Sjonge, en ik dacht dat ik zwaar beladen wasLeon schreef:Aanvulling: mijn totaalgewicht was meestal 135 kg.
Maar ook ik heb bij afdalingen dikwijls naast mijn fiets staan wachten omdat velgen (en daarmee de banden) bloedheet dreigden te worden.
De totale hoeveelheid wrijvingsweerstand, en daarmee de totaal opgewekte warmte is bij velgremmen en schijfremmen natuurlijk gelijk. Schijven raken die warmte minder makkelijk kwijt maar de hitte komt niet bij de band, een voordeel. Wel kan onder extreme omstandigheden de remolie van hydraulische schijfremmen gaan koken, op de tandem is ons dat overkomen. Gelukkig is het een gescheiden remsysteem.
Schijven vereisen een iets steviger vork, schuine buis en spaken. Daar staat tegenover dat de velgen wat lichter kunnen zijn. Bovendien is de massa van de draaiende delen meer in het centrum van het wiel geconcentreerd.
Per saldo zie ik meer voordeel in schijven. Onder alle omstandigheden goede remkracht, geen slijtage aan de velgen en geen klapband door oververhitting. En dan bij voorkeur volledig mechanisch schijfremmen zoals de hier al vaker genoemde BB7 van Avid vanwege de betrekkelijke eenvoud en betrouwbaarheid.
Een laatste punt bij schijven is de ruimte tussen de schijf en het remblokje. Bij sommige modellen is die spleet erg nauw waardoor de remmen slijpen zodra er ook maar een stofje in de lucht hangt. Bij de volledig mechanische modellen kun je die afstand een beetje aanpassen met de afstelling. Op geheel of gedeeltelijk hydraulische schijfremmen heb ik dat niet gezien, wellicht dat het wel bestaat.
Frank