Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff lekt olie ik ben in Myanmar - Forum Wereldfietser

Rohloff lekt olie ik ben in Myanmar

Hallo iedereen,

Na 2500 km gefietst te hebben in Thailand en Myanmar heb ik zojuist ontdekt dat mijn rohloff olie lekt. Nadat ik een lekke band kreeg heb ik mijn wiel eruit gehaald en later terug gezet. Fiets op standaard gezet en 's morgens lag er een plasje olie op de grond. De olie komt uit de linker zijde. Ik heb toch weer een stuk gefietst en de rohloff zit nu helemaal onder de olie. Er kan volgens mij niet meer veel in zitten. Het werkt verder nog goed, schakelen gaat goed. Het duurt nog zeker een week fietsen voordat ik in Chiang Mai kan zijn waar een fietswinkel zit die (enigszins) verstand heeft van rohloff. Deze rohloff is pas 3000 km oud. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik nog door kunnen fietsen of gaat dan het hele systeem naar de mallemoer?

Alvast bedankt! Groeten Leigh
Als er geen speling op de naaf zit kan je kan hier zonder probleem mee verder fietsen. Zelfs moest je alle olie uit de naaf trekken kan je nog een jaar of 5000km verder fietsen zonder enig gevaar op schade. De olie die uit de naaf gelekt is lijkt steeds meer dan het in werkelijkheid is. In GEEN ENKEL geval olie toevoegen. Over 2000km een volledige oliewissel (met spoeling) uitvoeren (indien mogelijk)
Mogelijke oorzaak van het olieverlies is (behalve een defecte dichting) o.a. drukverschillen (transport vliegtuig, snel veel hooggemeters fietsen, grote temperatuursverschillen), te veel olie in de naaf na oliewissel en te hard aanspannen van snelsluiter. Dat er in bepaalde omstandigheden olie uit de naaf komt is normaal en niets om je zorgen over te maken (zolang de oorzaak niet speling op de lagers is). Het beste kuis je in dit geval dagelijks de naaf even af om te voorkomen dat de vrijgekomen olie zich opbouwt en de rest van de fiets besmeurt.
Veel genot nog bij de verderzetting van je reis.
Hoi koen,
Bedankt voor je uitgebreide en snelle antwoord! Ik durf nu weer met een gerust hart kilometers te maken. Ik was al bang dat dit het einde van mijn reis kon betekenen maar ik geloof dat ik nog wel een paar maanden onderweg kan zijn.
Ben het eens met het verhaal van Koen, Ik heb het zelfde probleem gehad met rondje Praag.
Ook ik heb 2500 km. door gefietst zonder problemen.
Als je terug gaat naar je dealer word je wiel opgestuurd en gerepareerd er in een serie gemaakt met slechte olie keringen.
Ik heb dit probleem twee jaar geleden ook besproken op dit forum.
Mijn probleem is afgezien van de smeerboel op je achterwiel verder goed en gratis afgehandeld.
Klaas de Pelgrim
Je gaat nu geheid weer een discussie krijgen op dit forum van voor en haters van de volgens mij perfecte Rohloff naaf.
Klaas
Niet om vervelend te willen doen naar de TS maar hoelang duurt het normaal gesproken om een Rohloff-naaf in te rijden, of is daar geen sprake van. Ik vindt het nogal van veel vertrouwen getuigen dat je met iets nieuws bijna meteen op vakantie gaat. Ook al zou dat in theorie moeten kunnen, ik ben zelf meer van eerst eens rustig zien hoe het ding zich houdt.
Vraag 2 is waarom ga je naar een land op vakantie waar ze de know-how niet hebben om in geval van een defect je te kunnen helpen (anders dan opsturen), mijn keuze was dan toch een fiets met derri geweest.

Het mag duidelijk zijn dat ik zelf geen R-naaf op mijn fietsen heb zitten.
Dat heeft mede als reden dat als er iets stuk is ik het ook zelf weer wil kunnen maken, of in ieder geval wil zien wat er stuk is.
saagstree schreef:Je gaat nu geheid weer een discussie krijgen op dit forum van voor en haters van de volgens mij perfecte Rohloff naaf.
Klaas
Je vroeg er om :wink:
_Peter_ schreef:Niet om vervelend te willen doen naar de TS maar hoelang duurt het normaal gesproken om een Rohloff-naaf in te rijden, of is daar geen sprake van. Ik vindt het nogal van veel vertrouwen getuigen dat je met iets nieuws bijna meteen op vakantie gaat. Ook al zou dat in theorie moeten kunnen, ik ben zelf meer van eerst eens rustig zien hoe het ding zich houdt.
Vraag 2 is waarom ga je naar een land op vakantie waar ze de know-how niet hebben om in geval van een defect je te kunnen helpen (anders dan opsturen), mijn keuze was dan toch een fiets met derri geweest.

Het mag duidelijk zijn dat ik zelf geen R-naaf op mijn fietsen heb zitten.
Dat heeft mede als reden dat als er iets stuk is ik het ook zelf weer wil kunnen maken, of in ieder geval wil zien wat er stuk is.
Leigh en andere reizigers met Rohloff hoeven niet bang te zijn.
Rohloff is geen nieuw ding meer. Tenzij hij vele jaren geen oliewissel krijgt heb je geen echte pech. Ik rijd zelf ruim zeven jaar en veel vakanties met de Rohloff en die heeft vroeger ook wel eens gelekt op reis maar dat is geen probleem, op het beetje viezigheid na. Wat Just Koen zegt klopt helemaal.

Bij automotoren is duidelijke olielekkage vaak een teken dat die zijn beste tijd heeft gehad. Rohloff valt hier niet mee te vergelijken wat dat betreft.
Bij Rohloff kan je het ongestraft negeren (wel jaarlijks spoelen en nieuwe olie doen), terugsturen voor bv betere keerringen of iets minder olie erin doen. Sinds ik 17 ml erin doe in plaats van 25 ml heb ik geen last van lekkage meer. Die extra 8 ml lekt er anders toch uit.

Klaas mag misschien gelijk krijgen wb de discussie, maar veel drukte hoeft er helemaal niet om te worden gemaakt.

Hans
LHTJoost schreef:
saagstree schreef:Je gaat nu geheid weer een discussie krijgen op dit forum van voor en haters van de volgens mij perfecte Rohloff naaf.
Klaas
Je vroeg er om :wink:
En svp niet doen. In dit topic graag de TS helpen. Dat doe je niet door je afkeer voor Rohloff te ventileren. Maak daar maar een ander topic voor aan.
Dat betekent dat het topic op slot kan.
Kijk ook even of je het veertje van de snelspanner aan de linkerkant goed hebt teruggedaan. Smalle kant van dat veertje moet aan de naafzijde; als je dat omdraait kan het gebeuren dat een winding van de veer tussen je naaf en je frame komt te zitten en dan hebbie ook wat in de vakhandel wel bekend staat als rohloffbukkake.
Bedankt allemaal voor de reacties. Interessant wat er gebeurt :wink:
Ondertussen heeft ook Rohloff mij gerust gesteld met een email waarin wordt vermeld dat de hubb niet gesealde unite is waardoor er verschillende redenen kunnen zijn waardoor er olie uit kan "zweten" er blijft echter altijd 7-9ml olie plakken aan het mechanisme zelf waardoor ik met een gerust hart door kan fietsen. De overige olie dient voor geluidsdemping.
javb2812 schreef:Sinds ik 17 ml erin doe in plaats van 25 ml heb ik geen last van lekkage meer. Die extra 8 ml lekt er anders toch uit.
Ergens op dit forum heb ik vroeger al het idee opgedaan om tijdens een oliewissel net iets meer olie uit de naaf te krijgen, dat vereist gewoon wat extra tijd: 's avonds de gebruikelijke stappen uitvoeren, en nadat je hebt gespoeld en na (in mijn geval) 1 uurtje te hebben gewacht (in plaats van de voorgeschreven 15 min) trek je zorgvuldig zoveel mogelijk olie uit de naaf. Daarna 1 nacht :!: met de spuit nog bevestigd aan de vulnippel de nog resterende olie rustig laten zakken. 's Morgens kan je dan nog enkele extra ml's leegtrekken, en dan pas de nieuwe olie erin.

Maar dan moet je er wel de tijd voor uittrekken, niet iedereen kan of wil dat.

Wist trouwens niet dat de olie grotendeels als geluidsdemper fungeert...
Just Koen schreef:In GEEN ENKEL geval olie toevoegen.
Ik heb geen Rohloff, dus persoonlijk geen directe ervaring. Maar wat is de motivatie achter geen olie toevoegen?
Hij mag niet te vol zitten. En je weet nooit hoeveel er nog in de naaf zit
M276 schreef:Hij mag niet te vol zitten. En je weet nooit hoeveel er nog in de naaf zit
Want anders? (net als stef geen ervaring, wel benieuwd)
Zelfde als bij te veel olie in het motorblok van je auto.
Marko schreef:Zelfde als bij te veel olie in het motorblok van je auto.
Te veel olie in het motorblok van je auto geeft het risico op een verhoogde olie druk met als gevolg olielekkage in de verbrandingskamer. Een Rohloff naaf kent geen verbrandingskamer.

De vraag is dan ook, indien te veel olie in de Rohloff schadelijk is, op wat voor een wijze is dit dan?
Zit er genees een verbrandingskamer in een rohloffnaaf? Voor die prijs?
Leon schreef:
M276 schreef:Hij mag niet te vol zitten. En je weet nooit hoeveel er nog in de naaf zit
Want anders? (net als stef geen ervaring, wel benieuwd)
Wel ervaring (met een Rohloffnaaf, niet met lekken of te veel olie) maar eveneens benieuwd naar het antwoord op de vraag waarom extra olie toevoegen in geen enkel geval een goed idee is.

Renaat