Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jutland fietsroute en Noordzeeroute Noorwegen - Forum Wereldfietser

Jutland fietsroute en Noordzeeroute Noorwegen

Hallo allemaal,

Ik ga in juli de Jutland Fietsroute fietsen van Emmen naar Hirtshals in Denemarken. Heeft iemand ervaringen met deze tocht? Nog tips? We willen de 900 kilometer met onze Gazelle Luzerns afleggen in 10-13 dagen. Is dat een beetje te doen?

En daarna willen we oversteken naar Oslo om daar de Noordzeeroute tot Kristiansand te fietsen. Daar weten we nu nog vrij weinig over. Is dit een mooi gebied? En hoe fietsvriendelijk is Noorwegen eigenlijk? En hoe zit het met campings in Noorwegen? In Denemarken liggen er vrij veel op de route, maar van Noorwegen weet ik het eigenlijk niet.

Veel vragen, ik weet het, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaringen hebben met deze routes.

Groet, Remko

Ik ben nieuw hier ;-). Ik zag de info staan nadat ik dit berichtje al geschreven had. Dankjewel voor je reactie.
Maar ik ben wel nog steeds benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Is het boekje (ik ben even de naam kwijt) over de route in Noorwegen goed en duidelijk? Er zitten 1:100.000 kaarten in, geloof ik.
En hoe zit het met het boeken van de overtocht? Is dit een paar dagen van te voren te doen in juli? Want al te ver van te voren plannen lijkt mij lastig omdat je ook met pech en ander oponthoud te maken kan hebben.

Remko schreef: En hoe zit het met het boeken van de overtocht? Is dit een paar dagen van te voren te doen in juli? Want al te ver van te voren plannen lijkt mij lastig omdat je ook met pech en ander oponthoud te maken kan hebben.
Je hebt best kans dat de eerstvolgende boot die je wilt nemen is volgeboekt, zeker in juli/augustus. Ik maakte destijds een extra rondrit door het Noorden van Jutland om op de volgende boot te wachten die een paar dagen later ging. Wellicht kan je via internet of telefonisch een paar dagen van tevoren boeken. Ook vanuit Oslo had ik een keer pech dat de boot Oslo-Frederikshavn was volgeboekt die dag. Er vertrok dezelfde dag echter ook een van Oslo-Hirthals dus die heb ik toen maar geboekt.

De campings in Noorwegen zijn prima. Misschien niet zo wijd verspreid als in Denemarken, hier kan je een overzichtskaart vinden:
http://www.nafcamp.com/sok_eng2.html

Hoi Remko,

Wij fietsten ooit route 1 (Noordzeeroute) door Denemarken, erg mooie en leuke route. Veel rust en mooie afgelegen weggetjes. Goed aangegeven ook!

In Noorwegen hebben we ook gefietst, maar niet daar waar jullie willen gaan fietsen. In Noorwegen kun je trouwens overal wildkamperen he, heel goed te doen en je staat op de mooiste plekjes!

Voor foto's en verhalen, spam ik nog even onze site :wink:

Succes met de reis!
El & El

Hoi Remko,
ervaring in Noorwegen heb ik (nog) niet, maar twee jaar geleden heb ik ook de jutlandroute gefietst, en die is zeer goed te doen, en nog mooi ook (vanaf de Weser in Duitsland). Voor kamperen in Denemarken zou ik het boekje "Overnatning i det fri" willen aanraden (via internet te bestellen), dan kom je wel op de leukste kampeerplekjes aan de route.
Veel lol!
Maaike

Hallo Tovenaar, El & El em Maaike,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!
We gaan inderdaad de boot een paar dagen van te voren boeken tijdens onze tocht via internet of telefoon. Ik heb de dienstregeling van Color Lines inmiddels thuis. Dus ik denk dat het wel gaat lukken met die overtocht. We willen geen dagen verliezen omdat we slechts 23 dagen voor de hele reis hebben. We kunnen niet meer vrij vragen op ons werk.
Ook bedankt voor de handige en interessante links en tips. Hier hebben we heel veel aan.
Wildkamperen gaan we zeker doen in Noorwegen. Ik heb begrepen dat het overal mag, mits je je tent op minstens 150 meter van een huis verwijderd opzet. En wildkamperen is ook erg leuk. We hebben dat al vaak gedaan (in landen als Schotland, Zwitserland en Frankrijk). En het spaart weer wat geld uit.
We hebben inmiddels ook het routeboekje voor het eerste deel van de Noordzeeroute door Noorwegen 'Sykkelguide' thuis ontvangen. Heeft iemand ervaringen met dit boekje? Is ie een beetje accuraat?
En Maaike, hoe lang hebben jullie over de Jutlandroute gedaan? En nog problemen gehad op de route?

Groetjes, Remko

Remko schreef:Hallo Tovenaar, El & El em Maaike,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!
We gaan inderdaad de boot een paar dagen van te voren boeken tijdens onze tocht via internet of telefoon. Ik heb de dienstregeling van Color Lines inmiddels thuis.
Hoi Remko,
Kijk ook eens bij Stena Line, die vanaf Frederikshavn naar Oslo vaart.
In 2001 betaalde ik slechts 13 euro voor de overtocht. De boot van Hirthals naar Oslo (Color Line) was toen 50 euro. Op de terugweg was de Stena Line helaas volgeboekt en moest ik de duurdere overtocht boeken via Hirthals.

hoi Remko,
nee hoor, geen enkele problemen op de route. We hebben er een kleine twee weken over gedaan, inclusief dagje Legoland (nostalgie..fantastisch..) en wat wandelen/zwemmen zo nu en dan. We reden ongeveer 80 a 90 km per dag en zwaar was het niet, lekker licht glooiend. Wel hadden we veel lekke banden op de onverharde weggetjes, maar dat lag meer aan onze veel te dunne racefietsbandjes dan aan de wegen zelf. Jullie wilden er zo'n 10 tot 13 dagen over doen toch? Ik voorzie geen problemen, lijkt me goed te doen en je hebt nog tijd om te genieten ook!
groetjes, Maaike

Beste Remco,
In 2005 fietste ik de hele Noordzeeroute, waaronder het stuk van Sandefjord in Noorwegen naar Kristiansand. Een prachtige route, die echter in de maand dat jij er bent vrij druk kan zijn met auto's. De bewegwijzering van Sandefjord tot ongeveer Langesund is matig tot slecht, maar met behulp van de kaarten in het boekje waar jij het over hebt, is de weg wel te vinden. Het enige knelpunt in de route was voor mij de Old Kings Road vlak na Grimstad. Een vreselijk steil modderpad waar ik gewoon niet bij op kon komen. In mijn eentje kreeg ik de loodzware fiets onmogelijk duwend de berg op, de fiets zoog zich vast in de modder (het regende bakstenen) en het enige waar ik beweging in kreeg dat was ik zelf en dan ging ik ook nog de verkeerde kant op: de berg af, terug richting Grimstad. Ik ben toen door het binnenland gefietst naar Birkeland: een mooie route met als het asfalt ophoudt een stevige klim maar met veel minder modder dan op de Old Kings Road.
Op mijn site vind je meer informatie over de Noordzeeroute: www.froukefeenstra.nl
Ook heb ik een boekje geschreven over mijn fietstocht dat via mijn site te bestellen is. Overigens zul je in het boekje weinig praktische informatie vinden. Voor praktische informatie raad ik je de brochure van de Fietskaart Informatie Stichting aan en de site van Dirk en Tanja Sparrenboom. Links naar deze sites zijn op mijn site te vinden.
Hartelijke groet,
Frouke
Heeft iemand de laatste tijd deze route gefietsts? Ik ben eigenlijk hetzelfde van plan (alleen dan door naar Zweden).
Ik ben ook op zoek naar de boekjes Jutland Fietsroute van Sweerman en Overnatning i det Fri. Als iemand die van een vorige tocht overheeft zou ik die graag overnemen.
Als iemand verder nog ervaring heeft houd ik me aanbevolen.
Ik heb de NSCR (op GB na) en de Jutlandroute in 2012 gedaan.

Mocht je geen gps hebben dan zou ik je dit boekje aanraden voor de route in zweden;
Afbeelding Het is wel in het Duits...

Als je de boot vanaf Frederikshavn naar Götenborg wil nemen dan kan je een kaartje kopen bij het toeristenbureau. Dit is iets goedkoper. Ik heb het destijds op de dag van vertrek gekocht.

Bovenstaand boekje, Jutlandrouteboekje en I det Fri heb ik nog liggen. Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb.