the moment we consider that the current wording provides too much scope for rail operators not to provide bicycle carriage:

“Railway undertakings shall enable passengers to bring bicycles on to the train, where appropriate for a fee, if they are easy to handle, if this does not adversely affect the specific rail service, and if the rolling-stock so permits.”

We consider that this should be amended to something like:

“All trains, including international and high-speed trains, shall provide, where appropriate for a fee, a specially designated area enabling passengers to bring on to the train baby carriages, wheelchairs, bicycles and sports equipment.”

This wording had originally been proposed by the European Parliament during the discussions last time but was dropped during the negotiations.

The process of reviewing Regulation (EC) 1371/2007 on Rail Passengers' Rights and Obligations has just started. It will take many years before any new wording is finally adopted (!) but the European Commission has just published a questionnaire to start the process, which is available from here:

http://ec.europa.eu/transport/themes/pa ... ons_en.htm

The deadline for submitting responses is the 5th May 2016. We would very much encourage you to complete the form – it is quite long and bureaucratic but it is important to get our voice heard from the start of the process.

If you have any questions please let us know.

Kind regards

ECF
Die enquête is wel heeeel erg lang. En het merendeel van de vragen moet dan ook nog verplicht worden ingevuld. Net zo klantvriendelijk als fietsvervoer per trein lijkt me.
Ik heb de consultatie ingevuld, alles voor de goede zaak om behoorlijk fietsvervoer in de trein te realiseren. Maar wat een draak van een enquete, niet te geloven! We hebben hier op het forum regelmatig kritiek op enquetes die langskomen. Maar deze enquete schiet zijn doel volledig voorbij. M.i. veel te lang en inderdaad soms onbegrijpelijk bureaucratisch. En dan te bedenken dat hier een professionele organisatie achter zit, i.c. Europese Commissie (toch?)
Je hebt het dan ook wel over het summum van bureaucratie: een commissie vanuit Europese regelgevingsniveau. Daar is compromissen sluiten het hoofddoel vandaar dat je lange wollige teksten krijgt die op verschillende manieren uit te leggen vallen.

Mocht ik vanmiddag een uurtje over hebben zal ik eens kijken of ik me ertoe kan zetten. Het is toch geen weer vandaag ;)
Dat lijkt wel op tijdverdrijf om te voorkomen dat ze zich met dingen gaan bezighouden die treinpassagiers er wel van weerhouden om met de trein te gaan. Hier een fotootje van laatst toen ik sinds lange tjid weer eens met de trein naar Utrecht ben gegaan. Het was helemaal rondom en van boven tot beneden zo.
Afbeelding
Pff, EU-bashing kan ook té goedkoop zijn. Het is mijns inziens terecht dat er in de enquete geen vraag is opgenomen over de bemoeienis van de EU met graffitibestrijding in het treinverkeer van de lidstaten.

Plee ziet er trouwens schoon uit.
Ik heb er daarstraks even naar gekeken (alles voor de goede zaak inderdaad), maar dit werd me ook wat al te gortig om althans onder werktijd enigszins naar eer en geweten in te vullen.

Hoe hebben anderen dat gedaan? Wat random vakjes aanvinken en dan een vrije-opmerkingenveld gebruiken om iets over Regulation 1371/2007 te schrijven? Of ben ik de enige zonder gefundeerde mening over de kwaliteit van de informatievoorziening aan gehandicapten bij vertragingen vanaf één uur in diverse Europese lidstaten?
Zo heb ik dat inderdaad gedaan. Invullen waar je iets over kunt zeggen, waar mogelijk iets over fietsen in de opmerkingsvelden en geen mening als je het gewoon niet weet.
Ik heb moeite met de opzet van de consultatie. En dan nog niet eens de vragenlijst, die ik niet heb bekeken, maar vooral de wijze waarop men respondenten bereikt. Je wil toch een representatieve populatie? Maar ik krijg je indruk dat vooral lobbygroepen ermee aan de haal gaan. De nietsvermoedende treinreiziger weet er niets van. Dat komt op mij nogal willekeurig over. Dat kan toch nooit een goed inzicht bieden in de voorkeuren van een gemiddelde treinreiziger?

Ik kan het ook mis hebben hoor. Bovenstaande is een primaire reactie :wink:

Wie weet er meer over de manier waarop de EC denkt een representatief beeld te krijgen?

En die wc in de trein: dat ziet er uit als de plee van ons studentenhuis destijds. Niets mis mee. :)
Heb mijn mening hierin ook geplaatst.