beste,
Wij zijn gedurende 2005 via West Afrika naar Uganda gefietst en van daaruit door Rwanda, Tanzania, malawi, Zambia, Namibia naar Kaap de Goede Hoop, Zuid afrika.
Ik weet niet of fietsen door Ethiopia en Soedan momenteel zo'n goed plan is. Van Ethiopia heb ik niet erg veel goede fietsverhalen gehoord (wel erg mooi, maar veel geld eisende mensen en vervolgens stenengooiers), Soedan spreekt voor zich. Voor het gebied eronder, dat wij dus zelf gefietst hebben, geen enkel probleem. de meeste mensen zijn hooguit nieuwsgierig, fietsers doen niets liever dan voortdurend achter je te fietsen, maar onveilig hebben wij ons nergens gevoeld. Zeker niet op het platteland. Mijd de grote steden, of neem een taxi of bus naar het centrum (ook verstandig ivm gevaarlijk rijgedrag). Fiets nooit in donker, of in grote steden op heel stille tijden. Kamperen kan overal, mits je je aan een paar basisregels houdt. Probeer je kampeerplek ongezien te bereiken en uit het zicht van de weg. Kan dat niet, vraag dan gewoon in een dorp of je er je tent mag opzetten. Je bent dan wel Afrikaanse TV, maar het kan ook heel aandoenlijk zijn. Campings vind je hooguit in enkele grote toeristengebieden, meestal ca 5 dollar pp. Een grotere zorg zouden de hygienische omstandigheden kunnen zijn, of de emotionele belasting van voortdurend om van alles en nog wat zeurende kinderen (en volwassenen). Alsof er een reclamebord met "bank" op je voorhoofd staat. Overnachten in fatsoenlijke hotels in toeristische gebieden in oost Afrika kan flink oplopen, maar daarbuiten kost het weinig (10-20 dollar). Goedkopere onderkomens zijn er vaak wel, maar reken erop dat je bereid moet zijn bepaalde grenzen over te gaan. Ook toegang tot de nationale parken is sinds de "East african standard" peperduur. Dit geldt in Kenia, Uganda, Rwanda en in mindere mate in Tanzania. de mooiste wildparken bezochten wij echter in zambia en Namibia voor redelijke tarieven. Wil je de standaard parken in Kenia en Tanzania bezoeken dan kan je wellicht beter een tripje bij een tourbureau boeken (reken op minimaal 100 dollar pp/dag). Je hebt zelf vrij veel invloed op je veiligheid. Verstop je geld zo goed mogelijk en houd alleen een beetje cash bij de hand. 20 dollar is voor de gemiddelde Afrikaan al heel veel. Loop niet te koop met dure electronica (gsm, camera, mp3-speler, etc) en sieraden of dure zonnebrillen. Vertrouw niemand zo maar. Laat nooit voor jou belangrijke zaken op je fiets achter. De mensen zijn meestal aardig en lachen lief, maar als je iets mist, weet niemand wie het heeft, zelfs niet binnen een gezin of familie. Een gezonde argwaan bij elk bedrag dat je genoemd wordt kan in Afrika geen kwaad. Zelfs bij apotheken of musea dien je alert te zijn op oplichtingspraktijken. Neem voldoende binnenbanden mee en enkele belangrijke reserveonderdelen. In oost afrika rijden miljoenen fietsen van voornamelijk Indiase of Chinese makelij. Onderdelen voor een geavanceerde Hollandse toerfiets zijn hooguit in een enkele hoofdstad verkrijgbaar en dan moet je heel goed zoeken. Zelf vond ik pas in kaapstad weer een fatsoenlijk gesorteerde fietsenzaak met degelijk spul. Probeer je fiets zoveel mogelijk zelf te onderhouden en te repareren. Ik heb veel Afrikaanse fietsenmakers aan het werk gezien, wat bij mij het vertrouwen in een goede reparatie alleen maar deed afnemen. Met een beetje gezond verstand hoeft het niet onveiliger te zijn dan fietsen in een europees land. Zelf had ik een spuitbusje peperspray (in spanje gekocht) bij me, wat zowel voor lastpakken als voor wat overenthousiast wild bedoeld was. Ik heb het nooit hoeven gebruiken.
Houd wel de reisadviezen van buitenlandse zaken in het oog (of beter die van canada, want die zijn meestal realistischer)
Fietsen door Afrika vraagt veel van een gemiddelde reiziger, maar je krijgt er veel voor terug. Veel plezier met de voorbereiding.
jeroen