Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bottom bracket past niet - Forum Wereldfietser

bottom bracket past niet

Ik ben op dit moment een brevetfiets (thorn club tour)aan het opbouwen en wilde gisteren het bottom bracket installeren, dit lukte me niet omdat de draad niet pakte. Waarschijnlijk moet ik het draad in het frame wat uittappen of hoe je dat ook noemt. Kan iemand me vertellen hoe ik dit moet doen?
Heb je niet BSA draad gekocht terwijl het frame Italiaans heeft?
Voor alle zekerheid toch maar: draait u het de goede kant op? (Bij Engelse draad, tegen de traprichting in.)
En zit links ook links? gezien vanaf de zitpositie.
Mocht je de draad 'na willen tappen' dan heb je hier een indicatie hoe dat in zijn werk gaat : https://www.youtube.com/watch?v=-tSR_zWlWBI

Als je wilt weten wat voor bottom bracket je daadwerkelijk nodig hebt en of je nu de goede hebt: http://www.mantel.com/blog/handleiding- ... assen/#ch3
Meet je brackethuis na en dan kom je met de maten in het artikel een heel eind.
En anders staat er op de site van Sheldon Brown die Shrek noemt genoeg aanvullende informatie voor de hele winter ;)

Succes!
Is het een nieuw frame, zal er echt niets mis zijn met de schroefdraad. Rechts linksom indraaien en links rechtsom indraaien. BSA, beter: BSC, dus. gebruik montagepasta.
sjefke schreef:Is het een nieuw frame, zal er echt niets mis zijn met de schroefdraad.
Behalve dat die wellicht vol zit met lak, en daarom nagesneden moet worden.

Zoals gewoonlijk is er een veelheid aan mogelijke oorzaken, en zou ik het raadzaam achten om eerst goed te achterhalen wat er écht aan de hand is, alvorens drastische en mogelijk onomkeerbare ingrepen te plegen.
Zullen we dan maar weer even wachten op TS? Die blijft nogal stil...
Is het onmogelijk om over fietstechniek te discussiëren in afwezigheid van "sjacka"?
Zeker niet, dat hebben jullie al bewezen;). Maar om het to-the-point te laten zijn, is m.i. meer info van TS nodig. Anders wordt het een zeer algemeen verhaal over waarom een BB niet past.
Het was overigens ook meer een oproep aan Sjacka, dan aan de rest. De rest luistert toch niet, van Sjacka is dat nog even afwachten :lol: .
Bij zoiets begin je met lezen: wat is de specificatie van het frame en welke trapas heb ik eigenlijk? Klopt het? Thorn is geen domme fabrikant, en het zou me enorm verbazen als het frame iets anders heeft dan een o zo normale pot van 68 mm met Britse draad. Maar zoek het uit. Bij de trapas is de keuze heel groot en kun je zo maar de verkeerde hebben. Dus kijk wat er op het doosje staat.
Klopt het allemaal dan moet je inderdaad kijken of je geen verfresten of andere rommel ziet, en de boel goed schoonmaken. Kijk dan of je hem er goed indraait, en doe er vet tussen. Draai voorzichtig, en als het niet lukt laat het dan aan een vakman over. Het gereedschap is niet goedkoop, en vereist handigheid. Als je het fout doet heb je vervelende schade.
Hier de TS weer. Ik heb contact gezocht met Thorn. Verwacht morgen antwoord te krijgen. Hou jullie op de hoogte.
sjacka schreef:Hier de TS weer. Ik heb contact gezocht met Thorn. Verwacht morgen antwoord te krijgen. Hou jullie op de hoogte.
Maandje verder....en....?
Leuke discussie om te onthouden als er weer eens iemand zegt dat een fiets in elkaar zetten toch heel simpel is. :D
Wim schreef:Dus kijk wat er op het doosje staat.
Ik zou kijken wat er op de as zelf staat.
Had er een met engelse draad nodig :oops:

Tijdens de opbouw verder geleerd dat een voorderailleur uit het 8 speed tijdperk niet geschikt is voor 10 speed gebruikt. Kooi van de oude derailleur te breed.
Leuk dat je het terugmeldt.
Is het inmiddels al een fiets geworden?
Gefeliciteerd met het geslaagde project.

Enjoy the ride!! :)
Roald schreef:Gefeliciteerd met het geslaagde project.
Van hetzelfde. Gelukkig wordt de vaagheid van de foto gecompenseerd door de strakheid van de fiets!
(Er zat/zit denk ik damp of vettigheid op de lens van deze Samsung telefoon)