Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jonge vrouw op de fiets naar Zuid-Frankrijk - Forum Wereldfietser

Jonge vrouw op de fiets naar Zuid-Frankrijk

Beste fietsers,

Ik ben een vrouw (meisje? meid?) van 20 jaar en ik droom al veel te lang over een fietsvakantie naar Zuid-Frankrijk. Met name de route Langs Oude Wegen lijkt mij echt fantastisch om te doen, het liefst nog onderin van de route afwijken en afbuigen naar Carcassonne als eindbestemming. Aangezien ik een arme student ben met weinig vakantie, kan ik alleen in de zomervakantie zoiets ondernemen (ik kan gelukkig goed tegen zon en warmte!).
Nodige twijfel natuurlijk bij mijn ouders en vriend, maar ik heb besloten dat ik dit graag wil doen, alleen.
Echt 'fietsen' heb ik nog niet gedaan. Wel altijd op de fiets naar het station/werk (dat varieert tussen de 15 en 30 km, 6 dagen per week). Daarnaast loop ik graag en regelmatig flinke rondjes hard (9-11 km) en doe ik 1-2 keer per week aan krachttraining. Ik voel mezelf erg fit en ik denk dat ik best wel wat aankan. Ik moet dus een trainingsschema gaan opstellen voor het fietsen om te trainen met klimmen, lange afstanden en fietsen met bepakking, aangezien ik dat nog niet echt doe.
Ik heb een vader die graag fietst is en mij dus al een flink eind op weg kan helpen met uitrusting, routes, training etc.
Dat is heel fijn, maar ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de ervaringen van mensen in een soortgelijke situatie als ik! Dus, jonge fietsende vrouwen, hebben jullie tips/verhalen/do's en don'ts/anyhting dat ik moet weten? Of andere fietsers die deze route hebben gefietst en hier wat zinnigs op te zeggen hebben?
Of fietsers die mij precies kunnen vertellen wat je moet doen met nul ervaring en zo'n vakantie op de planning?
Ik hoor heel graag van jullie!
Ik ben dan wel geen vrouw, maar toch reageer ik :)

Klimmen is elke eerste keer zwaar. Ik ga inmiddels als jaren op fiets, de eerste keer was denk in in 2006, de Groene Weg naar de Middelandse Zee. Toen was ik 25. Elke reis zijn de eerste heuvels zwaar. In Nederland valt dat eigenlijk niet te oefenen. Echter, na een dag of 2 zal je merken dat een helling van 5% opeens niet meer supersteil is maar vlak aanvoelt.

Trainingsschema's doe ik nooit aan, gewoon gaan. Wel slim is het om eens wat langere stukken te gaan fietsen, rondjes van een kilometer of 80 of zo. Ik plan mijn routes nooit, er zijn - zeker in Frankrijk - campings zat waardoor je per dag kan bedenken waar je die dag gaat stoppen. Meestal bedenk ik me dat halverwege de dag. De meeste campings staan in de routeboekjes van de Oude Wegen vermeld.

De Wereldfietser heeft ook regelmatig fietsweekenden in Nederland, daar kan je nog veel meer informatie van andere fietsers krijgen en daar kan je mooi afkijken hoe anderen het doen. De eerstkomende tochten staan al op de agenda, maar dat zijn vooral winterse tochten. Er zijn echter ook tochten met pasen, hemelvaart en pinksteren.

Daarnaast is er een jongerenafdeling van de club (waar ik net buiten val). Ik kan daar niet zo snel een link van vinden, maar waarschijnlijk plaatst iemand anders die hier wel. Ook worden er beginnersweekenden georganiseerd.

Maar het belangrijkste is: Gewoon gaan! :)
Hoi RomyAntoinette,
Als je elke dag zoveel fietst, hardloopt en aan krachttraining doet hoe je voor de route Langs Oude Wegen echt niet te trainen hoor! (Maar het maakt het wel nog wat gemakkelijker natuurlijk)
Wel heb je een goede fiets nodig met voldoende lichte verzetten zodat je je vooral in het begin niet overbelast. Heb je dit al gelezen:
http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Of begin hier eens te lezen:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Veel leeswerk, maar maak de plannen het ook niet te gecompliceerd. In Frankrijk kun je letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Over vrouwenzaken moeten vrouwen maar antwoorden. Je bent zeker niet de enige vrouw alleen die deze tocht maakt.
Veel plezier alvast met de voorbereidingen,
Leon

p.s. zoals Marc zegt is het wel handig als je vooraf al weet hoe het is om met bagage tegen een berg/heuvel aan te fietsen. De eerste keer is dat schrikken!
Leon schreef:Hoi RomyAntoinette,
Als je elke dag zoveel fietst, hardloopt en aan krachttraining doet hoe je voor de route Langs Oude Wegen echt niet te trainen hoor! (Maar het maakt het wel nog wat gemakkelijker natuurlijk)
Wel heb je een goede fiets nodig met voldoende lichte verzetten zodat je je vooral in het begin niet overbelast. Heb je dit al gelezen:
http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Of begin hier eens te lezen:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Veel leeswerk, maar maak de plannen het ook niet te gecompliceerd. In Frankrijk kun je letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Over vrouwenzaken moeten vrouwen maar antwoorden. Je bent zeker niet de enige vrouw alleen die deze tocht maakt.
Veel plezier alvast met de voorbereidingen,
Leon

p.s. zoals Marc zegt is het wel handig als je vooraf al weet hoe het is om met bagage tegen een berg/heuvel aan te fietsen. De eerste keer is dat schrikken!
<off-topic>
Jeuh! Gefeliciteerd, Leon, met je tienduizendste bericht. Een mooi hulpvaardig bericht bovendien.
</off-topic>
Bedankt mannen voor jullie reacties! Erg leuk om te lezen :)
Ik denk dat ik het mezelf makkelijk maak door routeboekjes te kopen, die van Clemens Sweerman voor Langs Oude Wegen bijvoorbeeld. Maar aangezien ik dus geen ervaren fietser ben, heb ik geen flauw idee hoe ik mijn etappes moet gaan uitstippelen. De ardennen is pittig maar er zijn ook vlakke stukken natuurlijk, dus iedere dag dezelfde afstand is natuurlijk onmogelijk. Maar wat zou ik gemiddeld als aantal kilometers per dag ruw kunnen schatten? Ik wil namelijk wel een doelstelling hebben zodat ik weet hoe lang ik ongeveer weg ben.
Klimmen kan je hier niet oefenen maar je kan er wel op trainen. Waait het stevig pak de fiets en probeer zo stevig mogelijk tegen de wind in te fietsen.

Voor wat je lichaam aan zou kunnen is dit een goede site. Pas de rode cijfers van het bovenste blok aan en "Vul je gemiddelde snelheid op 20 min in" Even lezen hoe je aan dat getal moet komen. Rond 1,30 uur Alpe Huez heb je in de bergen absoluut niets te vrezen.
Hoi RomyAntoinette,

Klimmen is even wennen maar ik (vrouw, 23) fietste zonder noemenswaardige conditie ook naar Zuid-Frankrijk en zelfs bij mij ging het goed (St. Jacobsroute). Maar, hoe beter je conditie is hoe makkelijker het gaat :). Ik fietste zo'n 70 km per dag, maar in de Pyreneeën waar het heel warm was werd het 50 km. Je vindt vanzelf uit wat je fijn vindt.

Dit vond ik heel waardevol over afdalen van een berg.

De vraag over vrouwen alleen is vaker gesteld, misschien dat je iets hebt aan deze twee topics: vrouw alleen en vrouw alleen waar. Mijn ervaring is dat ik me nauwelijks onveilig gevoeld heb, op één man na die iets te dichtbij stond met de weg uitleggen... In Frankrijk waren het juist mannen die vol bewondering en respect gedag zeiden en me hielpen.

Ik weet niet of Marc v G de jongerenfacebookgroep bedoelde, maar die vind je hier, en je kan ook nog lid worden van de vrouwenfacebookgroep.

Veel plezier met de voorbereiding verder, gewoon gaan!
Die routeboekjes zijn erg goed, en de routes erin zijn erg mooi en autoluw. De dagafstand is lastig, want erg persoonlijk. De eerste jaren zat ik vaak boven de 100 kilometer per dag, tegenwoordig kijk ik wat meer rond en stop ik vaker. Daarom zit ik nu gemiddeld op zo'n 80 kilometer per dag.

En ja, Myrthe, waarschijnlijk bedoelde ik die :)
@RomyAntoinette.

In 2012 fietste ik via Langs Oude Wegen van St-Jean-Pied-de-Port weer terug naar Nederland.
Onderstaand mijn etappeschema:
St.Jean-Pied-de-Port naar Oleron St. Marie 70
Oleron St. Marie naar Marciac 102
Marciac naar Auvillar 116
Auvillar naar Vers 96
Vers naar Brive-la-Gaillarde 104
Brive-la-Gaillarde naar St. Léonard-de-Noblat 109
St. Léonard-de-Noblat naar St. Plantaire 107
St. Plantaire naar St. Armand Montrond 105
St. Armand Montrond naar Prémery 117
Prémery naar Auxerre 99
Auxerre naar Troyes 84
Troyes naar Chalons 98
Chalons naar Dun-sur-Meuse 99
Dun-sur-Meuse naar Bastogne 106
Bastogne naar Verviers 100
Verviers naar Maastricht 55

Elke dag rond 8.00 u op pad en dan in de loop van de middag op de eindbestemming van die dag. Met dit schema had ik voldoende tijd om het rustig aan te doen en aan het eind van de middag in de finishplaats wat rond te kijken.

Het is een mooie route. Ik ben geen klimgeit maar het was prima te doen. Dus maak je over het klimmen niet druk. Rustig in je eigen tempo omhoog, probeer in een ritme te komen. Zoek het juiste verzet, niet te zwaar en niet te licht. Je merkt vanzelf wat je past. Je enige doel is boven te komen.

Veel fietsplezier gewenst.

Jan
zie de site van Mirjam, 'cyclingdutchgirl.com'; lees je misschien bijna alles wat je wilt weten...
Veel plezier met je voorbereiding en uiteindelijke tocht!
Richard
RomyAntoinette schreef:Maar wat zou ik gemiddeld als aantal kilometers per dag ruw kunnen schatten?
Ik schat het aantal kilometers altijd op tweederde van het aantal kilometers dat je op een mooie dag in vlak Nederland voor je lol kunt fietsen. Dat doe je dan op reis zes van de zeven dagen. De andere dagen is omdat je iets anders wilt bekijken, de natte was moet doen, iets stuk is, het te heet is etc.
Hoeveel km jij gemakkelijk kunt fietsen weten we in deze grpe nog niet.
De meeste fietsers komen op zo'n reis op een gemiddelde van ergens tussen de 60 en 100 km per dag.
RomyAntoinette schreef:Ik denk dat ik het mezelf makkelijk maak door routeboekjes te kopen, die van Clemens Sweerman voor Langs Oude Wegen bijvoorbeeld. Maar aangezien ik dus geen ervaren fietser ben, heb ik geen flauw idee hoe ik mijn etappes moet gaan uitstippelen.
Je fietst totdat je het niet leuk meer vindt, en dan stop je. ;) Ik ken Langs Oude Wegen zelf niet, maar de Jacobsroute (ook van Sweerman) geeft talloze overnachtingsmogelijkheden aan in de routeboekjes, en zeker in Frankrijk vind je daarnaast ook nog wel hier en daar campings, hotels of gîtes (naar ik meen heb je nog niet geschreven hoe je wilt overnachten). Ik heb op de Jacobsroute volgens mij nooit verder dan een km of tien door moeten rijden voor een overnachtingsplek (maar wel één keer gekampeerd op een gesloten camping). Je bent aangewezen op de zomervakantie schreef je, dan hoef je ook niet bang te zijn dat er in Frankrijk nog veel dicht is. Er leest hier vast iemand mee die weet of er op jouw route nog knelpunten zijn qua overnachtingsplekken.

Ga voorafgaand aan je reis lekker een keertje een (mid)weekje ofzo fietsen, misschien met je vader samen - kan die je gelijk laten zien hoe je je uitrusting moet gebruiken die je natuurlijk zo veel mogelijk van hem gaat lenen. :wink: Zeker als je richting Ardennen ofzo gaat, kun je eens proberen hoe het heuvelop (en heuvelaf) rijdt met bagage, en hoeveel je per dag ongeveer leuk vindt om te rijden. De vuistregel van Leon is bijvoorbeeld een mooi uitgangspunt, maar als ik naar mezelf kijk vind ik 100-130 km een mooie dagafstand in Nederland, maar ook voor op vakantie. Ik pas dus niet in zijn 2/3-regel, en daar kom je alleen maar achter door te proberen. (Overigens hanteren veel mensen iets soortgelijks voor de verhouding tussen dagafstand op vlak terrein en met veel klimmen, maar daar blijkt bij mij ook nauwelijks verschil tussen te zitten.)

Wat ik zelf ook nog wel belangrijk zou vinden, is nagaan of je het een en ander aan je fiets kunt repareren en of het nog zinvol zou zijn bv. een reparatiecursus te volgen. Anderzijds zijn er ook wel vakantiefietsers die nog geen band kunnen plakken en er blijmoedig van uitgaan dat er wel iemand op hun pad komt om ze te helpen.

Veel plezier met de voorbereidingen,

Carl
pb gestuurd.
Gr Anja
Fysieke conditie zal geen probleem zijn.
Maak wel enkele grotere ritten om te zien of je geen fysieke klachten krijgt zoals bijvoorbeeld zadelpijn.

Verder zou ik zeker enkele basistechnieken aanleren :
- band vervangen/herstellen
- ketting vervangen
- versnellingen afregelen

Goede reis !
Ik ben niet jong meer en geen vrouw, maar wil toch ook nog wat bijdragen.

Wat ik niet terugvond, is hoe je schikt te overnachten of hoe je de route zal volgen. Indien je gebruik maakt van een gps (los toestel of smartphone) en je wil kamperen, is Archies Campings heel handig. Je zet de database met campings in Frankrijk op je toestel en onderweg, als je denkt dat het genoeg geweest is, roep je die op in je navigatiesysteem. Zo zie je waar in de buurt welke camping ligt.

Afstanden zijn moeilijk. Zo maakte ik twee jaar geleden een flinke toer door westelijk Frankrijk en haalde daarbij gemiddeld 130 km per dag. Dat was wel met een velomobiel. Volgend jaar plan ik weer een fietsvakantie in Frankrijk, maar daarbij zal ik de dagafstand wat minder houden: meer tijd om zaken te bekijken of iets anders te doen dan fietsen.

In elk geval heb je iets leuks om naar uit te kijken!
CapoJan schreef:Wat ik niet terugvond, is hoe je schikt te overnachten of hoe je de route zal volgen. Indien je gebruik maakt van een gps (los toestel of smartphone) en je wil kamperen, is Archies Campings heel handig. Je zet de database met campings in Frankrijk op je toestel en onderweg, als je denkt dat het genoeg geweest is, roep je die op in je navigatiesysteem. Zo zie je waar in de buurt welke camping ligt.
Staat niet gewoon alles wat je nodig hebt in het boekje?
Gewoon gaan, je ziet wel hoe het verloopt, dat is nu eenmaal het avontuur, in die regio zul je niet om komen van de honger, en slapen kun je overal.
veel plezier
Leon schreef:Staat niet gewoon alles wat je nodig hebt in het boekje?
Zoals ook met Archies Campings: indien je de goede versie gebruikt :wink:

Op het lange deel van de Santiagoroute dat ik deed, vertelde de uitbater van een cafeetje ergens in Frankrijk me dat er geregeld mensen kwamen zoeken naar de jeugdherberg in het dorp, die al jaren dicht was. Ze reisden met een oudere uitgave van de Santiagoroute...

Het lijkt me dat het updaten van een database wel makkelijker is dan elke keer een nieuwe editie aanmaken van een reisboekje, dat wellicht niet in enorme oplagen gedrukt wordt.

Maar goed: aan campings is in Frankrijk absoluut geen gebrek.
Toen ik een jaar of 19 was, ben ik ook op de fiets naar Zuid Frankrijk gegaan en heb de route langs oude wegen gevolgd. Een mooie route en zeker goed te doen. Ook voor iemand die geen ervaring heeft met fietsen in de bergen(bergen zal je niet tegenkomen).

Toen, alweer 22 jaar geleden, was ik ook beginnend vakantiefietser. Ik kocht het boekje met de routebeschrijving, een landkaart van Michelin, en stapte gewoon op de fiets. Internet had ik niet dus meer informatie had ik ook niet. Het was voor mij een groot 'onzeker' avontuur. Niet wetend hoe zwaar de route zou zijn, de do's en don't, en verhalen van andere fietsers had ik ook niet gelezen.

Tegenwoordig worden fietsvakantie tot in detail uitgewerkt. Alles wat je wilt weten, kan je op internet vinden. Dit is zeker handig maar is dit ook nodig?

Mijn advies is om eens gewoon een paar dagen door Nederland te fietsen. Je ervaart dan zelf hoe fietsen met bepakking is en na een paar dagen weet je ook precies wat je wel en niet mee moet nemen.

Ik bedenk me net dat ik niet eens een gsm bij me had. Om het thuisfront gerust te stellen, belde ik af en toe vanuit een telefooncel. Best grappig als je bedenkt dat de gsm tegenwoordig vaak onmisbaar is tijdens de vakantie.
Hier voor de vuist weg wat adviezen van een oude kerel (52):

- maak een bestand gerangschikt op afstanden van 0 tot je eindbestemming en zet in dat bestand alle overnachtingsadressen (campings, jeugdherbergen) waar je zou willen overnachten. Je kunt dan gaandeweg makkelijk je komende dagtocht plannen
- neem ruim de tijd zodat je niet hoef te jakken. Met jouw conditie zul je merken dat je gemiddeld toch al snel tegen de 100 km per dag aan zit.
- pak in volgens het principe: alles wat je thuis laat, is meegenomen!
- zorg dat je fiets in orde is: spaken goed gezet, goede ketting/tandwielen (neem een kettingpons en extra schakelaar mee -> toen ik eens op twee Paasdag in Arras een kettingbreuk op een nieuwe ketting had, had ik die achteraf ook graag bij me gehad)
- neem een reserve binnenbandje mee
- zorg vooral dat je goed ontbijt. Muesli/havermout of zo vind ik altijd het best, zeker in Frankrijk waar je anders misschien wel 20 van die nikserige croissants moet eten om een beetje bouwstoffen binnen te krijgen

Belangrijkste: geniet van het onderweg zijn. Daar gaat het om, niet om het aankomen op je bestemming.