Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsbanden die niet lek kunnen - Forum Wereldfietser

fietsbanden die niet lek kunnen

Hallo,
Ik lees net in de Volkskrant Magazine over nieuwe fietsbanden van het merk Tannus, die van een luchtig soort rubber zijn gemaakt en helemaal massief, waardoor ze niet lek kunnen raken. In alle kleuren van de regenboog, gaaf!
www.tannus.com
Groet, Petra.
Is al in 2006 uitgebreid getest onder de naam Amerityre, maar geen succes geworden.
Lees bv. http://www.amerityre.com/our-flat-free- ... ycle-tires en http://www.flatfreetire.ca/Ottawa%20U.pdf
Ik verwacht eerder iets als
Afbeelding
Petra137 schreef:Hallo,
Ik lees net in de Volkskrant Magazine over nieuwe fietsbanden van het merk Tannus, die van een luchtig soort rubber zijn gemaakt en helemaal massief, waardoor ze niet lek kunnen raken. In alle kleuren van de regenboog, gaaf!
http://www.tannus.com
Fietsbanden die niet lek kunnen worden om de aantal jaar wel ergens opnieuw uitgevonden. Tot nu toe niet voor niets met weinig succes (en dat ligt niet aan de behoudsgezindheid van fietsmaker, fietsers, de industrie, ... of aan een overkritische houding die nieuwe ontwikkelingen geen kans zouden geven). Banden creëren die zowel betrouwbaar, comfortabel en veilig zijn bij temperaturen tussen (voor de grote meerderheid van de gebruikers) -10° C en 40° C blijkt niet voor de hand liggend te zijn.

Dat betekent niet dat het sowieso een onmogelijke zaak is. Er worden nog elke dag nieuwe materialen en technieken uitgevonden en het is dus niet uitgesloten dat er een degelijk alternatief komt voor de huidige luchtband. En de eisen die aan een band voor een stadsfiets worden gesteld zijn vooral lekbestendigheid, duurzaamheid en aanvaardbaar comfort. Weerstand en gewicht spelen een veel minder grote rol wat de technologische uitdaging net wat minder groot maakt dan b.v. voor banden voor trekkingfietsen.

Maar zolang de techniek zich niet in de praktijk bewezen heeft (en daarmee bewijst fundamenteel te verschillen van alle voorgaande pogingen) zijn er geen goede redenen tot optimisme.

Renaat
Revanho schreef:Fietsbanden die niet lek kunnen worden om de aantal jaar wel ergens opnieuw uitgevonden.
+1
Ik wordt er een beetje moet van dat "uitvindingen" zo gemakkelijk door iedereen geloofd worden en verspreid over internet.
Zordra er iets technisch is of iets met getallen gaan journalisten massaal de mist in. In dit geval zijn zelfs de journalisten van de VK er in getrapt.
:)
Wauw Petra,
Ze hebben ze ook in het groen :wink:

Jan
Hoi,
Ja, een van de redenen dat ik direct enthousiast ben. En ik hou niet van banden plakken...
Groet, Petra.
Petra137 schreef:Hoi,
Ja, een van de redenen dat ik direct enthousiast ben. En ik hou niet van banden plakken...
Groet, Petra.
Helemaal lekvrij zou mooi zijn, maar probeer dat maar eens te doen zonder al te veel op comfort of rolweerstand in te leveren.

De huidige lekarme situatie bevalt me goed. Voor stadsverkeer rij ik nu al drie jaar lang lekvrij in Amsterdam (schwalbe big apple 60-559), en mijn vrouw vijf jaar (schwalbe marathon plus 40-622). Of het glas wordt veel beter opgeruimd, of de lekbestendigheid is behoorlijk veel beter geworden in de laatste jaren. Althans voor de betere stadsbanden. Met de continental sport contact die ik daarvoor had heb ik regelmatig lek gereden, en ook zo nu en dan met mijn grandbois hertres dus het zal ook wel per merk en type band verschillen, laatste twee willen prestatiegerichte banden te zijn.
Michaj schreef:
Petra137 schreef:Hoi,
Ja, een van de redenen dat ik direct enthousiast ben. En ik hou niet van banden plakken...
Groet, Petra.
Helemaal lekvrij zou mooi zijn, maar probeer dat maar eens te doen zonder al te veel op comfort of rolweerstand in te leveren.

De huidige lekarme situatie bevalt me goed. Voor stadsverkeer rij ik nu al drie jaar lang lekvrij in Amsterdam (schwalbe big apple 60-559), en mijn vrouw vijf jaar (schwalbe marathon plus 40-622). Of het glas wordt veel beter opgeruimd, of de lekbestendigheid is behoorlijk veel beter geworden in de laatste jaren. Althans voor de betere stadsbanden. Met de continental sport contact die ik daarvoor had heb ik regelmatig lek gereden, en ook zo nu en dan met mijn grandbois hertres dus het zal ook wel per merk en type band verschillen, laatste twee willen prestatiegerichte banden te zijn.
In de afgelopen 20 jaar heb ik met vakantiefiets en woonwerkverkeerfiets samen (80000 km?) in totaal 1x lekgereden. Dit door tijdig banden te vervangen en goed te kijken waar ik fiets. Die ene keer lek was een stootlek, dom want ik was vergeten mijn band op te pompen nadat ik een paar dagen onverhard had gereden. Dus 0x lek was ook mogelijk geweest.

Dus ook voor mij geldt: zo'n product voegt niet echt iets toe.
Heeft iemand al iets gehoord over de Schwalbe Airless banden? Volgens dit bericht van maart van dit jaar, zou Schwalbe in mei beginnen met in Nederland en Duitsland dealers op te leiden die deze banden kunnen monteren. Waarschijnlijk in het begin vooral iets voor e-bikes, waar de hogere rolweerstand er minder toe doet en de angst voor lekke banden het grootst is.

Ook Vittoria is er mee bezig voor mountain bikes.
Afbeelding
Nieuwsgierig naar de Schwalbe Airless ? https://www.youtube.com/watch?v=A1oPMxmIU3I
Nog interessanter, het gaat waarschijnlijk om de uitwerking van een Nederlandse uitvinding: www.supremedutch.com
Interessant ook de commentaren in 2014.

De clou in verband met rolweerstand zat waarschijnlijk in het vinden van een lichte schuimvulling die in een periode van minder dan 20 milliseconden elastisch in- en uitveert (fietsnelheid 18 km/h = 5 m/sec ; lengte contactvlak band-weg ca. 10 cm). Het BASF schuim ontwikkeld voor hardloopschoenen past daarbij.
math schreef:
vr 15 jun, 2018 12:13
Waarschijnlijk in het begin vooral iets voor e-bikes, waar de hogere rolweerstand er minder toe doet en de angst voor lekke banden het grootst is.
... en veel berijders toch al met angst en beven een bocht nemen wat inhoud dat de wegligging irrelevant is.
Niet mee eens! Voor minder stuurvaardige fietsers is het bochtengedrag juist belangrijker.

Ik zie ook niet dat de zijdelingse stijfheid van deze banden minder is. Integendeel: de zijdelingse stijfheid van een luchtband hangt vooral af van het karkas van de band. Daarom is het bochtengedrag van radiale fietsbanden zo beroerd. Bij deze banden zal niet alleen de buitenband maar ook de schuimrol zich verzetten tegen zijdelingse deformatie. Ik verwacht eerder een hogere zijdelingse stijfheid en dus een stabieler bochtengedrag van de Airless band.
math schreef:
vr 15 jun, 2018 21:40
Niet mee eens! Voor minder stuurvaardige fietsers is het bochtengedrag juist belangrijker.

Ik zie ook niet dat de zijdelingse stijfheid van deze banden minder is. Integendeel: de zijdelingse stijfheid van een luchtband hangt vooral af van het karkas van de band. Daarom is het bochtengedrag van radiale fietsbanden zo beroerd. Bij deze banden zal niet alleen de buitenband maar ook de schuimrol zich verzetten tegen zijdelingse deformatie. Ik verwacht eerder een hogere zijdelingse stijfheid en dus een stabieler bochtengedrag van de Airless band.
Eerdere schuimbanden - ze komen meestal elke 7 jaar opnieuw, sinds mensenheugenis - reden altijd erg brak. Natuurlijk is deze heel anders :D
Zou er overigens geen lucht in het schuim zitten?
Natuurlijk zit er lucht in het schuim, anders zou de band veel zwaarder zijn (soortelijk gewicht van massieve kunststof ligt dicht bij 0,9 gram/cm^3). Maar de in de cellen opgesloten lucht kan juist niet weggedrukt worden naar de bovenkant van de band. Dat geeft de additionele zijdelingse stijfheid in wegcontact van de Airless band.

Vergelijk het met een slaapmatje van gesloten schuim en een luchtbed dat je met iets boven 1 atm hebt opgepompt. Ga je op zo'n luchtbed liggen, dan druk je de lucht gewoon naar plekken waar geen belasting is. Daarom heb je wel een 10 cm dik luchtbed nodig, terwijl een matje van 1 cm celschuim al heel veel isolatie geeft.

Heb jij ooit met zo'n schuimband gereden?
>Natuurlijk zit er lucht in het schuim, anders zou ..
Natuurlijk weet ik dat. Maar het heet AIRLESS. :lol:

>Heb jij ooit met zo'n schuimband gereden?
De meeste domme dingen laat ik anderen doen.
Maar ik ken mensen waarvan ik weet dat als zij zeggen dat de band bij hen brak rijdt dat de band dan ook bij mij brak rijdt.
Schwalbe heeft het nu ook onder nieuws staan, en ik zie bij verschillende fietszaken dat ze de service aanbieden.

https://www.schwalbe.com/en/pressereade ... ystem.html
40 mm band, 3,5 bar... Dat lijkt me erg zacht, ik fiets met 3,5 bar in mijn 50 mm. Big Apples.