Martien schreef:javb2812 schreef:Tijdens mijn twee fietsvakanties op Ijsland had ik een gasbrandertje met gewone campinggaz
Hans, ik ga deze zomer naar IJsland en neem normaal gesproken een brander mee die werkt op Campingaz met het easy click systeem. Zijn die gasblikjes daar makkelijk te krijgen? Ik begreep wellicht bij tankstations? Twee jaar geleden in Frankrijk was het op een gegeven moment nogal moeilijk om ze te krijgen, omdat ik niet door grote steden fietste, dus ik bereid me nu maar enigszins voor.
Groeten,
Martien
Inmiddels drie keer daar gefietst, eerste twee keer op gas (met zwakke brander) en laatste keer op benzine (Coleman - achtige brandstof) gekookt.
Gasblikjes kocht ik altijd in Reykjavik bij buitensportwinkels. Daar is het goed verkrijgbaar, juist het easy click systeem. Ook in Akureyri en Isafjordur heb ik die buitensportwinkels gezien waar deze blikjes ongetwijfeld te koop zijn. Bij benzinepompen weet ik het niet, daar heb ik er nooit naar gezocht.
Wees ervan overtuigd dat je een gasbrander hebt met een sterke capaciteit (paar duizend watt). Het gas is een mengsel van propaan / butaan. Des te meer propaan, des te beter geschikt voor koud weer.
Hans