Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk stuur geniet jullie voorkeur ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk stuur geniet jullie voorkeur ?

Georg schreef:dus de diepte van de zit wordt bepaald door mijn zadelhoogte. (als iemand mij kan volgen)
Dus al je dieper wilt gaan zitten, zet je je zadel 5 cm hoger?

Piet.
Allereerst vind ik dat dit onderwerp absoluut niet onder het kopje "kletspraat" hoort daar het zo'n essentieel onderdeel van je fiets betreft en het je fietsplezier kan maken of breken. Dit hoort wat mij betreft onder de noemer "fiets en techniek"!
Terzake, ik heb jaren met "bezemstelen" gereden en had er een soort haat liefde relatie mee, het was nooit helemaal naar m'n zin, maar wat dan?
Op een gegeven moment kwam Cannondale met de T1000, een prachtige randonneur, dus met race bocht. Klimmen ging er geweldig mee maar verder werd ik toch erg moe van het steeds wisselen van hoe ik m'n handen moest zetten.
Hierna dus weer op de tamelijk rechte sturen over gestapt. Ging naar behoren tot goed.
Vrij recent weer even het genoegen gehad om op een randonneur rond te mogen tuffen, een Awol Evo, en kon weer niet wennen aan de racebocht, onderin was zelfs onmogelijk.
Nu heb ik zojuist een van Herwerden Roadmaster 28 CX aangeschaft en ben van plan om voor een type stuur te gaan wat je hier in nederland niet of nauwelijks ziet maar in het buitenland, duitsland, usa meer en meer gebruikt wordt; de Metropolis FSA, een stuur met een behoorlijke backsweep van 46.5gr. en een rise van 32 mm. Verder is het stuur 620 mm.breed. Wordt ook toegepast op de Santos Trekking Light maar dan omgedraaid.
Het stuur is vrijwel hetzelfde als de hierboven genoemde Jones maar stúkken goedkoper en lichter.
Nog niet zo lang geleden hadden al m'n fietsen een recht stuur (met in min of meerdere mate sweepback), maar sinds ik een fiets met een racebocht heb ben ik overstag en langzaam maar zeker al mijn fietsen van een racebocht aan het voorzien.

Het lijkt me allemaal toch erg persoonlijk en afhankelijk van hoe je verder op de fiets zit en wat je ermee doet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat wanneer je graag rechtop zit en/of technische singletracks fietst, een recht stuur fijner is. Hier een paar punten waarom een racebocht voor mij beter bevalt:
  • Voor mij voelt de stand van m'n polsen bij een racebocht een stuk natuurlijker dan bij een recht stuur. Natuurlijk kan je bij een recht stuur spelen met sweepback, maar voor mij lijkt dat niet genoeg. Bar ends helpen wel, maar dan wordt het stuur wel weer erg breed wat niet zo fijn is voor de schouders.
  • Met een smaller stuur krijg ik minder snel last van m'n nek en schouders. Dit verbaast mijzelf enigszins, gezien ik niet bepaald tenger gebouwd ben. Met een recht stuur is het best een uitdaging om een smalle opstelling te creëren...
  • Met een racebocht heb je meer handposities. Bovenop de remgrepen is m'n uitgangspositie, hier kan ik rustig uren zitten. Rechter overeind of juist dieper zitten is ook geen probleem. Bij een recht stuur heb je toch minder opties wat dat betreft...
  • Ik ben vrij lang (194cm) en houd daarnaast van een vrij uitgestrekte houding op de fiets. Voor mij geeft een frame met een bovenbuis van 60cm, een stuurpen van 12cm (-17 graden, dus horizontaal gemeten), en een stuur met een reach van zo'n 10cm een fijne positie bovenop de remmen. Wil ik dezelfde positie op een fiets met een recht stuur nabootsen, dan zou de lengte van bovenbuis+stuurpen dus zo'n 10cm langer moeten zijn. Een kant-en-klaar frame met een bovenbuis langer dan 60cm is lastig te vinden, dus zou ik uitkomen op ofwel een absurd lange stuurpen, of een maatframe.
De Metropolis FSA is volgens mij hetzelfde als een Mary's stuur (one-one heeft ze). Maar vind het voordeel van de Jones dat je meer handposities hebt + dat je de gps makkelijker kwijt kunt. En ja hij is inderdaad helaas wel prijzig.
Voor mij de Soma Clarence op tandem en MTB: doordat het stuur vanuit het midden eerst naar voren gaat en dan pas terugbuigt blijven je handvatten op ruwweg dezelfde plek als bij een stuur met pakweg 5 graden buiging.

Afbeelding
Op de TX400 heb ik de factory default, een vrij recht stuur met ergon handvatten + barends. Op de racefiets een bijpassend racestuur.

Dit laatste is voor mij te verkiezen voor langere afstanden. Geeft toch net iets minder last van de polsen bij langere afstanden (meerdaags 100+ of een enkele dag 150+).

Op de kortere afstanden merk ik vrij weinig verschil tussen de twee. Het is met name het niet echt de mogelijkheid hebben tot het ontzien van de polsen met de ergon handvatten + barends dat het bij langere afstanden wat oncomfortabeler maakt. Graag zou ik er een ligstuur van maken, maar dan raak ik mijn stuurtas kwijt , first world problems :p.
Ik heb twee weken geleden mijn Koga vlinderstuur (multi verstelbaar) laten vervangen door een racebocht (Nitto B135). Ik moet zeggen dat dit mij uitstekend bevalt. Het stuur is een stuk lichter en de houding is ook echt comfortabeler vind ik, zeker op de langere afstanden.
Voor het geval je niet van een racebocht houdt en zo'n "bezemsteel" ook niet zo je ding is heb ik nog wat opties voor je gevonden met maatvoering zodat je e.e.a. kunt vergelijken;

Misfit NUbar 15* (600mm 253g)
On-One Fleegle 15* (Pro 660mm 240g, Reg 716mm 330g)
Salsa Bend 2 17* or 23* (710mm ~305g 5* up)
Answer Carbon 720 Enduro 20/20 20* (720mm 220g 20mm rise)
Groovy Luv Handle 21* (660mm 380g)
Bontrager Crivitz 25* (690mm 270g)
Origin8 Space Carbon UL8 O.R. 25* (685mm 170g)
Watson Cycles Ti Watts Parkarino Rev 26* 31* 32* (680-720mm ?g)
Carver myTi 29* (710mm 320g )
TiCycles Double S 30* (680mm 192g thin or 340g thick)
Origin8 Bullnose w stem 30* (660mm ?g 12* rise 150mm stem)
Nashbar Comfort 30* (720mm ?g 23mm rise)
NC-17 trekking 4.5 Super Riser 32* (630mm 343g 114mm rise)
Misfit FUbar 33* (635mm 378g 26mm rise)
Velo Orange Milan 35* (570mm 278g)
Misfit FU2bar 37* (600mm 351g 26mm rise)
On-One Mary 40* (645mm 289g 37mm rise)
Origin8 Space O.R. II 40* (610mm 350g 37mm rise)
Soma Clarence 40* (660mm 390g 37mm rise)
Soma Sparrow 40* (490mm-560mm 245-300g 50mm rise)
Jeff Jones H Bar 45* (Loop 680mm 502g, Cut 610mm 430g)
FSA Metropolis 45* (620mm 300g 32mm rise)
Surly Open Bar 53* (666mm 458g 0mm rise or 40mm rise)
Velo Orange Tourist 60* (570mm 332g 75mm rise)
Een stuur met wat kromming, backsweep, of hoe je het ook noemt, lijkt me wel wat.
Tintelende handen zullen waarschijnlijk minder snel optreden.
Graag zou ik echter mijn bar-ends behouden, maar dan zouden die lelijk en onhandig naar buiten gericht zijn.
Bestaan er bar-ends die meervoudig verstelbaar zijn, zodat ze op een stuur met backsweep toch recht naar voor kunnen gericht worden ?