Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserveren treinplek in Italië en Zwitserland kort tevoren - Forum Wereldfietser

Reserveren treinplek in Italië en Zwitserland kort tevoren

Komend voorjaar overweeg ik om van Basel naar Milaan te fietsen, en van daaruit de trein terug naar Basel te nemen. Via de site van DB heb ik gezien dat de fietsplaatsen in deze treinen gereserveerd moeten worden van tevoren.

Heeft iemand ervaring met reserveren van een fietsplaats kort vóór vertrek van de trein? Of moet dit in Italië en Zwitserland altijd een bepaalde tijd van tevoren? Het risico dat er geen plaats beschikbaar is bij kort van tevoren reserveren wil ik wel nemen. Ik hecht meer aan de vrijheid die ik heb om niet op een bepaald tijdstip in Milaan te moeten zijn.

Pieter
kwootje schreef:Komend voorjaar overweeg ik om van Basel naar Milaan te fietsen, en van daaruit de trein terug naar Basel te nemen. Via de site van DB heb ik gezien dat de fietsplaatsen in deze treinen gereserveerd moeten worden van tevoren.

Heeft iemand ervaring met reserveren van een fietsplaats kort vóór vertrek van de trein? Of moet dit in Italië en Zwitserland altijd een bepaalde tijd van tevoren? Het risico dat er geen plaats beschikbaar is bij kort van tevoren reserveren wil ik wel nemen. Ik hecht meer aan de vrijheid die ik heb om niet op een bepaald tijdstip in Milaan te moeten zijn.

Pieter
Niet voor alle treinen moet je reserveren, maar eigenlijk zit er tussen alle verbindingen tussen Milaan en Bazel een trein met de vermelding: "Fietsplaatsen beperkt. Reservering aanbevolen."
Je bent vroeg in het voorjaar. je kunt geluk hebben. Ik weet niet of het reserveren van fietsplaatsen in Zwitserse treinen in Italie kan.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan zou ik toch een planning maken en vooraf de benodigde reserveringen boeken. Maak je planning ruim. Lig je erg voor op schema, dan doe je het de laatste dagen rustiger aan. Je kunt natuurlijk er ook nog een paar extra dagen Milaan aan koppelen.

Een groot probleem is wel de terugreis van Bazel naar Nederland. In de CityNightLine is het aantal fietsplaatsen terug gegaan van 20 naar 8! Deze trein is erg populair onder fietsvakantiegangers.
bert sitters schreef: Een groot probleem is wel de terugreis van Bazel naar Nederland. In de CityNightLine is het aantal fietsplaatsen terug gegaan van 20 naar 8! Deze trein is erg populair onder fietsvakantiegangers.
Mijn zoon is vorig jaar met de Duitse lokale treinen(dus geen reserveringen nodig) van Hilversum naar Freiburg gegaan, en ook weer terug later(Queer durchs land kaartje dus ze mochten de sneltreinen niet in) via Venlo en Aaken. Ondanks de stakingen die er net waren bij Duitse conducteurs, lukte dat in een dag. Wel met iets van 5 maal overstappen, dus je doet het niet voor de lol, zeker niet met een fiets vol bagage....maarzo kom je wel zonder reserveringen vanuit Basel naar huis.
Dus het kan, maar een aanrader is het niet als je kijkt naar comfort!
Er zijn in Duitsland van die goedkope opties om met stoptreinen van de ene kant naar de andere kant te reizen. Schönes Wochenende is daar een van, in het weekend.

Voor Basel naar Emmerich is het schema op een willekeurige zaterdag (in dit geval overmorgen) als volgt:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2 ... us=details!;

De opties die door Frankrijk gaan (Strasbourg) vallen af.

De fiets mag mee, echter als het druk is kom je alleen op een assertieve manier met de fiets de trein in. Zelf heb ik met fiets en stoptreinen meerdere malen gereist op de trajecten Szczecin - Bad Bentheim, Kostrzyn - Bad Bentheim en Lindau - Emmerich, vergelijkbare of grotere afstanden dan Basel - Emmerich. In theorie kunnen nog grotere afstanden, maar het is raadzaam om speling te houden voor een tegenvaller. Zodat je, als je een trein mist, dezelfde dag nog je einddoel kan halen.

Het comfort is beter dan je zou denken. De instappen in de treinen zijn vaak gelijkvloers, dus je tilt de fiets niet moeizaam in de treinen, maar rolt hem makkelijk erin.

Hans
javb2812 schreef:Er zijn in Duitsland van die goedkope opties om met stoptreinen van de ene kant naar de andere kant te reizen. Schönes Wochenende is daar een van, in het weekend.

Voor Basel naar Emmerich is het schema op een willekeurige zaterdag (in dit geval overmorgen) als volgt:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2 ... us=details!;

De opties die door Frankrijk gaan (Strasbourg) vallen af.

De fiets mag mee, echter als het druk is kom je alleen op een assertieve manier met de fiets de trein in. Zelf heb ik met fiets en stoptreinen meerdere malen gereist op de trajecten Szczecin - Bad Bentheim, Kostrzyn - Bad Bentheim en Lindau - Emmerich, vergelijkbare of grotere afstanden dan Basel - Emmerich. In theorie kunnen nog grotere afstanden, maar het is raadzaam om speling te houden voor een tegenvaller. Zodat je, als je een trein mist, dezelfde dag nog je einddoel kan halen.

Het comfort is beter dan je zou denken. De instappen in de treinen zijn vaak gelijkvloers, dus je tilt de fiets niet moeizaam in de treinen, maar rolt hem makkelijk erin.

Hans
Dan ben je nog maar van Bazel in Emmerik. Van Emmerik moet je fietsen naar Zevenaar. Van Zevenaar met het boemeltje naar Arnhem en van Arnhem kun je pas met een Intercity
captain_fabulous schreef:
bert sitters schreef: Een groot probleem is wel de terugreis van Bazel naar Nederland. In de CityNightLine is het aantal fietsplaatsen terug gegaan van 20 naar 8! Deze trein is erg populair onder fietsvakantiegangers.
Mijn zoon is vorig jaar met de Duitse lokale treinen(dus geen reserveringen nodig) van Hilversum naar Freiburg gegaan, en ook weer terug later(Queer durchs land kaartje dus ze mochten de sneltreinen niet in) via Venlo en Aaken. Ondanks de stakingen die er net waren bij Duitse conducteurs, lukte dat in een dag. Wel met iets van 5 maal overstappen, dus je doet het niet voor de lol, zeker niet met een fiets vol bagage....maarzo kom je wel zonder reserveringen vanuit Basel naar huis.
Dus het kan, maar een aanrader is het niet als je kijkt naar comfort!
Tja, als je dan ook al een paar Italiaanse en Zwitserse treinen achter de kiezen hebt.
bert sitters schreef:
javb2812 schreef:Er zijn in Duitsland van die goedkope opties om met stoptreinen van de ene kant naar de andere kant te reizen. Schönes Wochenende is daar een van, in het weekend.

Voor Basel naar Emmerich is het schema op een willekeurige zaterdag (in dit geval overmorgen) als volgt:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2 ... us=details!;

De opties die door Frankrijk gaan (Strasbourg) vallen af.

De fiets mag mee, echter als het druk is kom je alleen op een assertieve manier met de fiets de trein in. Zelf heb ik met fiets en stoptreinen meerdere malen gereist op de trajecten Szczecin - Bad Bentheim, Kostrzyn - Bad Bentheim en Lindau - Emmerich, vergelijkbare of grotere afstanden dan Basel - Emmerich. In theorie kunnen nog grotere afstanden, maar het is raadzaam om speling te houden voor een tegenvaller. Zodat je, als je een trein mist, dezelfde dag nog je einddoel kan halen.

Het comfort is beter dan je zou denken. De instappen in de treinen zijn vaak gelijkvloers, dus je tilt de fiets niet moeizaam in de treinen, maar rolt hem makkelijk erin.

Hans
Dan ben je nog maar van Bazel in Emmerik. Van Emmerik moet je fietsen naar Zevenaar. Van Zevenaar met het boemeltje naar Arnhem en van Arnhem kun je pas met een Intercity
Dat is inderdaad waar. Het is zeker omslachtig maar redelijk betrouwbaar. Een eendaagse (dus nog relatief snelle) oplossing voor degenen die én niet willen reserveren én niet heel veel geld willen uitgeven. Overigens kan je ook met duitse stoptreinen tot in Heerlen komen, en dan meteen op de intercity overstappen.

Hans
bert sitters schreef: Tja, als je dan ook al een paar Italiaanse en Zwitserse treinen achter de kiezen hebt.
Zou het zelf ook alleen met een overnachting in Basel doen. Trouwens wat Hans zegt, Basel - Heerlen is denk ik beter dan via Emmerich in dit geval.

Ik sta trouwens bij de beurs volgende week zaterdagochtend achter de tafel van de 'Liberation route'. Niet omdat ik hem gereden heb, maar wel in dezelfde streken heb gefietst, en dus veronderstelt wordt wat nuttige info te kunnen geven. Maar ik mag ook zelf wat dingen meenemen ter lering en vermaak, dus ik dacht aan een bordje met 'Trein en fiets ervaringen infopunt' ofzo, met mijn eigen kennis en een aantal uitgeprinte forumberichten van een zeker B.Sitters, moet ik dan ver komen denk ik :P . Maar ik zal wel aan bronverelding doen hoor Bert!
captain_fabulous schreef:
bert sitters schreef: Tja, als je dan ook al een paar Italiaanse en Zwitserse treinen achter de kiezen hebt.
Zou het zelf ook alleen met een overnachting in Basel doen. Trouwens wat Hans zegt, Basel - Heerlen is denk ik beter dan via Emmerich in dit geval.

Ik sta trouwens bij de beurs volgende week zaterdagochtend achter de tafel van de 'Liberation route'. Niet omdat ik hem gereden heb, maar wel in dezelfde streken heb gefietst, en dus veronderstelt wordt wat nuttige info te kunnen geven. Maar ik mag ook zelf wat dingen meenemen ter lering en vermaak, dus ik dacht aan een bordje met 'Trein en fiets ervaringen infopunt' ofzo, met mijn eigen kennis en een aantal uitgeprinte forumberichten van een zeker B.Sitters, moet ik dan ver komen denk ik :P . Maar ik zal wel aan bronverelding doen hoor Bert!
In verband met elektrificatie zit nu een overstap tussen Aken en Heerlen. Op het station van Hertogenrade moet je door en tunneltje naar het andere perron. Ik zou kiezen voor de regiotrein van Dusseldorf naar Venlo
Bedankt allemaal voor de reacties tot dusver.
Voor mij is het geen item om vanuit Nederland in Basel te komen, of terug. Dat doe ik met de auto. Mij vraag is echt alleen gericht op het kort van tevoren reserveren van de treinen in Italië en Zwitserland. Dit om van Milaan in Basel terug te komen.

Dus als nog iemand daar een reactie op heeft, graag! :D

Pieter
Geen antwoord op je vraag, echter door de berichten van de anderen wel even waarschuwen dat je in Duitsland niet in alle treinen gebruik kan maken van speciale kaartjes. Ze hebben daar ook meerdere aanbieders en die doen niet altijd mee, en de conducteurs staan niet altijd in de meewerkstand. Nu weet ik niet of dat in Italië en Zwitserland ook het geval is, het is wel iets om rekening mee te houden. Dus goed om van tevoren even uit te zoeken. Zelf heb ik overigens nooit problemen ondervonden in het voor of na-seizoen in het bemachtigen van een treinkaartje op het laatste moment (Ooostenrijk, Duitsland en Zwitserland) Het scheelt wel als je weet welke treinen je allemaal nodig hebt als je een kaartje gaat kopen, bij het loket weten ze het ook niet altijd.
In Zwitserland heb ik twee keer de intercity gepakt met de fiets, Basel - Chur en Chur - Zürich. Dat ging allemaal vrij relaxed, vergelijkbaar met hoe het in Nederland gaat maar wel met mooie hang-haken in Duitse stijl. Had dat niet van tevoren gereserveerd en dat was begin september toen geen probleem.

Je fiets meenemen noemen ze daar "Veloselbstverlad". Als je daar op googlet vind je de officiële regels.
Een andere optie om van Basel naar Nederland te geraken: De lijn Basel-Brussel. Doe je weliswaar lang over (een uur of 7), met veel stops in Frankrijk, maar je hoeft tot Brussel niet over te stappen. Ik heb deze lijn al regelmatig gebuikt.

Karel
hmm
Karel3 schreef:Een andere optie om van Basel naar Nederland te geraken: De lijn Basel-Brussel. Doe je weliswaar lang over (een uur of 7), met veel stops in Frankrijk, maar je hoeft tot Brussel niet over te stappen. Ik heb deze lijn al regelmatig gebuikt.

Karel
Weet je echt zeker dat deze trein van Bazel naar Brussel nog rijdt?
bert sitters schreef:Weet je echt zeker dat deze trein van Bazel naar Brussel nog rijdt?
Volgens de site van Deutsche Bahn rijdt deze trein nog 2x per dag (om 13:16 en 16:21 uit Bazel). Er staat echter niet bij dat er ruimte voor fietsen is.
Op de site van de SNCF krijg je in de nieuwe opmaak geen bijzonderheden als 'plek voor fietsen' meer te zien (mij lukt het tenminste niet meer :? ). Alleen als je 'verander de criteria' en vervolgens 'ik reis met mijn fiets' aanvinkt, krijg je in de veel prettiger oude opmaak te zien welke treinen plek voor fietsen hebben. Die van Bazel naar Brussel staan hier niet bij.
Op de site van de Zwitserse SBB staat meer info. De treinen van Bazel naar Brussel krijgen nu zelfs een naam: zowel de Vauban (EC 90) van 13:16 als de Iris (EC 96) van 16:21 hebben een fietspicto. Wanneer je met de muis over zo'n picto gaat, verschijnt de mededeling 'Velos: reservierung obligatorisch'.
Of die fietsruimte er nu ook echt is, blijft wel de vraag. Anderhalf jaar terug kreeg ik een mailtje van iemand die geconstateerd had dat er op dat moment geen plek voor fietsen was: 'Op dit ogenblik is het niet mogelijk om fietsen mee te nemen op de trein Bazel-Brussel. Volgens de site van de Zwitserse spoorwegen zijn alle fietsrijtuigen op dit ogenblik (juli 2014) nog altijd "in reparatie".
Leuk detail: de trein Brussel-Basel (of omgekeerd) is een NMBS trein (de zogenaamde Iris/vauban treinen) en toch vind je geen fluit informatie bij de NMBS, de informatie dat er nu geen fietstransport is, vind je bij de Zwitserse spoorwegen!'

Volgens wikipedia zullen deze treinen in de loop van 2016 worden ingekort zodra er een nieuwe TGV-trein van Brussel naar Straatsburg gaat rijden. Het zou me niet verbazen als in die treinen geen plek voor fietsen komt. Je hoeft geen profeet te zijn om de gedachten van de beleidsmakers te lezen: 'Deze treinen zijn bedoeld voor pendelende Europarlementariërs en daar passen die vieze fietsen niet bij'.
Ik ben nochtans in september 2015 nog van Basel naar Brussel gespoord met de fiets.

Karel
Karel3 schreef:Ik ben nochtans in september 2015 nog van Basel naar Brussel gespoord met de fiets.

Karel

Kun jij bij de NMBS achter meer informatie aan gaan?
keesswart schreef:
bert sitters schreef:Weet je echt zeker dat deze trein van Bazel naar Brussel nog rijdt?
Volgens de site van Deutsche Bahn rijdt deze trein nog 2x per dag (om 13:16 en 16:21 uit Bazel). Er staat echter niet bij dat er ruimte voor fietsen is.
Op de site van de SNCF krijg je in de nieuwe opmaak geen bijzonderheden als 'plek voor fietsen' meer te zien (mij lukt het tenminste niet meer :? ). Alleen als je 'verander de criteria' en vervolgens 'ik reis met mijn fiets' aanvinkt, krijg je in de veel prettiger oude opmaak te zien welke treinen plek voor fietsen hebben. Die van Bazel naar Brussel staan hier niet bij.
Op de site van de Zwitserse SBB staat meer info. De treinen van Bazel naar Brussel krijgen nu zelfs een naam: zowel de Vauban (EC 90) van 13:16 als de Iris (EC 96) van 16:21 hebben een fietspicto. Wanneer je met de muis over zo'n picto gaat, verschijnt de mededeling 'Velos: reservierung obligatorisch'.
Of die fietsruimte er nu ook echt is, blijft wel de vraag. Anderhalf jaar terug kreeg ik een mailtje van iemand die geconstateerd had dat er op dat moment geen plek voor fietsen was: 'Op dit ogenblik is het niet mogelijk om fietsen mee te nemen op de trein Bazel-Brussel. Volgens de site van de Zwitserse spoorwegen zijn alle fietsrijtuigen op dit ogenblik (juli 2014) nog altijd "in reparatie".
Leuk detail: de trein Brussel-Basel (of omgekeerd) is een NMBS trein (de zogenaamde Iris/vauban treinen) en toch vind je geen fluit informatie bij de NMBS, de informatie dat er nu geen fietstransport is, vind je bij de Zwitserse spoorwegen!'

Volgens wikipedia zullen deze treinen in de loop van 2016 worden ingekort zodra er een nieuwe TGV-trein van Brussel naar Straatsburg gaat rijden. Het zou me niet verbazen als in die treinen geen plek voor fietsen komt. Je hoeft geen profeet te zijn om de gedachten van de beleidsmakers te lezen: 'Deze treinen zijn bedoeld voor pendelende Europarlementariërs en daar passen die vieze fietsen niet bij'.
Hoe laat is die trein die om 13:16 uit Bazel vertrekt in Brussel?
Ik weet dat de website van de NMBS een ramp is :) .
Deze week ben ik donderdag thuis. Ik zal even naar het station van Gent fietsen, en de huidige situatie navragen over de lijn Brussel-Basel.

Wordt vervolgd!

Karel