Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke slaapzak - Forum Wereldfietser

welke slaapzak

ik ben op zoek naar een slaapzak, licht, en zomers model omdat ik niet in de koude maanden van plan ben ermee te trekken.
welk raden jullie aan, ik dacht aan lafuma patrouile light?

wow, das nogal een open vraag!

Er zijn zoveel mogelijkheden!

Wil je mummie of deken-model?
Wil je dons of synthetisch?
Wat is de max temperatuur?
Wat is je budget?
Wat is het gewicht wat je mee wilt zeulen?

Er zitten overal voor- en nadelen aan vast.

Wij hebben uiteindelijk voor dons gekozen, een aardig warme, omdat ook in warmere streken de nachten koud kunnen zijn. Deze is all-round. We hebben eem mummie, maar kan wel aan elkaar geritst worden.

We hebben een Slee, maar die komt eigenlijk bij Birdland vandaan.

De lafuma ken ik verder niet, dus daar kan ik je niet over adviseren.

Succes met je keuze!

Ik vind trouwens dat je best met een slaapzak op pad kan gaan, die voor temperaturen rond het vriespunt geschikt is. Ook als je vaak temperaturen hebt van 30 graden. Vaak is het toch wel lekker als het een keer koud is, zker als je alleen in je slaapzak slaapt. Verder kan je het ook gewoon gebruiken als een soort deken. Je slaapt immers in je bed ook onder een dikke deken.

ik dacht aan een mummie, maar weet niet of dit verstandig is of niet, nog geen ervaring mee

Een mummie slaapzak is in het begin wel wat wennen (zeker als je een deken gewoon bent) maar na enig gebruik slaapt het prima! En een mummie is trouwens altijd een stuk lichter dan een gelijkaardig dekenmodel. Ik zou toch ook wel opteren voor een slaapzak die zeker rond het vriespunt nog confortabel warm is, niets is minder leuk dan 's nachts niet kunnen slapen van de kou, en zelfs 's zomers kan het wel eens frisjes zijn.

kijk ook eens op hiking-site.nl naar de ervaringen van andere gebruikers ivm slaapzakken (bij de rubriek materialen), kan altijd wel interessant zijn o.a. hoe wordt 'omgegaan' met de temperatuursvermeldingen op de slaapzakken voor de verschillende merken...!

D&D
davydd schreef:.... kan altijd wel interessant zijn o.a. hoe wordt 'omgegaan' met de temperatuursvermeldingen op de slaapzakken voor de verschillende merken...!
Hoi,

3 dingen:
- gewicht
- pakvolume
- prijs/budget

Temperatuur is tegenwoordig bij slaapzakken gelijk getrokken (EN-norm). Handig voor vergelijk. Enige is dan nog of je het zelf snel koud/warm/gemiddeld hebt.

Succes!

Als je een goede lichte mummie wil kan ik je de Yeti VIB250 aanraden!
Comfort opgegeven tot +2ºC (oude aanduiding, nu +7°C) maar ik heb er zelf met 0ºC nog heerlijk warm in geslapen in een tent.
Weegt in de grootste maat ongeveer 600gram, heeft een vulling van 94% 750Cuin Pyreneeeeeeenganzen dons.
Erg nette afwerking, zeer compact (2ltr.) in te pakken en een licht maar stevig tijk.

Ik heb hem hier vandaan:
http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... 0501&hot=0

Ik had al een dekenmodel (in een mummy krijg ik het benauwd) met 700 gr. 90% ganzendond, maar die is veel te warm. Heb een hele vakantie in Spanje maar matig geslapen vanwege de hitte, dat nooit weer!
Ik heb daarom bij Birdland gewoon mijn eigen slaapzak laten maken: 350 gram 90% ganzendons, ook deken model. Warm zat, 900 gram zwaar en opgerold zo groot als een voetbal.
Vergeet ook niet dat een goede mat minstens zo belangrijk is voor de isolatie als een slaapzak!

Het is misschien de moeite waard je te realiseren dat mannen veelal een veel minder warme slaapzak nodig hebben dan vrouwen. Het scheelt wel een graad of vijf.
Dons is het lichtste en meest compacte materiaal, maar ook het duurste. Hele mooie donzen slaapzakken komen ook van Western Mountaineering, een Californisch atelier.
Een heel speciale manier om het licht en compact te houden is gebruik te maken van het feit dat een slaapzak aan de onderkant weinig doet (je plet de slaapzak, die dus niet meer isoleert). De isolatie komt dan van je matje. Voor twee personen is er al jaren de truc van de isohoes: een enkele dekenslaapzaak als deken voor twee personen, en je ligt op een lakenzak die op een thermarest matje ligt. Diverse amerikaanse fabrikanten leveren zoiets nu ook voor een persoon. Ateliers als Tatteljee kunnen ongetwijfeld ook zoiets voor je maken. Denk bij de matjes ook eens aan de Exped luchtbedden met donsvulling. Die zijn licht, warm, en comfortabel (ik word gebroken wakker op een Thermarest matje). Zelf zou ik daarmee beginnen, en dan een atelier een passende lakenhoes en halve slaapzak erbij laten maken.
Dat is natuurlijk wel duur. Het kan ook veel goedkoper. Wij hebben laatst voor onze dochter in de opruiming voor ik geloof iets van 100 euro bij Bever een heel mooie Ajungilak mummie slaapzak gekocht. Het ding is behoorlijk compact, mooi licht (niet zo licht als een superdonszak natuurlijk), en warm genoeg. Dat kostte dus echt weinig, en zolang je geen heel woeste dingen doet is het ruim goed genoeg.
Wim

Hallo Hoever,

ik heb zelf net een nieuwe gekocht, en ben op een macpac uitgekomen, een model dat een beetje tussen mummie (warm) en deken (comfortabel) in zit.
Wat voor mij heel belangrijk was is mijn lighouding, ik slaap namelijk altijd met 1 been opgetrokken en 1 been gestrekt.

Met een mummie zeggen ze altijd dat je als je je benen buigt de mummie met je benen mee buigt, maar als je één been gestrekt wilt houden dan werkt dat dus niet. De breedte van de mummie moet dus groot genoeg zijn voor de lengte van mijn bovenbeen, en moet dan dus ook niet helemaal strak om de knie zitten.
Ga dus vooral proefliggen in de winkel!

Verder is het handig als je het voeteneind open kan ritsen (scheelt veel warmte in de zomer) en dat je hem om je hals en hoofd aan kunt trekken (scheelt veel koude in de winter - je verliest anders 20% van je warmte via je hoofd!)

Ik ga 'm komend weekeind met de paastocht uitproberen, het is 's nachts nog iets kouder dan ik had voorzien dus ik ben zelf ook heel benieuwd hoe hij bevalt.

Succes met zoeken!

Ohja, als het echt koud is, kun je ook met een muts op slapen! Wat Quirien zegt, klopt! Veel warmte gaat via je hoofd verloren en een muts houdt je dus lekker warm!

fietsjunks schreef:Ohja, als het echt koud is, kun je ook met een muts op slapen! Wat Quirien zegt, klopt! Veel warmte gaat via je hoofd verloren en een muts houdt je dus lekker warm!
Een slaapzak met een echte capuchon werkt ook goed.
Ik heb ook nog een The North Face Black Kazoo en die heeft een echte capuchon.
Werkt beter dan de constructie op m'n Demmenie M6800CE of Yeti VIB250 waar je met touwtjes werkt!

je schrijft dat je 'm eigenlijk met name in de zomer wil gebruiken, dan is het handige van een deken-model dat je eventueel in je lakenzak kan slapen en als het iets kouder wordt (tegen de ochtend) je slaapzak als dekentje over je heen kan gooien. met een mummie is dit iets lastiger (maar kan ook wel)

Ik heb een joutsen (fins merk, o.a. te koop bij: De Vrijbuiter)
Is een donzen slaapzak waarvoor de ganzen zogenaamd niet zijn geplukt, maar waarvoor het dons is geraapt. Arctisch ganzendons, het beste spul dat er is. Zowel bij temperaturen onder nul (lapland) als in de spaanse pyreneen drie jaar terug (denk aan hittegolf) heeft deze slaapzak zich voor mij bewezen.

dat ze niet zo veel voorkomend zijn als northface slaapzakken e.d. maakt ze echter niet goedkoper, ik ben er gewoon tegenaan gelopen, heerlijk!

succes!