Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips slovenie en kroatie - Forum Wereldfietser

tips slovenie en kroatie

Hola

In mei juni fiets ik van Gent naar Split, ik heb mij een baan gegoogled door duitsland en oostenrijk, ik volg de benjaminseroute van salzburg naar ljublijana maar daarna weet ik het nog niet zo goed... :-)

Heeft iemand tips, ervaringen, over fietsen door slovenie en naar kroatie (binnenland), laat dan zeker horen. Dat mogen tips zijn over heerlijke plekken om te kamperen of te overnachten, te zwemmen, te fietsen, te genieten kortom.

mil gracias
Hoi wij fietsten in 2014 door Kroatie van Rijeka naar Split, via de eilanden. Erg mooi allemaal. De camping op Cres vonden we fantastisch. Aan een baai gelegen met terrassen in een pittoresk dorpje. Een super plek om tot rust te komen. Om er te komen ga je halverwege het eiland na het dorp Cres in zuidelijke richting na ca 2 km rechtsaf van de 100, een geasfalteerd weggetje in. Pittig klimmen en dalen en dan ligt de camping in de diepte aan je rechterhand. Als je lekker off road wilt neem je de volgende dag de weg parallel aan de 100 door de heuvels. In het begin lekker comfortabel, maar allengs uitdagender.

Het stuk Zadar Split langs de kustweg vonden we minder. Veel recreatieparken!

In heel Kroatië aan campings geen gebrek (langs de kust)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=slovenie

kransjka gora en de wegen er rond vond ik leuk.
skocjan Caves? Prachtige grotten. Camping voorbij Motovun ook heel mooi.
Piran is mooi kuststadje en volledig autovrij.
camping saksida->http://www.vinasaksida.com/index.php/en/
camping met zwembadje maar vooral prachtig restaurant en wijn in overvloed :-)
helaba,

hartelijk dank voor de tips, hier kan ik mee verder, ik voorzie om vanuit Ljublijana niet richting Istrie of Rieka te fietsen maar echt het binnenland op te zoeken richting Črnomelj en zo verder Kroatie binnenland om pas op het eind af te draaien richting split, aangezien de kustweg toch een beetje te druk zal zijn en te toeristisch

hartelijk dank!!!
Misschien kan je wat met mijn route van Klagenfurt naar Sarajevo. Zie ook mijn reisverslag.
En hoe zit het met die grenstoestanden? Die gaan dicht voor de vluchtelingen maar hoe en wat voor de gewone reiziger? Ik heb ook plannen om vanaf Salzburg richting Istrië te fietsen.
Martin, er uit lijkt me geen probleem :wink: Op de weg terug zal het denk ik ook wel loslopen, je ziet er denk ik niet uit als een vluchteling, daarnaast is de route die je volgt niet die die de meeste vluchtelingen nemen.

Vanaf Črnomelj richting de Kupa of Kolpa (allebei mooi) en dan richting Mrežnicki Brig (de oude houten brug is niet meer zie ik, een nieuwe wel) van daar een route zien te plannen richting Plitvička Jezera, ondanks de nieuwe snelweg zal de 1 nog steeds druk zijn.
Daarna via Bihać naar het zuiden langs de Una, of je bij Martin Brod de grens over kan weet ik niet, Bosnië is hier gewoon erg mooi, bij Bosansko Grahovo de grens over richting Knin, probeer hier als het kan de Krka te volgen richting de watervallen en dan naar Šibenik vandaar langs de kust naar Split, vanaf Trogir hoef je niet meer over de hoofdweg.
Er zijn genoeg andere mogelijkheden, met allemaal 1 ding gemeen er zal geklommen moeten worden bij voor Nederlanders hoge temperaturen, hou daar rekening mee. Daarnaast zijn de wegen in het binnenland vaak van mindere kwaliteit, daar staat wel tegenover dat het een stuk rustiger is, zo erg zelfs dat je soms schrikt als er een auto passeert.
_Peter_ schreef:Daarna via Bihać naar het zuiden langs de Una, of je bij Martin Brod de grens over kan weet ik niet
Het lukte mij vorig jaar, voordat het vluchtelingengebeuren in alle hevigheid losbarstte, bij Kulen Vakuf (tussen Bihac en Martinbrod) al niet, dus ik zou adviseren gewoon de grote grensovergang bij Bihac te nemen (is overigens ook niet zo'n drukke weg als je op grond van de kaart misschien zou denken).
Casartelli schreef:
_Peter_ schreef:Daarna via Bihać naar het zuiden langs de Una, of je bij Martin Brod de grens over kan weet ik niet
Het lukte mij vorig jaar, voordat het vluchtelingengebeuren in alle hevigheid losbarstte, bij Kulen Vakuf (tussen Bihac en Martinbrod) al niet, dus ik zou adviseren gewoon de grote grensovergang bij Bihac te nemen (is overigens ook niet zo'n drukke weg als je op grond van de kaart misschien zou denken).
Dus een grensovergang verder naar het zuiden zoeken (in dit geval), bij lokale grensovergangen doen ze vaak moeilijk omdat er nog wel gestempeld moet worden in het paspoort, ik weet dan ook niet of een identiteitskaart voldoende is voor Bosnië. (had een paspoort bij me)
Dit is misschien wel een handig overzicht voor campings in en rondom Slovenië:
http://www.avtokampi.si/kampi.asp?drzav ... a=&izbor=3

Voor een route kun je hier misschien wel wat uithalen?
Volgens mij een oude postroute, maar misschien is dit meer voor de mountainbike.
http://www.pespoti.si/pkv.php

Als je de openmtb map van Slovenië download staan er een aantal fietsroutes al standaard in. Deze zijn meestal wel erg mooi maar soms ook vrij steil. Verder kun je bijna overal wel lekker fietsen in Slovenië.
Het stuk vanaf de Italiaanse grens naar Ljubljana is erg mooi om te fietsen.

Naast het fietsen:
De wandeling naar de Soca bron was leuk en mooi. http://www.slovenia-trips.com/eng/natur ... soca-river
Verder vond ik het Predjama kasteel erg tof.
Celje is een leuk stadje voor een dag.
Velika Planina vond ik er indrukwekkend.
Bled is natuurlijk erg mooi.
Als je toch in Bled bent zeker een wandeling door Vintgar Gorge maken, echt prachtig!
Als je geen hoogtevrees hebt is Canyoning echt een van de tofste dingen die je kunt doen! http://www.3glav.com/
Alternatief voor Bled is het meer Bohinj (daar kun je aan het water kamperen als je goede haringen hebt want de grond is erg hard!
De grotten van Postojna vond ik geldverspilling.
Je kunt als je wel in Postojna bent op de camping beter de Pivka Jama op de camping bezoeken, die zijn echt, niet zo Disney als die in de stad. Als je de goede begeleider hebt steek je er ook nog wat van op (in het engels)
Jeffrey86 schreef:Voor een route kun je hier misschien wel wat uithalen?
Volgens mij een oude postroute, maar misschien is dit meer voor de mountainbike.
http://www.pespoti.si/pkv.php
Pespoti = wandelweg. Al is pes een hond, pazi pes betekend dus "Pas op voor de hond."
Jeffrey86 schreef:Alternatief voor Bled is het meer Bohinj (daar kun je aan het water kamperen als je goede haringen hebt want de grond is erg hard!
Het kan ook dat je in de boomwortels terecht bent gekomen. :( Deze camping is vaak zo vol (ook buiten het seizoen) dat een fatsoenlijk plekje vinden bijna onmogelijk is. In Bohinjska Bistrica heb je ook nog een camping aan de Sava, verwacht hier dus ook veel watersporters, vaak erg gezellig.
Als je het echt avontuurlijk wilt, dan ga je lekker door Bosnië.

Maar van Ljubjana naar Rijeka heb ik ooit eens met de trein gedaan en ik zat wel met m'n neus tegen de ruit geplakt, erg mooi. Langs de kust naar Split kan wel buiten het hoogseizoen. Rond de steden zal het vooral in de spits erg druk zijn. Af en toe een eilandje pakken is wel zo fraai.

Het eerste dal landinwaarts is ook fraai en niet te druk vanwege de snelweg (ik heb het over Gospic).

Kust / eilanden zullen het zonnigst zijn 8).

Mocht je de kust eens willen verlaten dan kun je op het eind na Sibenik binnendoor naar Trogir. Een klein stukje en ik werd er helemaal verliefd van op het binnenland, in 2005. Toen zelfs in augustus niet druk. Het deed me toen besluiten niet door te gaan langs kust en eilanden naar Dubrovnik, maar door het binnenland terug te fietsen naar Zagreb. Sindsdien kom ik bijna elk jaar in de westelijke Balkan.
Martin E. van Doornik schreef:En hoe zit het met die grenstoestanden? Die gaan dicht voor de vluchtelingen maar hoe en wat voor de gewone reiziger? Ik heb ook plannen om vanaf Salzburg richting Istrië te fietsen.
Ik heb nu mijn fietsplannen gewijzigd. Istrië in Kroatië valt af, omdat de jeugdherberg in Trieste (Italië) is volgeboekt, waardoor het onmogelijk is om verder te fietsen. Mijn eindbestemming wordt dus Ljubljana. Alle andere overnachtingen vanaf Salzburg zijn gisteren met suc6 geboekt!
Martin, je kan toch ook je route wijzigen? Er zijn volgens mij meer dan genoeg opties (IJHC) om binnen een dag fietsen toch Istrië te bezoeken (Istrië is ook Koper, Piran en Isola :wink: ).
Aan de andere kant met 4 jeugdherbergen is Ljubljana rijkelijk voorzien. Zelf zou ik die in het centrum nemen als ze beschikbaar zijn, die buiten het centrum is overigens ook prima, op de fiets ben je binnen een kwartier vanuit die buitenwijk in het centrum (Zelfs als je de river volgt).
_Peter_ schreef:Martin, je kan toch ook je route wijzigen? Er zijn volgens mij meer dan genoeg opties (IJHC) om binnen een dag fietsen toch Istrië te bezoeken (Istrië is ook Koper, Piran en Isola :wink: ).
Aan de andere kant met 4 jeugdherbergen is Ljubljana rijkelijk voorzien. Zelf zou ik die in het centrum nemen als ze beschikbaar zijn, die buiten het centrum is overigens ook prima, op de fiets ben je binnen een kwartier vanuit die buitenwijk in het centrum (Zelfs als je de rivier volgt).
Ik heb de jeugdherbergen van Salzburg, Bad Gastein (beide in A), Krajinska Gora en Tolmin (SLO) geboekt. Van Tolmin naar Trieste is al een behoorlijke afstand. De CNL-trein is ook al geregeld. Weet dus nog niet of ik Koper kan halen. Zeker met de temperaturen eind juni 2016 en ik ben al 65 jaar.... Ik zou nog twee jeugdherbergen in Poreč en Pula nemen (HR), vanwaaruit ik het vliegtuig naar huis zou nemen. Van Pula gaat slechts iedere zaterdag een toestel van Tui naar Schiphol, meer niet. Dus HR (zoals op Kroatische autostickers) valt af. Ik ga nog naar het reisbureau voor een terugvlucht vanaf Ljubljana.
Martin, ik ben me bewust van je leeftijd. Wat ik zelf in gedachten had, je route een beetje te kennen samen met je voorliefde voor jeugdherbergen, is via Postojna naar Koper en vandaar verder.
Er rijden overigens ook treinen via Salzburg en München naar NL uit Ljubljana (of ze nog fietsen meenemen weet de treinreiswinkel wel). Het vliegveld (Brnik) is een aardig eindje uit de stad. Kranj ligt wat dat betreft een stuk dichter bij.