Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nijmegen - Vaals - Forum Wereldfietser

Nijmegen - Vaals

Over een paar weken wil ik -bij ijs en weder dienende- van Nijmegen naar Vaals fietsen. Nu is mijn idee om een stuk van de LF3 - Maasroute te volgen en ergens bij Maastricht af te steken richting Vaals. Nu lijkt mij dit een mooie route maar wellicht delen jullie een andere mening en adviseren jullie een snellere/mooiere route?

Ik hoor het graag.
Er zijn routes die sneller zijn dan de LF-route en er zijn er die mooier zijn. Routes die beiden zijn valt niet mee al zijn sommige kronkels van de LF-routes wel erg gemakkelijk in te korten.
Wel een tip: vanaf Maaseik tot Maastricht is het aan de Belgische kant van de Maas aantrekkelijker en vlotter fietsen dan aan de Nederlandse.
Dank je voor de tip Leon! Ik neem het mee in de planning.
hallo fietsers
Ik heb dit jaar nog met een groepje de nog bestaande fietsroute Aachen-Nijmegen (de zgn. 2landen-route) gefietst ( ca. 275 km). Deze route is niet meer in druk te koop maar is overal nog goed aangegeven (2LR). Bij Roermond en Venlo klein stukje door Nederland. Wij waren enthousiast over deze onbekende tocht. Kamperen kan heel gemakkelijk door even van de route te gaan naar Nederland. Aangeraden!
Groet, Ad
Leon schreef:Er zijn routes die sneller zijn dan de LF-route en er zijn er die mooier zijn. Routes die beiden zijn valt niet mee al zijn sommige kronkels van de LF-routes wel erg gemakkelijk in te korten.
Wel een tip: vanaf Maaseik tot Maastricht is het aan de Belgische kant van de Maas aantrekkelijker en vlotter fietsen dan aan de Nederlandse.
Ga al in Roermond van de LF-Maasoute af, maar ga via het witte stadje Thorn naar Maaseik. Let op welke pontjes varen.
Let in het zuidelijke deel voor de grens bij Maastricht op de knooppunten. Voor de mooiste route volg je de knooppunten zo dicht mogelijk langs de Maas naar Smeermaas: dus de niet de LF-Vlaanderen fietsroute. In Smeermaas ga je de grens over naar Nederland en kom je in Maastricht. Vanaf Maastricht volg je de LF naar Aken. Deze houdt op bij de grens in Lemiers (gemeente Vaals). Welke beroemde Nederlandse doelman komt uit Lemiers?
bert sitters schreef:Let op welke pontjes varen.
Ik zou me geen illusies maken in december. Vergeet de pontjes.
Ik heb begin dit jaar ook een deel van de Tweelanden route gereden, grofweg tussen Boxmeer en Roermond. Zeker een Aanrader!!
Bedankt voor de tips! De route langs de Maas heb ik nu in kaart. De twee landen route spreekt mij ook erg aan! Afwegen dus de komende dagen :-)

Toen Marco van Basten stopte met voetballen ben ik gestopt met kijken dus ik moet je het antwoord schuldig blijven Bert... Organiseer jij trouwens de pinkstertocht?
Dit jaar ook daar gefietst als onderdeel van rondje NL. De Belgische kant van de Maas is goed advies idd.
Van Maastricht naar Vaals heb ik de LF6 gevolgd. Paar pittige klimmetjes naar plateau. Ik vond het erg mooi. Langs Gulpen voor een terrasje. In deze tijd van het jaar waarschijnlijk binnen zitten. Dan nog ff klimmen naar Vaals en natuurlijk naar 3-landenpunt.
Daarna overigens door Duitse achterland van Sittard weer omhoog gefietst. Aanrader maar dat was je vraag niet.
LHTJoost schreef:Dan nog ff klimmen naar Vaals en natuurlijk naar 3-landenpunt.
Vanuit Vaals naar Aken fietsen is geen leuke aankomst, dat is een drukke autoverbinding.

Leuker is om in Orsbach de Schlangenweg te nemen en dan gewoon rechtuit Aken in te fietsen. Daar heeft men de afgelopen 15 jaar flink geïnvesteerd in een fietsroute.

Je moet natuurlijk wel in Orsbach zien te komen. De leukste: vanuit Mamelis (een gehuchtje van een handvol boerderijen achter de rotonde) ga je de grens over en neemt de meest rechtse verharde weg, de Kuhlweg naar Orsbach.

Dat je dan het drielandenpunt niet ziet - waar overigens geen uitzicht is - is jammer, dat je dan Vaals niet ziet is minder jammer.
TS heeft het niet over Aken volgens mij.
Bert: inkoppertje! Ronald Waterreus:-)
LHTJoost schreef:TS heeft het niet over Aken volgens mij.
Haha, inderdaad, je hebt gelijk. Ik kon me waarschijnlijk niet voorstellen waarom iemand in Vaals wilde zijn. :wink: