Additionally, paste this code immediately after the opening tag: metaalsplinters in remblokje - Forum Wereldfietser

metaalsplinters in remblokje

Hoi,

Tijdens een fietsvakantie in de Pyreneen vorige week, begonnen de remmen van mijn Koga traveller (model 2005), steeds meer lawaai te maken. Toen ik de blokjes verwijderde bleken er in alle blokjes op verschillende plekken metaalsplinters te zitten! Het was alsof er splinters in het blokje waren gaan zitten die vervolgens weer meer metaal van de velg af schraapte tot het echt flinke pukkeltjes waren van 1 mm, die diep in de blokjes geduwd werden.
De blokjes waren door de fietsenmaker vlak voor de vakantie vernieuwd, en waren dus totaal nog niet versleten.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt en/of een idee wat de oorzaak is?

Groeten
Jord

Jord,

Bekend probleem. Het metaal komt van de velg en vreet zich in de remblokken. Waarschijnlijk heeft er al iets vuils op de velg gezeten waardoor dit aluminium loskomt. Ik weet geen betere manier om dit te voorkomen dan de velgen en de blokken regelmatig goed schoon te maken. Zeker na een regenbui ligt er veel zooi op de weg en kan een rit van enkele uren je velgen al vreselijk smerig maken. Bij het schoonmaken moet je dus ook even je remmen loshalen en de blokken goed nakijken. Metaalsplinters kun je met een scherp mesje of een kleine schroevendraaier verwijderen.

Marc
prangsma schreef:Hoi,

Het was alsof er splinters in het blokje waren gaan zitten die vervolgens weer meer metaal van de velg af schraapte tot het echt flinke pukkeltjes waren van 1 mm, die diep in de blokjes geduwd werden.

Groeten
Jord
Vooral de originele Shimano remblokken kunnen dit goed. Met andere blokken (bv Koolstop Salmon) verslijt je je velgen stukker minder, maar misschien moet je wat harder knijpen in de handel

Toevallig van de week ook ineens last van schrapend geluid tijdens het remmen, bleek een remblokje een klein stukje glas "opgepikt" te hebben. Soms is het dus gewoon domme pech.
m-gineering schreef:

Het was alsof er splinters in het blokje waren gaan zitten die vervolgens weer meer metaal van de velg af schraapte tot het echt flinke pukkeltjes waren van 1 mm, die diep in de blokjes geduwd werden.

Groeten
Jord
Vooral de originele Shimano remblokken kunnen dit goed. Met andere blokken (bv Koolstop Salmon) verslijt je je velgen stukker minder, maar misschien moet je wat harder knijpen in de handel
Harder knijpen helpt niet. Ik heb na een regenachtige afdaling in de Ardennen eens vier bosjes bosjes aluminiumkrullen van de remblokjes kunnen plukken.
De blokjes zijn in dat geval te zacht. Het is een middel van Shimano om omzet te genereren.
Ik gebruik sindsdien zwarte Kool Stop blokjes en heb geen last meer van het verschijnsel.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:

Groeten
Jord
Harder knijpen helpt niet.
Je moet niet harder knijpen met Shimano blokken, je moet andere blokken monteren met de consequentie dat de bedieningskrachten dan iets toenemen.
Dat los je op door harder te knijpen.

Vaak kan vijlsel ontstaan omdat er een oneffenheid in het naadje van de velg zit. Hier kan dan een stukje aluminium uit loschieten dat zich warm nestelt in je remblokje, die dan vervolgens een mooie kerf in je velgwand maakt.
Als je opeens een slijtindicator in je velg meent te hebben die er eerst niet zat, dan weet je hoe laat het is. :lol: