Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen cranckstel voor santos scc 02 - Forum Wereldfietser

Vervangen cranckstel voor santos scc 02

Ik wil graag weer eens mijn santos scc 02 mee uitnemen op een tripje. Week Duitsland, dus niet heel extreem. Nu slaat mijn ketting steeds door en dat ligt niet aan mn ketting :lol:
Ik zou graag zelf een nieuw crankstel en tandwielen monteren.
Nu zit er een shimano deore xt drive train hollowtech 2 op.
Achter 9 speed.

Hoe weet ik welke sets passen en wat rechtvaardigd de prijsverschillen? Kan me voorstellen dat de duurdere wat duurzamer zijn maar €70 of €350 scheelt nogal :shock:

Ik fiets voornamelijk asfalt en ook wel onverhard maar verwacht niet megaveel blubber ed.

Tips voor welk materiaal te kiezen?

Groet Jis
Wat bedoel je met crankstel en tandwielen vervangen? Die koop je toch in een geheel?
Of je vervangt het versleten kettingblad door een XT origineel, of een TA Chinook. Mijn keus: de laatste. Heel wat goedkoper!
De prijsverschillen zijn enorm, maar daar hoef je echt niet mee bezig te zijn. Indien je schroefdraad in het bracket hebt, heb je voldoende keus, zonder failliet te gaan. :)
sjefke schreef:Wat bedoel je met crankstel en tandwielen vervangen? Die koop je toch in een geheel?
Niet als met 'crankstel' de kettingbladen en met 'tandwielen' de cassette bedoeld wordt... Maw. een heel terechte vraag, wat wil je precies vervangen Jis? En als je inderdaad niet alleen je kettingbladen maar je hele crankstel wil vervangen, dan is de vraag natuurlijk wat ermee mis is en waardoor je het wilt vervangen (nieuwe Hollowtech II/vierkant)?

Groetjes,

Carl
Jis ik zou voor JIS kiezen: UN55 113mm met een Alivio crankstel en een hg50 cassette en dan ben je voor 100 euri klaar [excl. ketting] en daar fiets je langer mee dan met wat je nu hebt.
Als je ketting overslaat kunnen een nieuwe ketting en cassette genoeg zijn. Als een kettingblad versleten is (mooi voorbeeld met plaatjes hier:http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=5&t=111044) kan je deze ook los vervangen. Meestal is het middelste kettingblad het eerst versleten.
Hoe weet ik welke sets passen en wat rechtvaardigd de prijsverschillen? Kan me voorstellen dat de duurdere wat duurzamer zijn maar €70 of €350 scheelt nogal :shock:
Praktisch alles uit de 9-speed serie is uitwisselbaar, ketting, kettingbladen en cassettes. Wat betreft de onderdelen van Shimano: een hoger getal betekent doorgaans een 'betere' versie, maar spullen uit de XT en XTR serie zijn vaak extra licht gemaakt ten koste van de duurzaamheid. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Om de boel weer rijdbaar te maken kan je de goedkope Deore of zelfs Alivio onderdelen kopen. Voor iets meer duurzaamheid kom je bij LX/SLX onderdelen uit.

Persoonlijk kies ik meestal de onderdelen die op het moment in de aanbieding zijn, voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Met wat aanbiedingen die op het moment bij Rose zijn zou ik bijvoorbeeld het volgende kopen:
- SHIMANO CS-HG50 9-speed cassette van 26 afgeprijsd naar 18.25 euro. (Deore niveau)
- SHIMANO Ultegra/XT CN-HG93 ketting van 25 naar 13.12 euro.
En indien versleten:
- SHIMANO LX FC-M580/Deore 532/530 kettingblad (middenblad) voor 8.08 euro.

Dan ben je, inclusief verzendkosten, voor minder dan 50 euro klaar en fiets je weer lekker. Maar dit is maar een voorbeeld, ik kan me ook voorstellen dan je alles op XT-niveau wil houden, maar zo'n cassette kost alleen al 40 euro.
ErikB81 schreef:Als je ketting overslaat kunnen een nieuwe ketting en cassette genoeg zijn.
Jis zegt dat het in ieder geval niet aan zijn ketting ligt, dus om te beginnen met zeggen dat het wel eens aan de ketting zou kunnen liggen....
Dank voor jullie reacties. Denk dat idd niet mn hele crankstel vervangen hoeft maar wel de bladen :wink: En dus achter een nieuwe cassette.

Ik was denk ik iets kort door de bocht met een heel nieuw crankstel :lol:

De puntjes zijn niet heel erg spits nog, zal proberen nog een foto te posten.

Gewicht maakt me niet uit, liever zwaarder en duurzaam, ik fiets toch met bepakking :lol:
Lx klinkt dan als goede middenmotor.

Hoe weet je wat een klein/midden en groot blad is? Er zijn er zoveel :roll:
jis35 schreef:Lx klinkt dan als goede middenmotor.
Prima spul, hoor, maar je zult nog steeds zelf moeten trappen.
jis35 schreef:Kan me voorstellen dat de duurdere wat duurzamer zijn
Dat is bij fietsmateriaal zeker geen algemeen geldend principe. Goedkoop is vaak (niet altijd) niet bepaald duurzaam, maar de prijsverschillen tussen zeer duur en betaalbaar zijn zeker niet altijd een afspiegeling van de duurzaamheid.

Renaat
n/m.
Alien schreef:n/m.
w.b.d.?
Nevermind.
Revanho schreef:
jis35 schreef:Kan me voorstellen dat de duurdere wat duurzamer zijn
Dat is bij fietsmateriaal zeker geen algemeen geldend principe. Goedkoop is vaak (niet altijd) niet bepaald duurzaam, maar de prijsverschillen tussen zeer duur en betaalbaar zijn zeker niet altijd een afspiegeling van de duurzaamheid.
Precies. Concreter: als het om kettingbladen gaat zijn goedkope stalen exemplaren vaak duurzamer dan duurdere van aluminium :D
Shrek schreef:...Concreter: als het om kettingbladen gaat zijn goedkope stalen exemplaren vaak duurzamer dan duurdere van aluminium :D
En een goedkoper stalen stuur, stalen zadelpen,...
Trek deze lijn door over gans de fiets en hij weegt 20 kg...alleen superman op steroïden kan met zo'n ding nog enig tempo maken wanneer het landschap begint te glooien.
den boete schreef:
Shrek schreef:...Concreter: als het om kettingbladen gaat zijn goedkope stalen exemplaren vaak duurzamer dan duurdere van aluminium :D
En een goedkoper stalen stuur, stalen zadelpen,...
De vraagsteller was er net over uit dat hij zijn crankstel niet hoeft te vervangen, laat staan stuur en zadelpen. Terug naar de vraag:
jis35 schreef:Hoe weet je wat een klein/midden en groot blad is?
Ehm, kijken? Het binnenste is klein, het buitenste is groot, en het middelste... zit er tussenin. Als je tevreden bent over de verhoudingen die je nu hebt, kun je natuurlijk gewoon dezelfde bladen nemen. Er staat doorgaans op elk blad hoeveel tanden het heeft. 't Zou goed kunnen dat momenteel je kleine blad 22 tanden heeft, midden 32, en groot 44. Wil je lichter of zwaarder kunnen trappen, dan is wat meer informatie nodig over je huidige materiaal en je wensen om te kunnen aangeven wat past.

Carl
den boete schreef: Trek deze lijn door over gans de fiets en hij weegt 20 kg...alleen superman op steroïden kan met zo'n ding nog enig tempo maken wanneer het landschap begint te glooien.
:roll:

Als je denkt dat de enige 'juiste' manier om op fietsvakantie te gaan betekent dat men met een lichte fiets zich aan hoge snelheid verplaatsen dan heeft men nog niet voldoende gelezen op dit forum. Je hoeft je eigen fietsbeleving niet op die van andere te projecteren.

Overigens al gehoord van een stromanredenering? Het ging hier om een kettingblad niet om de rest van de fiets. En waar voor het ene onderdeel sterk letten op het gewicht een prima idee kan zijn, hoeft dat voor andere onderdelen in bepaalde omstandigheden (of als men bepaalde eisen stelt) helemaal niet het geval te zijn.

Renaat
jis35 schreef:Hoe weet je wat een klein/midden en groot blad is?
Ehm, kijken? Het binnenste is klein, het buitenste is groot, en het middelste... zit er tussenin. Als je tevreden bent over de verhoudingen die je nu hebt, kun je natuurlijk gewoon dezelfde bladen nemen. Er staat doorgaans op elk blad hoeveel tanden het heeft.
Haha ok, dat las wat suf maar ik doelde op de getallen als je een los blad wil kopen, zoveel cijfertjes en letters, zoals LX FC M580 532/530 :oops: dan staan die dertigtallen voor de tandjes en die 500 dan? LX is duidelijk, maar FC?
't Zou goed kunnen dat momenteel je kleine blad 22 tanden heeft, midden 32, en groot 44. Wil je lichter of zwaarder kunnen trappen, dan is wat meer informatie nodig over je huidige materiaal en je wensen om te kunnen aangeven wat past.

Carl
Ik ben prima tevreden over het aantal tandjes dus denk dat ik gewoon ff moet tellen wat er nu op zit en iets vergelijkbaars kopen, maar dan dus wellicht de stalen versie.
jis35 schreef:Haha ok, dat las wat suf maar ik doelde op de getallen als je een los blad wil kopen, zoveel cijfertjes en letters, zoals LX FC M580 532/530 :oops: dan staan die dertigtallen voor de tandjes en die 500 dan? LX is duidelijk, maar FC?
FC = "front chainring". M=MTB. 580 is de serie (LX in dit geval).

Maar wat veel belangrijker is, is de boutcirkel. De passing van de bladen en de crank, zogezegd. In het geval van de FC-M580 (jouw crankstel, blijkbaar) is dat 104/64 met vier boutjes. Oftewel: 104mm steekcirkel voor de grootste twee bladen, en 64mm voor de "granny", het kleinste blad.

Een buitenblad en een middenblad hebben meestal stijghulpen en allerlei wulps gevormde tanden om het (op)schakelen te vergemakkelijken. Een binnenblad heeft dat niet. En het verschil tussen een buitenblad en een middenblad is, dat een buitenblad groter is. Hoeveel groter, dat hangt af van je voorkeur en van wat de schakelcapaciteit van je derailleurs is.
FC = "front chainring". M=MTB. 580 is de serie (LX in dit geval).

Maar wat veel belangrijker is, is de boutcirkel. De passing van de bladen en de crank, zogezegd. In het geval van de FC-M580 (jouw crankstel, blijkbaar) is dat 104/64 met vier boutjes. Oftewel: 104mm steekcirkel voor de grootste twee bladen, en 64mm voor de "granny", het kleinste blad.
Ah thx. Deze FC komt niet van mijn fiets maar was een voorbeeld/aanraden van erikB81.
Ah, OK. Wel, aan de binnenkant van elke(?) Shimano crank, vlakbij het schroefgat voor het pedaal, staat het typenummer. Best kijk je aan de rechterkant, want links staan weleens meerdere nummers aangezien linkercranks soms gelijk zijn tussen diverse groepen.

Afbeelding
(Dit is dus de linkercrank van een Shimano Ultegra 10v (6700 groep) dubbel (FC-6700), triple (FC-6703) of compact (FC-6750) crankset. Cranklengte is (effectief) 172.5mm.)