Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vancouver - San Fransisco - Forum Wereldfietser

Vancouver - San Fransisco

Volgende zomer zou ik graag van Vancouver naar San Francisco fietsen.


Planning is nog in een beginfase.

Wie heeft er extra tips voor de route, bezienswaardigheden onderweg,…
Heb een fietsgps, mensen die mij voorgegaan zijn en zo vriendelijk zouden zijn de gps bestanden door te mailen zou zeker geapprecieerd worden 8)
Zou maximum 27dagen weg kunnen, rekening houden met Vancouver en San Francisco te bezoeken schieten er ruwweg nog een 22 fietsdagen over.

Momenteel vluchten aan het zoeken, en welke eisen de verschillende maatschappijen stellen aan het verpakken van de fiets.
Heb mij net de reisgids “Bicycling the pacific coast” van Vicky spring aangeschaft als leidraad bij de planning van deze reis.

Oja, ben niet aan mijn proefstuk toe als fietsvakantie. Al naar Compostela gefietst vanuit België en 3weken in Ijsland gefietst.

Groeten
Sander
Sander,

Er zijn veel hiker/biker campsites langs deze route; dus je kunt er goedkoop kamperen.

Wij zijn een week geleden met Air Canada terug gevlogen van Vancouver naar London en betaalden 150 dollar per fiets / enkele reis. Maar de fiets + doos (+ alles wat we verzameld hadden tijdens de reis) mag wel 32 kilo wegen! Dat is behoorlijk veel. ;)

De dozen kwamen ongeschonden het vliegtuig uit.

Veel plezier!
Victoria is een leuk stadje, alsmede de eilanden tussen Victoria en ... (weet ik niet meer) Wahington State. Maar staat vast in de bike guide.

Vind wel dat je er niet veel dagen voor telt - zijn plenty toffe plaatsjes onderweg die een extra stop verdienen.
met de zoekfunctie op dit forum en de wiki kun je al veel informatie verzamelen.

wat zijn de parken; gebieden die je graag zou willen bezoeken??

wil je enkel de hwy 101 doen of de coastal range over het 'binnenland' in?
Inge1 schreef:Victoria is een leuk stadje, alsmede de eilanden tussen Victoria en ... (weet ik niet meer) Wahington State.
dat zijn de san juan islands in de Puget sound.

mooi boek over de Washington coast
http://www.mountaineersbooks.org/Washin ... P1597.aspx

seattle kun je op diverse manieren en ferrys bereiken. houdt er wel rekening mee dat niet alle ferrys internationaal varen. je kunt maar met een paar van Canada de usa binnenkomen.

in seattle is direct tegenover de 'pike place' een hostel genaamd de green tortoise. veel rugzakkers en fietsers.
vanuit seattle de ferry (op loopafstand van het hostel) naar bainsbridge island en dan omhoog fietsen via Poulsbo en hwy 104 aansluiten op hwy 101.

ik zal de 'pacific coast bijbel' van Vicky spring eens gaan lezen.
ik kan nu al zeggen dat de kalaloch camping in Olympic NP niet bijzonder is voor fietsers. het strand is mooi maar verder is het een grote ongezellige camping en je vergaat er van de kampvuur rook savonds. er zijn voor en na dit stuk voldoende ' tree farms' waar je lekker rustig kunt wildkamperen. officieel mag dit niet maar zolang je geen open vuur of een brander gebruikt in de zomer zal het wel los lopen.
lake Quinault geen bijzondere camping. ik zou iets ten zuiden daarvan de detour nemen over hwy 109 en overnachten op pacific beach state park. hwy 101 tussen lake Q en Aberdeen daar mis je sws niet veel aan en deze detour is een stuk mooier.
als er meer aanvullingen/opmerkingen zijn dan zal ik die in de wiki plaatsen.

walter
Walter - dank voor het opfrissen van mijn geheugen. Is ook al weer 25 jaar geleden dat ik er was.
Bedankt allemaal voor de reacties.



Ik weet dat aantal dagen nogal beperkt zijn. Maar meer verlof krijgen op werkzit er waarschijnlijk niet in.
Daarom dat ik ervaringen van anderen wil horen of dit haalbaar plan is om dit op een tof tempo te verwezenlijken.

Ik hoor ook mensen die van Seatlle naar San Francisco hebben gereden. Indien blijkt dat vanaf Vancouver starten reis tot een haastige tegen de tijd rijden reis maakt is dit natuurlijk ook een optie.


Of ik alleen maar de highway 101 of ook de coastal range wil doen weet ik niet. Bedoeling is dat ik me in mijn voorbereiding beetje laat leiden door jullie ervaringen.




De ferry’s naar seatlle moet je die op voorhand reserveren of kan je deze dag zelf regelen?

Groeten
Sander
Als je de Pacific Coast route van Adventure Cycling volgt, is het ongeveer 2000 km van Vancouver naar SF. Met gemiddeld 100 km/dag houd je nog 2 van die 22 dagen over als rustdag of voor slecht weer. Lijkt me goed te doen.
http://www.adventurecycling.org/routes- ... fic-coast/

Adventure Cycling levert voor weinig geld ook de GPS track van hun route waarop kampeerplekken, supermarkten, fietszaken, etc. staan vermeld. In combinatie met de OSM kaart US-West op microSD ($25) ben je er helemaal klaar voor (uitgezonderd kleine stukje Vancouver - US-grens).

Ik vond Vancouver een prachtige stad, veel interessanter dan Seattle. Ik zou zeker voor Vancouver als vertrekpunt kiezen.

Veel informatie over de Pacific Coast route is te vinden in de tientallen dagboeken die op CrazyGuy zijn verschenen: http://www.crazyguyonabike.com/doc/cate ... pe=journal .
Je moet even door de lijst heenlopen, want niet allemaal hebben ze de Pacific Coast als hoofdroute.

Nog een tip: pinnen in de VS is meestal niet meer gratis. Banken rekenen verschillende tarieven, bv. bij $400 pinnen kreeg ik $5 toeslag bij Wells Fargo ; $3 bij US Bank en Columbia Bank. Farmers State Bank rekende geen toeslag. Wat shoppen bij verschillende ATM's kan dus geen kwaad.

Een zorg minder is dat je op het vliegveld van San Francisco een fietsdoos kunt kopen. Ik betaalde voor fietsvervoer SF-Amsterdam met KLM/Delta dit jaar $150.
math schreef:
Nog een tip: pinnen in de VS is meestal niet meer gratis. Banken rekenen verschillende tarieven, bv. bij $400 pinnen kreeg ik $5 toeslag bij Wells Fargo ; $3 bij US Bank en Columbia Bank. Farmers State Bank rekende geen toeslag. Wat shoppen bij verschillende ATM's kan dus geen kwaad.
pinnen in de usa heeft een hoofdstuk in de wiki
Columbia en farmers state bank zijn locale streek banken (zoals je rabo vroeger) die je lang niet overal tegenkomt. farmers state zit enkel in Indiana state.
US bank; een nationale bank; heeft mij over de Jaren bewezen een goede wisselkoers te bieden tegen redelijke kosten. pin automaten in convenience stores en benzinestations zijn soms wat vaag of verouderd.

walter

walter
sanderv schreef:Bedankt allemaal voor de reacties.



Ik weet dat aantal dagen nogal beperkt zijn. Maar meer verlof krijgen op werkzit er waarschijnlijk niet in.
Daarom dat ik ervaringen van anderen wil horen of dit haalbaar plan is om dit op een tof tempo te verwezenlijken.

Ik hoor ook mensen die van Seatlle naar San Francisco hebben gereden. Indien blijkt dat vanaf Vancouver starten reis tot een haastige tegen de tijd rijden reis maakt is dit natuurlijk ook een optie.


Of ik alleen maar de highway 101 of ook de coastal range wil doen weet ik niet. Bedoeling is dat ik me in mijn voorbereiding beetje laat leiden door jullie ervaringen.




De ferry’s naar seatlle moet je die op voorhand reserveren of kan je deze dag zelf regelen?

Groeten
Sander
de Washington hwy 101 vergt erg weinig klimwerk. de Oregon hwy 101 heeft aardig wat 'rollers'. de coastal range is een bergrug van ong 300-500m hoog.

als je in tijdnood komt of een stuk over wilt slaan kun je zeer eenvoudig een lift krijgen. of je vraagt iemand op de camping of die je mee wil nemen of je gaat liften aan de weg. steek alleen je duim op bij campers en pick up trucks omdat daar je fiets het makkelijkst in past. bij campers heb je de grootste kans op een ritje en die zijn er genoeg in de zomer op hwy 101.
gevaarlijk? ik heb er echt nooit problemen mee gehad; en er zelfs slaapgelegenheid aan overgehouden.


op de ferries hoef je met een fiets niet te reserveren. je kunt gewoon de boot oplopen.


walter
Ik heb deze route in de zomer van 2013 gefietst. Rechtstreeks, zonder Vancouver Islands, omdat ferries niet goed op elkaar aan sluiten. Vancouver is een prachtige groene stad, Seattle vond ik niet bijzonder (drukke zakenstad). De ferry naar de San Juan Islands en van Bremerton naar Seattle kun je daar ter plekke boeken.
Ik heb Seattle - Portland met de trein gedaan, omdat het stuk mij nogal saai leek. Verder zijn campings daar dun gezaaid en soms pas vanaf half juli open. Dus even checken.
Zelf vond ik Portland ook een leuke groene stad, en biedt het prima mogelijkheden om weer op de route te komen. Echter dat kan Walter jou beter vertellen.
En natuurlijk SF als eindpunt. Mooi dat je nu op SF airport een doos kunt kopen. Ik vond er een na veel gedoe in de stad, want men heeft meestal alleen kleine dozen waarin je je fiets moet demonteren.

Veel plezier
Greet
Ik zou zelf op die route geen 100km per dag willen doen maar het rond de 70 houden -geeft je voldoende tijd om onderweg ruimschoots te stoppen en dingen te bekijken.

Je kunt natuurlijk ook op Seatle vliegen en naar San Francisco fietsen. SF vind ik een erg mooie en gezellige stad die zeker een paar dagen waard is om te verblijven.
Bedankt allemaal voor de tips,

Op site van adventure cycling zie ik alleen papieren kaarten staan. Of ligt dit aan mij?
Zou me de gps bestanden aanschaffen, kaarten op papier twijfel ik.
Welke route nemen ze daar, de highway 101 of coastal range.

Een 100km per dag zie ik geen probleem in, meestal ben ik ’s morgens vroeg op pad. Geeft me tijd om voldoende te stoppen en dingen te bekijken of gewoon van Koffie te genieten.

Wat ik merk is dat fietsvervoer nog duur uitvalt. 150dollar enkele vlucht. Naar ijsland slechts 60euro heen en terug betaald.


Maar wel goed te horen dat overnachtingen goedkoop zijn op bike en like plaatsen.
sanderv schreef:..Welke route nemen ze daar, de highway 101 of coastal range.
Als je op http://www.adventurecycling.org/routes- ... fic-coast/ Detail aanklikt per kaart, zie beter hoe de route loopt.

Ik kon niet snel vinden hoe je de GPS-file bestelt en wat het kost, maar ik weet dat het kan, want ik heb het voor een andere route (Idaho Hot Springs) gedaan. Je kunt ze even mailen.
Kaarten geven meer informatie dan alleen de route. Er staan naast de navigatie-aanwijzingen ook 'services' op en een aardrijkskundige beschrijving, op watervast papier.
greet schreef: Ik heb Seattle - Portland met de trein gedaan, omdat het stuk mij nogal saai leek. Verder zijn campings daar dun gezaaid en soms pas vanaf half juli open. Dus even checken.
Greet
Greet als je de ACA route bedoeld dan heb je helemaal gelijk.
Ik begrijp bij God niet waarom ze voor het stuk Bremerton-astoria kiezen.
'Gewoon' de hele hwy 101 volgen naar Astoria!

SEATTLE: het is tegenwoordig een metropool. Downtown is al een tijdje een grote bouwput.
De seattle needle wordt omringd door mooie musea en de Chihuly garden & glass is in het donker spectaculair. De zgn 'pike place msrket' is eigenlijk meer een 'toerist zoo'. zelfs de allereerste originele Starbucks zit er al niet eens meer.
Seattle is ook heuvelachtiger dan je zou verwachten!
Vancouver en Portland zijn idd relaxter tov seattle. Het zijn alle drie fiets steden en dat zie je niet vaak op dit continent.

Sander 100km/dag lijkt mij ook wat veel. Er is zo veel te zien onderweg en stranden als rialto brach; cannon beach en manzanita beach zijn geweldig mooi om te wandelen.
Ik fiets zelf van astoria naar port angeles (idd zuid-noord) in 5-6 dagen. Op mn gemakkie; hier wat wandelen an daar wat chillen. En veel met fietsers kletsen omdat iedereen noord-zuid fietst :)
je zou ook van SF naar portland kunnen fietsen. Als je in portland tijd over hebt dan kun je bijv naar mt. St helens (actieve vulkaan) en mt. Hood gaan. Of de prachtige columbia gorge fietsen
Delta; icelandair en het duitse condor vliegen op portland. Delta gaat rechtstreeks naar AMS.

Walter
Walter M schreef: Ik begrijp bij God niet waarom ze voor het stuk Bremerton-astoria kiezen.
'Gewoon' de hele hwy 101 volgen naar Astoria!
De routes van Adventure Cycling zijn zeer zorgvuldig in elkaar gezet, met oog voor landschap, verkeersdrukte, ruimte voor fietsers, kampeerplekken. Bij de trajectkeuze zijn veel regio-kenners betrokken. Ik sla ze daarom hoger aan dan de mening van één man.

Seattle ligt niet op de Pacific Coast route van AC - de route loopt meer westelijk.
Ik heb het stuk Seatle - portland via de 101 gefietst en vond er niets saais aan - juist het tegendeel.
Walter, ik probeer meer verlof te krijgen op werk om gemiddelde per dag naar 80km te krijgen maar weet nog niet of dit zal lukken :P

ga vanavond eens kijken of ik contact kan opnemen met adventure cycling voor de gps bestanden.
Met beetje geluk zorgt kerstman voor de papieren kaarten. Lijkt mij nog zo leuk om overzicht te hebben.
Sander - ik hoop dat je dat lukt want dat is een veel realistischer aantal km's.
Inge1 schreef:Sander - ik hoop dat je dat lukt want dat is een veel realistischer aantal km's.
http://forums.adventurecycling.org/inde ... ic=13327.0
60 mi/dag =100 km/dag
math schreef:
Walter M schreef: Ik begrijp bij God niet waarom ze voor het stuk Bremerton-astoria kiezen.
'Gewoon' de hele hwy 101 volgen naar Astoria!
De routes van Adventure Cycling zijn zeer zorgvuldig in elkaar gezet, met oog voor landschap, verkeersdrukte, ruimte voor fietsers, kampeerplekken. Bij de trajectkeuze zijn veel regio-kenners betrokken. Ik sla ze daarom hoger aan dan de mening van één man.

Seattle ligt niet op de Pacific Coast route van AC - de route loopt meer westelijk.

Aanvulling: in bremerton neem je de ferry naar seattle. ik mocht graties met de fiets :)

Math het zal ongetwijfeld een mooie route zijn (ik zal m eens gaan rijden als we weer eens naar seattle of port angeles gaan) maar ik vraag me toch af waarom we veel fietsers spreken die dit stuk niet doen maar hwy 101 nemen. En dan heb ik het nog niet eens over de locals :D

Walter