Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Upgraden naar schijfrem? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Upgraden naar schijfrem?

Zonder ook maar iets te overdrijven: Binnen de fiets industrie Shimano de lat waaraan de rest gemeten word.

Maar ook zij maken af en toe citroenen. Vandaar dat het helpt als gebruikers aangeven met welk onderdeel een goede/slechte ervaring hebben.
Leon schreef:Aanvulling: mijn totaalgewicht was meestal 135 kg.
Sjonge, en ik dacht dat ik zwaar beladen was :wink:
Maar ook ik heb bij afdalingen dikwijls naast mijn fiets staan wachten omdat velgen (en daarmee de banden) bloedheet dreigden te worden.

De totale hoeveelheid wrijvingsweerstand, en daarmee de totaal opgewekte warmte is bij velgremmen en schijfremmen natuurlijk gelijk. Schijven raken die warmte minder makkelijk kwijt maar de hitte komt niet bij de band, een voordeel. Wel kan onder extreme omstandigheden de remolie van hydraulische schijfremmen gaan koken, op de tandem is ons dat overkomen. Gelukkig is het een gescheiden remsysteem.

Schijven vereisen een iets steviger vork, schuine buis en spaken. Daar staat tegenover dat de velgen wat lichter kunnen zijn. Bovendien is de massa van de draaiende delen meer in het centrum van het wiel geconcentreerd.

Per saldo zie ik meer voordeel in schijven. Onder alle omstandigheden goede remkracht, geen slijtage aan de velgen en geen klapband door oververhitting. En dan bij voorkeur volledig mechanisch schijfremmen zoals de hier al vaker genoemde BB7 van Avid vanwege de betrekkelijke eenvoud en betrouwbaarheid.

Een laatste punt bij schijven is de ruimte tussen de schijf en het remblokje. Bij sommige modellen is die spleet erg nauw waardoor de remmen slijpen zodra er ook maar een stofje in de lucht hangt. Bij de volledig mechanische modellen kun je die afstand een beetje aanpassen met de afstelling. Op geheel of gedeeltelijk hydraulische schijfremmen heb ik dat niet gezien, wellicht dat het wel bestaat.

Frank
Echt heet worden remschijven van fietsen ook weer niet:
Travelmaster schreef:Wat dat betreft is de rest van je betoog al beter, al proef ik iets van "kijk mij eens gaaf doen met m'n ervaring". Maar dat kan aan mij liggen.
En de paus is protestant.
Dat is weer een andere discussie.
Allemachtig, wat een reacties!
Nou ik weet niet of ik iedereen kan beantwoorden, maar tot zover allemaal dank voor het meedenken!

@Georg
Goede tip van het katoenen velglint!

@Leon
Die naamloze afdalingen hadden inderdaad mijn zorg, kun je vernemen wanneer de boel heet is of is dat een kwestie van intuitie?
En wat een prachtige uitleg met die grafiekjes!

@Bladerdeeg
Wat voor tochten waren dat, je zit niet zomaar op 70+ :D

@Johnh
Dat met die viezigheid klinkt o zo bekend in de oren! Een band lapen is dan echt iets waar je geen zin in hebt, want dan is het minstens een half uur boenen in het gras om je handen weer schoon te krijgen.

@frank bueters
Schijven vereisen een iets steviger vork, schuine buis en spaken. Daar staat tegenover dat de velgen wat lichter kunnen zijn. Bovendien is de massa van de draaiende delen meer in het centrum van het wiel geconcentreerd.
Eigenlijk is dat wel een mooie opsomming van alle ingrediënten.

Ik weet dat er op mijn voorvork geen IS2000 pad zit, maar dat is niet heel moeilijk of duur om te regelen. De voorvork moet toch nog onder het mes voor twee M5 busjes en als je dan toch al bezig bent is het niet heel veel extra moeite. Althans niet als je bij M-Gineering bent :wink:
De kostbaarste ingreep van het geheel zal zijn om een nieuw voorwiel te maken.

Het remsysteem wat ik op de MTB heb is een mechanisch model van Shimano i.c.m. een 160mm schijf(je).

Afbeelding

Dat gezegd, ik lees ondertussen nog geen horror of zorgwekkende verhalen over v-brakes. Mijn favoriete alpen avonturier heeft vorig jaar een eerdere alpentour opnieuw met een retro MTB gefietst, voorzien van cantilever. Maar goed dan hebben we het wel over iemand met heel wat ervaring/training.

https://youtu.be/e6XQTy99O-g?t=1669

Mijn ervaring met V-brakes is juist dat ze heel eenvoudig te monteren zijn, zolang je de remblokjes recht op de velg wilt zetten. Alleen als je ze wat schuin wil plaatsen heb je een hulpmiddel nodig.
Vergis je niet: je zit binnen no-time op 70+ in een beetje afdaling met bagage op je fiets, als je niet of nauwelijks remt. De truc is te weten hoe en wanneer te remmen.
Travelmaster schreef:Vergis je niet: je zit binnen no-time op 70+ in een beetje afdaling met bagage op je fiets, als je niet of nauwelijks remt. De truc is te weten hoe en wanneer te remmen.
In Duitsland heb ik veel tegen de 70 aan 'gefietst', maar niet heel dik over de 70. Dat waren overigens wegen zonder al te veel verkeer en geen zijwegen.
In Wuppertal is het gewoon idioot! in seconden naar de 70km/u en dan opeens een kruising.

Het meest eng was toen ik eens heel erg verlaat was en onderweg naar Siegen. Bij maanlicht en een lullige LED zaklamp was ik aan een afdaling begonnen. De weg was gravel en ik had een foutje gemaakt bij de inschatting van de steilheid. Ik reed tegen de 50 naar beneden op dikke kiezelstenen, afremmen was geen optie en maar hopen dat ik geen kuil zou treffen.

Maar goed ik heb dus niet echt een idee hoe die Alpen er uit zien. De bedoeling is om ook dan weg te blijven van gemotoriseerd spul, kan dat überhaupt? en zo ja is dat te fietsen met een vakantiefiets?
jooch schreef:@Leon
Die naamloze afdalingen hadden inderdaad mijn zorg, kun je vernemen wanneer de boel heet is of is dat een kwestie van intuitie?
Het is een kwestie van remmen, dan stoppen en dan voelen of je je vingers brandt aan de velgen. Als je je vingers er meteen vanaf trekt zijn de velgen - vind ik - te heet. Maar de woorden meteen en te heet zijn natuurlijk beiden een rekbaar begrip.
Let wel op de volgorde: eerst stoppen, dan voelen :wink:
Niet geheel.
Ja en nee.
willem.m schreef:
jooch schreef:wat zijn de ervaringen van mensen met schijfremmen onderweg?
Ik ken twee mensen die schijfremmen op hun nieuwe reisfiets hadden. Beide keren ging het bij de eerste lange afdaling mis. De eerste keer (Giant) was tijdens de afdaling van Vrsicpas in Slovenie, de tweede keer (Koga) tijdens de afdaling van de Grote St Bernard in Italie. Beide keren liep de schijfrem aan, ik meen door de hitte. Het luistert natuurlijk erg nauw met schijfremmen. Beide keren moest er 'mechanisch geweld' aan te pas komen om het tijdelijk te herstellen. Gevolg was wel dat de daaropvolgende afdalingen niet meer zo zorgeloos verliepen. De Koga is direct na de fietsvakantie verkocht, vooral vanwege de remmen.

Ik wil niet beweren dat schijfremmen een verkeerde keus zijn. Er zijn veel mensen die erbij zweren. My guess is dat er een flink kwaliteitsverschil is. Dus laat je goed voorlichten.
Bij mijn afdaling van de Vršič-pas had ik nog de beschikking over XT-V-brakes (ik meen in 2001), na 100 meter waren de remblokjes vastgeplakt aan de velg (keramisch) na het vervangen van de remblokjes ben ik in het eerste deel met de haarspeldbochten richting Bovec wat langzamer gegaan, toen de bochten achter me lagen ben ik bleek achteraf met een max van 96km/u naar beneden gegaan. Dit om aan te geven dat schrijfremmen niet zaligmakend zijn en gewone remmen ook niet, het komt uiteindelijk op de kennis en kunde van de fietser aan hoe hij een afdaling (in dit geval 14 %) aanvliegt.
Overigens heb ik nu zowel ervaring met mechanische en hydraulische waarbij het gebruik van de hydraulische niet beter of slechter is dan de mechanische, zolang het maar niet vriest. (een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
De hydraulische van shimano zijn voor wat mij betreft echter een ramp, lekken van zowel de greep als de remmen zelf en shimano geeft niet thuis ondanks dat ik een liter van hun olie thuis heb staan en niets anders heb gebruikt. De Tektro's daarentegen doen het prima, nu alleen nog schone en droge wegen, het verbruik van remblokjes neemt (bij slecht weer) hierdoor namelijk wel toe.
Leon schreef:
jooch schreef:@Leon
Die naamloze afdalingen hadden inderdaad mijn zorg, kun je vernemen wanneer de boel heet is of is dat een kwestie van intuitie?
Het is een kwestie van remmen, dan stoppen en dan voelen of je je vingers brandt aan de velgen. Als je je vingers er meteen vanaf trekt zijn de velgen - vind ik - te heet. Maar de woorden meteen en te heet zijn natuurlijk beiden een rekbaar begrip.
Let wel op de volgorde: eerst stoppen, dan voelen :wink:
Dit klinkt haast als een gat in de markt waarom geen infrarood sensortje die de temperatuur van je velg in de gaten houdt?
Kost zo te zien ook geen drol meer http://www.ebay.com/itm/MLX90615-Digita ... 1787089180

Hmm. Overweeg zowaar de sensor i.c.m. v-brakes
jooch schreef:... waarom geen infrarood sensortje die de temperatuur van je velg in de gaten houdt?
Het is net als een hartslagmeter. Na drie keer een rondje hardlopen weet je ook zo wel waar het omslagpunt zit.
_Peter_ schreef:
willem.m schreef:
jooch schreef:wat zijn de ervaringen van mensen met schijfremmen onderweg?
Ik ken twee mensen die schijfremmen op hun nieuwe reisfiets hadden. Beide keren ging het bij de eerste lange afdaling mis. De eerste keer (Giant) was tijdens de afdaling van Vrsicpas in Slovenie, de tweede keer (Koga) tijdens de afdaling van de Grote St Bernard in Italie. Beide keren liep de schijfrem aan, ik meen door de hitte. Het luistert natuurlijk erg nauw met schijfremmen. Beide keren moest er 'mechanisch geweld' aan te pas komen om het tijdelijk te herstellen. Gevolg was wel dat de daaropvolgende afdalingen niet meer zo zorgeloos verliepen. De Koga is direct na de fietsvakantie verkocht, vooral vanwege de remmen.

Ik wil niet beweren dat schijfremmen een verkeerde keus zijn. Er zijn veel mensen die erbij zweren. My guess is dat er een flink kwaliteitsverschil is. Dus laat je goed voorlichten.
Bij mijn afdaling van de Vršič-pas had ik nog de beschikking over XT-V-brakes (ik meen in 2001), na 100 meter waren de remblokjes vastgeplakt aan de velg (keramisch) na het vervangen van de remblokjes ben ik in het eerste deel met de haarspeldbochten richting Bovec wat langzamer gegaan, toen de bochten achter me lagen ben ik bleek achteraf met een max van 96km/u naar beneden gegaan. Dit om aan te geven dat schrijfremmen niet zaligmakend zijn en gewone remmen ook niet, het komt uiteindelijk op de kennis en kunde van de fietser aan hoe hij een afdaling (in dit geval 14 %) aanvliegt.
Overigens heb ik nu zowel ervaring met mechanische en hydraulische waarbij het gebruik van de hydraulische niet beter of slechter is dan de mechanische, zolang het maar niet vriest. (een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
De hydraulische van shimano zijn voor wat mij betreft echter een ramp, lekken van zowel de greep als de remmen zelf en shimano geeft niet thuis ondanks dat ik een liter van hun olie thuis heb staan en niets anders heb gebruikt. De Tektro's daarentegen doen het prima, nu alleen nog schone en droge wegen, het verbruik van remblokjes neemt (bij slecht weer) hierdoor namelijk wel toe.
Tjonge 96? Heb je je wielen van te voren laten balanceren? :lol:

Het verhaal van de hydraulische Shimano remmen klinkt mij vrij bekend in de oren. Onderhoud aan hydraulische remmen op fietsen vind ik sowieso altijd al vervelend. Het is allemaal zo klein en compact, dat ik vaak uit gemak en prijs eerder het geheel vervang, onderweg wordt dat natuurlijk een ander verhaal.
Vandaar ook de mechanische schijfremmen, al moet ik wel zeggen dat je bij de mechanische modellen heel wat meer kracht moet zetten waardoor je handen bij intensief gebruik kunnen verkrampen.
Georg schreef:Shimano maakt over het algemeen uitstekende kwaliteit onderdelen. De naam 'shitmano' lijkt me dan ook niet terecht.
Dat. Qua schijfremmen heeft het trouwens wel een aantal jaar geduurd voor ze het echt goed in de vingers hadden. Maar tegenwoordig heb je met bv de BR-M615 echt vies goede remmen voor vies weinig geld.


Op vakantie heb ik uitstekende ervaringen met Avid BB7 trouwens.
Krachtig genoeg en prima te doseren. Ook met 20+ kg Bob achter de fiets, 70+ km/u en/of 10%+ naar beneden geen moment het gevoel gehad iets tekort te komen qua kracht of doseerbaarheid.

Geen last gehad van verlies van remkracht door oververhitting, ook niet toen ik voor de gein eens een helling van 100+ hoogtemeters met slepende achterrem af reed. Blauwe schijf en stinkende blokjes, maar het remde nog steeds.

In verband met serviceability kan ik me prima indenken dat je op vakantie (en niet alleen op vakantie) kiest voor BB7's. Paar dingen om rekening mee te houden met BB7:
-Grotere schijven geven meer remkracht en/of vragen minder handkracht en vormen een groter koeloppervlak (geldt ook voor hydro's natuurlijk). Ik heb 185 voor en 160 achter. Ook wel eens 160 voor geprobeerd maar snel weer terug naar 185 gegaan, vond 160 te zwak remmen.
-Compressievrije buitenkabels (ik gebruik Goodridge) zijn fijn.
-Om slijtage van je blokjes (vooral door modder) te compenseren moet je ze wel vaak bijstellen. Dat is dan weer wel letterlijk binnen 10 seconden gebeurd.
jooch schreef: Tjonge 96? Heb je je wielen van te voren laten balanceren? :lol:

Het verhaal van de hydraulische Shimano remmen klinkt mij vrij bekend in de oren. Onderhoud aan hydraulische remmen op fietsen vind ik sowieso altijd al vervelend. Het is allemaal zo klein en compact, dat ik vaak uit gemak en prijs eerder het geheel vervang, onderweg wordt dat natuurlijk een ander verhaal.
Vandaar ook de mechanische schijfremmen, al moet ik wel zeggen dat je bij de mechanische modellen heel wat meer kracht moet zetten waardoor je handen bij intensief gebruik kunnen verkrampen.
Inderdaad 96, geloofde het ook niet maar als je dat narekent, gewicht met dalingspercentage en een formule dan blijkt dat aardig te kloppen. Met de wielen was niets mis anders had ik eerder al in de remmen geknepen.
Voor wat het verkrampen van de handen betreft is dit dus net als met v-brakes al heb ik met magura hs33 dezelfde ervaring, zeker als het wat kouder of nat weer is.
Het grote voordeel van de bb7 remmen is is dat je ze bijna helemaal uit elkaar kan halen om goed schoon te maken, ook onderdelen zijn redelijk goed via internet te krijgen als je weet wat je hebben moet (niet altijd een goedkope oplossing overigens).
_Peter_ schreef:(een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
Dat is indrukwekkend. Ik heb hier even wat zitten kribbelen op een blad papier. Stel dat jij plus fiets plus bagage etc. 100 kg weegt.
(Niet correct wellicht, maar we hebben het hier over grootteordes)
Dan kom ik uit dat je (ongeveer) 2,25 s nodig had om stil te staan. Je ondervond een versnelling van (opnieuw ongeveer) 1 g.
Je had een kinetische energie van iets minder dan 25 000 J toen je 80 reed.
Stel dat die geabsorbeerd wordt door de remschijf (of de velg).
Dat is genoeg om (ruwweg) 400 g aluminium op te warmen van 20 naar 100 °C.
Aan alu van 100 °C brand je je vingers.
Of 170 g van 20 naar 200 °C, of 110 g van 20 naar 300 °C. Nog heter.
De velgen (of remschijven) geven ook warmte af, maar in 2,25 s zal dat niet zoveel zijn. Ook de remblokjes worden heet, natuurlijk.

Misschien kan iemand dit narekenen?
derdekeer schreef:
_Peter_ schreef:(een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
Misschien kan iemand dit narekenen?
Ik heb nog wat verder gekribbeld. De kracht die je ondervindt heeft een grootte van ongeveer 1000 N.

Stel dat je wielen hebt van 700 mm en dat je alleen op het voorwiel remt (alweer een grove benadering).
En stel ook dat je remt met schijfremmen en dat die een diameter hebben van 200 mm. Dan moet het kracht uitgeoefend op de schijfrem ongeveer 3500 N zijn.
Dat is ongeveer de kracht die een gewicht van 350 kg op een weegschaal uitoefent.
Maar dat is ook de kracht in de richting van de beweging. Remklauwen duwen loodrecht daarop; het is door de wrijvingscoëfficiënt van de remblokjes dat je een kracht krijgt in de richting van de beweging.

Ik weet niet wat die wrijvingscoëfficiënt is, en dus ook niet welke kracht de remklauwen moeten uitoefenen, maar ik heb net toch besloten om nog voorzichtiger dan vroeger af te dalen.

Maar misschien zijn mijn kribbels fout, natuurlijk.
derdekeer schreef:
_Peter_ schreef:(een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
Dat is indrukwekkend. Ik heb hier even wat zitten kribbelen op een blad papier. Stel dat jij plus fiets plus bagage etc. 100 kg weegt.
(Niet correct wellicht, maar we hebben het hier over grootteordes)
Dan kom ik uit dat je (ongeveer) 2,25 s nodig had om stil te staan. Je ondervond een versnelling van (opnieuw ongeveer) 1 g.
Je had een kinetische energie van iets minder dan 25 000 J toen je 80 reed.
Stel dat die geabsorbeerd wordt door de remschijf (of de velg).
Dat is genoeg om (ruwweg) 400 g aluminium op te warmen van 20 naar 100 °C.
Aan alu van 100 °C brand je je vingers.
Of 170 g van 20 naar 200 °C, of 110 g van 20 naar 300 °C. Nog heter.
De velgen (of remschijven) geven ook warmte af, maar in 2,25 s zal dat niet zoveel zijn. Ook de remblokjes worden heet, natuurlijk.

Misschien kan iemand dit narekenen?
Ik kom ongeveer op dezelfde waarden uit. De kinetische energie is volgens mij wat hoger: 0,5*massa * snelheid ² = 0,5 * 100 * 25² = 31250 J. De benodigde vertraging is 11,1 m/s², meer dan een goed auto weet te halen en fors meer dan een motorrijder haalt (bron Wikipedia).
Remschijven wegen ongeveer 150 gram. Als 2/3 van de energie door de voorrem wordt opgenomen dan levert dat een temperatuurstijging van 150 graden op. De snelheid van remmen maakt daarbij alleen verschil doordat in de langere tijd meer energie wordt afgegeven aan de omgeving.
FransD schreef:Ik kom ongeveer op dezelfde waarden uit. De kinetische energie is volgens mij wat hoger: 0,5*massa * snelheid ² = 0,5 * 100 * 25² = 31250 J. De benodigde vertraging is 11,1 m/s², meer dan een goed auto weet te halen en fors meer dan een motorrijder haalt (bron Wikipedia).
Remschijven wegen ongeveer 150 gram. Als 2/3 van de energie door de voorrem wordt opgenomen dan levert dat een temperatuurstijging van 150 graden op. De snelheid van remmen maakt daarbij alleen verschil doordat in de langere tijd meer energie wordt afgegeven aan de omgeving.
Ik heb wat zitten zoeken op wrijvingscoëfficiënten, en vind waarden voor "brake pads" die kleiner zijn dan 1 (maar grondig heb ik niet gezocht).
Dat zou willen zeggen dat de remklauwen een kracht zouden moeten uitoefenen die een heel eind groter is dan 3500 N. Waar haal je die kracht? Zit er zulk groot hefboomeffect op remhendels?