Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke voorderailleur kopen? - Forum Wereldfietser

Welke voorderailleur kopen?

Hallo,

Ik wil een nieuwe deore voorderailleur kopen. Ik heb de keuze uit drie opties, namelijk:

1) SHIMANO Deore FD-T610-10-3 - Top Swing
2) SHIMANO Deore FD-T610-10-6 - Top Swing
3) SHIMANO Deore FD-T610-10-3 - Standaard

Voor zover ik kan beoordelen is het verschil tussen de top swing 10-3 en 10-6 de breedte van het frame. 10-3 is voor 28inch frames en 10-6 is voor 26"/27.5"/29" frames. Klopt dit?

Daarnaast weet ik net of ik een top swing derailleur moet kopen of een standaard derailleur. Maakt het iets uit welke ik koop of is het enkel ene kwestie van voorkeur?

Ik hoor graag jullie antwoorden?

PS. hoe meet ik de dikte van het frame?
Vanaf waar komt de schakelkabel? Onder (onder de trapas door) of boven (zadelbuis)
Verder moet je de buisdiameter opmeten van de plaats waar jouw voorderailleur zit.
kabel komt van onder vandaan
gbischof schreef:Voor zover ik kan beoordelen is het verschil tussen de top swing 10-3 en 10-6 de breedte van het frame. 10-3 is voor 28inch frames en 10-6 is voor 26"/27.5"/29" frames. Klopt dit?
Nope, het verschil zit niet in de breedte, maar in de hoek tussen de staande buis en de liggende achtervork van je frame (van opzij gezien)
Daarnaast weet ik net of ik een top swing derailleur moet kopen of een standaard derailleur. Maakt het iets uit welke ik koop of is het enkel ene kwestie van voorkeur?
Neem gewoon dezelfde als er eerst op zat. Hangt van het framedesign af (veersysteem, evt kettingkast etc)
Schuifmaat.
FD-T610 is top-swing, FD-T611 is down swing. Tenzij je dwingende redenen hebt voor de één of de ander te kiezen, kies je liefst wat je nu ook hebt. Weet je zeker dat het past. Moderne MTB (en trekking) derailleurs zijn "multi-band"; 34.9mm klemband met adapters voor dunnere (31.8 en 28.6mm) zitbuizen. Dual-pull zijn ze ook, dus waar de kabel vandaan komt is evenmin interessant.

Die maten 26/27.5/29 zijn wielmaten. Geen breedtematen. Vertel eens wat meer over je frame/fiets en plaats eens een plaatje. Dat helpt.
Inderdaad, kies wat je nu hebt, anders kom je van het ene probleem in het ander.
Shrek schreef:
Schuifmaat.
Omdat het vandaag pi dag is kan je natuurlijk ook iets doen met de omtrek, en dan iets wiskundigs, (je begrijpt het al, niet mijn sterke kant) :?