Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 48 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Op maandagochtend? Ik denk nog vrij vaak. Als ik over het strand naar huis fiets, einde dag, heb ik het ook vaak voor mij alleen (Den Haag - Katwijk).

Heerlijk he? :lol:
Voor mijn Wednesday project ben ik op zoek naar een stalen(buis) achterdrager die past op een fatbike met een achteras van 170/177mm.

Ik weet dat Tubus de Fatrack heeft maar die lijkt mij iets te kort, d.w.z. dat ik mijn tassen niet ver genoeg naar achteren kan hangen en dus met m'n hakken er tegen aan kom. http://www.tubus.com/product.php?xn=83

Bij andere dragers kom ik er niet direct achter of ze wel op een 170/177mm achterbouw passen.

Iemand suggesties?
Thnks, Maarten
Wat bedoel je met te kort? De stangetjes naar de zitbuis? Die kun je vervangen door langere. Voor de rest wordt de afstand tot je hakken grotendeels bepaald door de lengte van de liggende achtervork, denk ik. En de tassen kun je ook nog wel een beetje verschuiven over de drager door de haken te herpositioneren.
Er zijn naar mijn weten erg weinig stalen dragers, ik heb zelf een stalen Surly, weet niet of ie op een Wednesday past maar mss een mailtje naar Surly? De drager is in hoogte en lengte te verstellen dmv stangentjes naar zowel zitbuis als achtervork.
Bij mij zitten ze heel kort en alsnog staat de drager heel hoog, komt door de schijfrem, de ruimte die de vette band nodig heeft en een eventueel spatbord. Maar ik heb een klein framemaatje (16" small) en dat zal mss uitmaken, alhoewel .. als de (liggende)achtervorklengte gelijk blijft dan maakt dat wrs niets uit? Of zie ik dat verkeerd, nu ga ik twijfelen .. :?

Afbeelding
Als de stangentjes naar de zitbuis langer zouden zijn zou denk ik de drager scheef komen en als de drager hoger zo staan zou hij tegen de zadelstang komen. Geen flauw idee of het anders wordt met een groter frame want mijn logisch denken is momenteel even ver te zoeken. :D

Afbeelding

Het bovenste boutje draait het klemmetje op de drager, het onderste regelt de hoogte van het stangetje wat in de drager zit. Mooi bedacht!

Afbeelding

Genoeg ruimte voor de schoenen, zelfs met gigantisch grote Sorel Caribou winterlaars slagschepen! :)
wat is dat op de achtergrond? een kerk?
Een regenpijp, denk ik.
nee..dat is eerder de voorgrond van de achtergrond...
Het lijkt op een gevel van een staafkerk in Noorwegen.
Travelmaster schreef:Een regenpijp, denk ik.
Moest er toch ff om glimlachen. :P :P
Hoi Yopie en Travelmaster,

Bedankt voor jullie uitleg. Uiteindelijk zal ook ik voor het "echte werk" wel overgaan op bikepacking tassen. Maar ik vind een achterdrager "erbij" voor het dagelijkse gebruik toch wel handig.

Inmiddels heb ik op de site van Surly dit aparte draadje gevonden over het monteren van de Rear Rack achter op een Wednesday :-)

En dan ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Thanks,
Maarten
Alien schreef:Zelfde principe als een sneeuwschoen: verdelen van het gewicht over een groter oppervlak. Bandenspanning van 0.2bar is (ongeveer) 1kg per 5cm², reken zelf maar uit hoeveel oppervlak je dan nodig hebt om het gewicht van jezelf plus je fiets te dragen. Hoe groter je banden, hoe lager je de druk kunt laten worden om dat oppervlak te vergroten.

Vergelijk met je schoenen: maatje 35 wandelschoenen, laten we zeggen 24cm lange zool, iets van 7cm breed, twee voeten, is een oppervlak van 2×7×24=336cm², dan kun je vanuit je gewicht terugrekenen wat de druk is als je op de sneeuw gaat staan. Tot je een stap neemt, dan verdubbelt de druk onder die voet die wél op de sneeuw blijft…

En daarom zak je dus tot je knie in de sneeuw zodra je gaat lopen.
Leuk, met getallen googelen, zal zo ff uitrekenen of ik wel de goede bandendruk heb. Ben alleen niet zo goed met getallen dus zal wrs zo terugkomen en om een Alien roepen. :)
Travelmaster schreef:Een regenpijp, denk ik.
Ha wat zouden we zijn zonder een travelmastertje! Weet je trouwens ook wat dit is, kwam dat bij een kerkje tegen, precies naast de ingang, geen flauw idee wat het is. Iemand een idee?
Afbeelding
Ahjwinth schreef:Het lijkt op een gevel van een staafkerk in Noorwegen.
Bijna, tis een zweedse kerk, weet alleen niet meer waar 't was, dat krijg je als je paden volgt die niet op de kaart staan.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de voorkant. Heb ook geen idee of het een staafkerk is, weet alleen dat je dit soort kerken hier vaak ziet. Bijna alles is van hout; muren, daken, dakgoten etc. En er komt vaak geen één spijker aan te pas, mooi vakmanschap. Die planken die elkaar overlappen ('spån', weet het nederlandse woord niet) werkt trouwens super, veel gebouwen zijn al een paar eeuwen oud. Wel veel werk, vooral de dunne houtjes op de daken want die worden meestal met een bijl gekliefd.

Afbeelding

Spån: houtjes voor het dak, lekker insoppen met berkenteer en het gaat eeuwen mee. Dit 'spånwerk' bv staat in Älvros (Jämtland) aan het 220km mooie Häljulfledenpad en staat er al vanaf de 15de eeuw:

Afbeelding

Zelf hou ik meer van eenvoudige kerkjes zonder poespas en tierelantijnen, zoals het land, de natuur en de mensen zijn.

Afbeelding


Afbeelding
Yopie schreef: Ha wat zouden we zijn zonder een travelmastertje! Weet je trouwens ook wat dit is, kwam dat bij een kerkje tegen, precies naast de ingang, geen flauw idee wat het is. Iemand een idee?
Afbeelding
Als ik zou mogen gokken: een stuk hout dat in geen geval mag ontsnappen.
Travelmaster schreef:
Yopie schreef: Ha wat zouden we zijn zonder een travelmastertje! Weet je trouwens ook wat dit is, kwam dat bij een kerkje tegen, precies naast de ingang, geen flauw idee wat het is. Iemand een idee?
Afbeelding
Als ik zou mogen gokken: een stuk hout dat in geen geval mag ontsnappen.
En dat andere ding is een fatbike, zeggen ze.
Weer even tijd gehad om wat "Go Fast" parts :D te monteren. Tijdens het rijden kreeg ik last van dode handen, dus handvatten gemonteerd van Esi. In mijn geval gegaan voor de Trunky versie in het oranje. Heb ik ook destijds op de Canyon gezet en bevallen wederom prima. Afgelopen weekend in België een blubberfeestje van 40km mee gereden en geen problemen meer :wink:

Ook de topcap op het stuur vervangen door een Kustom topcap:

Afbeelding

En nu weer op naar de volgende rit...
Yopie schreef:Weet je trouwens ook wat dit is, kwam dat bij een kerkje tegen, precies naast de ingang, geen flauw idee wat het is. Iemand een idee?
Afbeelding
Collectebus?

Die geschubde gebouwen zie je hier in Zwitserland ook veel. Het station van Davos Wolfgang, bijvoorbeeld:

Afbeelding
Petter schreef:Fatbike, daar wordt je sterk van ;-)

En tovert altijd een grijns op je gezicht! Stoere topcap trouwens. 8)
Alien schreef:Collectebus?
Ik ga 't wel vragen, een mailtje is zo gebeurd. Het is trouwens de kerk van het kleine dorpje Evertsberg, in Dalarna aan het Vasaloppad. Met houten dakgoten! :wink:

Afbeelding
Alien schreef:Daarom hoort er talkpoeder op een binnenband/in een buitenband te zitten. Alhoewel in Yopie's geval ook de vrieskou wel weer een flinke duit in het zakje zal doen.
Heb net talkpoeder gekocht, ga ik straks de bandjes ff flink pamperen. Het is wel waar dat er niks meer op zit, weet alleen niet of het veel verschil zal maken, tis denk ik meer de wrijving zelf dan dat de band blijft plakken. Tenminste als talkpoeder zorgt voor droge huid/minder zweet/minder irritaties.
Alien schreef:Die geschubde gebouwen zie je hier in Zwitserland ook veel.
Toen ik vorig jaar met de fatbike in Zeeland was sprak ik iemand die vertelde over een Zeeuwse molen met zo'n dak (takspån), geloof Zierikzee maar zeker weten doe ik niet. Googletranslate vertaalt trouwens takspån met gordelroos haha, dus daar kom ik ook niet verder mee. Spån van goede kwaliteit moet trouwens gekloofd zijn en minimaal 14 staande jaarringen hebben! :wink:
Alien schreef: Bandenspanning van 0.2bar is (ongeveer) 1kg per 5cm², reken zelf maar uit hoeveel oppervlak je dan nodig hebt om het gewicht van jezelf plus je fiets te dragen.
Tis niet echt mijn ding, googelen met getallen maar heb een poging gedaan. Had bedacht dat als 0.2bar 1kg per 5cm² is, dan geeft 1bar x 1cm² = 1kg draagvermogen. Nu heb ik twee 4" banden die met 2bar een 102mm x 90mm loopvlak hebben.
Dat geeft dan 2banden x 102 x 90 = 18360mm² ofwel 184cm²
2bar x 184cm² = 368kg
368kg :184cm² = 2kg draagvermogen per cm²
Zelf weeg ik 60kg + 17kg fiets, dus 77kg:184cm² = 0.418kg per cm²
Dus met 2bar plus 77kg komt er 418gram op 1cm² maar het kan 2kg hebben dusss no problem. Alleen twijfel ik want 368kg lijkt me erg veel voor een fietsband, ook al is het een fatbikeband.

Nu in de sneeuw. Met 0,2bar geeft dat 2 x 125mm x 220mm = 550cm²
0.2bar x 550 = 110kg
110kg : 550 = 0.2kg per cm²
77kg : 550 = 0.14kg per cm²
Betekent dit dat ik maar 60gram 'speling' heb? Lijkt mij zo weinig dat ik twijfel of 't klopt en kan me ook niet voorstellen dat er nog 33kg bij kan (totaal 110kg) want dat lijkt mij weer onmogelijk veel. Dan zak ik toch echt als een baksteen door de sneeuw.

En heb net 't gewicht over twee banden verdeeld maar eigenlijk moet je het per wiel berekenen. Want bv mijn 60kg zit meer op het achterwiel en als m'n berekening klopt kan die met 0,2bar maar 55kg dragen. Dus moet daar de druk flink omhoog en zit ik toch niet goed met die 0.2bar. En met bikepacken zit het gewicht meer aan 't frame dan boven de wielen, behalve dan de stuurbagage want dat drukt toch weer zwaar op het voorwiel. Zijtassen met drager is ook zoiets, zeg dat weegt 15kg en de bandendruk zou goed zijn dan zou dat over diepe sneeuw toch onmogelijk lukken, althans mij lukt dat echt niet. Dus hoe je dat nu weer uitrekent, geen flauw idee! :D

Loopvlak berekenen is ook nog een ding, op asfalt is dat vrij eenvoudig maar in sneeuw zakt de band zo diep weg dat hij veel meer raakoppervlakte krijgt. Hoe bereken je zoiets want ik heb nu maar wat met potloodstreepjes gedaan, is natuurlijk niet secuur.

Ben ondertussen wel erg nieuwsgierig naar 5" in diepe sneeuw, moet beter gaan maar denk ook zwaarder. Weet niet of dat past op een Pugs maar ik zou wel willen! :)
@yopie

waarom gooi je er geen mousse in?
nobbiomatic schreef:@yopie

waarom gooi je er geen mousse in?
Ja, dit heb je al eens eerder geopperd, zo ook stikstof en tubeless. Maar juist bij een fatbike is spelen met bandenspanning erg belangrijk (en leuk!), dat merk je gelijk in sneeuw en zand, als je daar de druk niet verlaagt mag je net als met een gewone fiets lopen/duwen. En vooral op lange tochten heb je dus altijd een pomp bij je en heb je niets aan stikstof, net als dat tubeless niks is ergens midden in de wildernis, vooral niet bij minus erg koud.
Wat ik over schuimrubber/mouse lees lijkt me dat ook echt helemaal niks (als ze al bestaan voor fatbikes) want ook hier kun je niet met bandendruk spelen en ik heb een groot vermoeden dat ze bij vorst keihard worden en dan spontaan in stukjes breken. :D Maar misschien heb ik het fout hoor, zou kunnen. Mss is het wel leuk voor in NL, een rondje door het park ofzo maar een fatbike kan meer dan dat en tis toch leuk om hem ook daarvoor te gebruiken. :wink:
duidelijk antwoord yopie,

toch maar geen fatbike dan :D, ga wel lekker de parkjes hier af
Heb jij op je rondjes door het park dan wel tubeless, stikstof of een mousse in je banden? :wink: