Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reparatie Brooks B 17 zadel - Forum Wereldfietser

Reparatie Brooks B 17 zadel

Na 4-5000 km is de zadelbrug van mijn Brookszadel gebroken. Omdat het leer en de andere onderdelen nog prima in orde zijn, wil ik kijken of reparatie mogelijk is. Zijn er op dit forum mensen die ervaring hebben met het zelf monteren van een nieuwe zadelbrug. Het gaat dan vooral om het slaan van de klinknagels en of daar gereedschap voor nodig is. Graag tips of doorverwijzingen.
Jan
Garantie dat geeft Brooks wel met hun Lifetime garantee op de zadels! Heb twee keer een kapotte brug gehad. Ik kocht voor 2,5 jaar terug een B66 met een dubbele brug. Alleen werd toen niet geadviseerd om deze ook dubbel te ondersteunen. Dus na circa 1,5 jaar ging de onderbrug stuk. Afgeleverd bij de fietsenmaker en na 2 weken voorzien van een dubbele nieuwe brug. Maar nog steeds niet dubbel ondersteund. En nu voor twee maanden terug weer hetzelfde liedje. Nu vroeg de fietsenmaker door en kwam de aap uit de mouw eigenlijk verkeerd geadviseerd. Had mij toen ook een andere zadelpen moeten verkopen en dan was het niet verkeerd gegaan.
Ik mocht een nieuw zadel uitzoeken....die inmiddels ook al weer 10% duurder was geworden zag ik in het rek 99,95 was nu 109,95. Maar heb even een tegoedbon gevraagd. Eén omdat ik nog niet weet of ik van fiets ga wisselen....en twee omdat ik dan weer een aankoopbon krijg en weer volledige garantie :).

Dus weet niet wanneer je hem aangeschaft heb maar wijs op de "Lifetime Garantee" en wie weet maken ze het netjes voor je in orde.

Johan Berends
Voor die dubbele brug bestaat ook een hardplastic tussenstuk met een langere bout zodat je je bestaande zadelpen kan gebruiken en niet die stropconstructie hoeft te gebruiken. Was overigens niet op de hoogte van die life-time warranty.
Ik denk dat er hier spraakverwarring is over wat een zadelbrug is. De een heeft het over klinknagels en de ander over een zadelpen. Een brookszadel heeft volgens mij geen onderdelen die zowel aan de zadelpen als aan het leren dek zitten.

diepzand: wat is er precies gebroken?
Ik vermoed dat dit gebeurt is: Afbeelding

Ik heb Brooks net een berichtje gestuurd, maar als het zadel jonger is dan 2 jaar kun je ook een warranty claim indienen.

Nu moet ik zeggen dat de frames niet bijzonder duur zijn, dus een reparatie kost waarschijnlijk €30 of zo.
Een zadelbrug is het ijzeren onderstel van een leren zadel en is bevestigd met ijzeren of koperen klinkers. Beiden zijn los verkrijgbaar (totaal 25,-) De foto (bedankt daar voor) is een goede illustratie van wat er gebeurd is. De stang die vast zit aan de zadelbuis is gebroken. Het zadel is 3 jaar oud en er is dus geen sprake meer van garantie. Ik vermoed dat reparatie meer kost dan 30,-, maar als iemand een adresje weet.
Reparatie bestaat uit het uitboren van de klinknagels bij het oude zadel en opnieuw vastslaan van 6 nieuwe klinknagels. Mijn vraag gaat over dit laatste.
jan
Leon schreef:Ik denk dat er hier spraakverwarring is over wat een zadelbrug is. De een heeft het over klinknagels en de ander over een zadelpen. Een brookszadel heeft volgens mij geen onderdelen die zowel aan de zadelpen als aan het leren dek zitten.

diepzand: wat is er precies gebroken?
Leon, geen spraakverwarring, meer een reactie op wat flevobiker schreef.
Gelukkig zelf nog nooit een zadelbrug gebroken.
Als het zo is als op de foto van jaccow dan zullen de klinknagels wel degelijk opnieuw vastgezet moeten worden, een mooi klusje voor de schoenmaker denk ik dan.

Overigens is een lifetime warranty van 2 jaar wel erg mager (als dat zo is tenminste) Het kost weinig moeite om even een mailtje naar Brooks te sturen.
Het kost inderdaad weinig moeite een mailtje aan Brooks te sturen. Alleen antwoord krijgen is soms lastig. Ik stuurde ruim een maand geleden een mailtje naar Brooks over een gebroken klinknagel en heb nooit antwoord gehad...
diepzand schreef:Een zadelbrug is het ijzeren onderstel van een leren zadel en is bevestigd met ijzeren of koperen klinkers. Beiden zijn los verkrijgbaar (totaal 25,-) De foto (bedankt daar voor) is een goede illustratie van wat er gebeurd is. De stang die vast zit aan de zadelbuis is gebroken. Het zadel is 3 jaar oud en er is dus geen sprake meer van garantie. Ik vermoed dat reparatie meer kost dan 30,-, maar als iemand een adresje weet.
Reparatie bestaat uit het uitboren van de klinknagels bij het oude zadel en opnieuw vastslaan van 6 nieuwe klinknagels. Mijn vraag gaat over dit laatste.
jan
Brooks zegt eerst een prijsopgave te doen. Ik zal jullie updaten wanneer ik een reactie krijg. ;)

De lifetime warranty van verlengd worden naar 10 jaar op de website, maar dan moet je de bon even tevoorschijn toveren.

)

Ik krijg steeds snel reactie en ook goede service van Brooks (jammer dat het nodig is! De klinknagels aan de achterzijde kan iedere schoenmaker er voor je inkloppen, maar als de neus (zoals op deze foto) ook gebroken is, dan wordt het lastiger. Ik heb deze uiteindelijk met popnagels vastgezet en dat gaat al een hele tijd goed.
Bert van Sprang schreef:Ik krijg steeds snel reactie en ook goede service van Brooks (jammer dat het nodig is! De klinknagels aan de achterzijde kan iedere schoenmaker er voor je inkloppen, maar als de neus (zoals op deze foto) ook gebroken is, dan wordt het lastiger. Ik heb deze uiteindelijk met popnagels vastgezet en dat gaat al een hele tijd goed.
Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant juist fijn dat er voor sommige producten zo lang nog service beschikbaar is.

De neus is trouwens niet afgebroken (dat is slechts stof), maar de bout die je ziet zit over de voorkant van het frame gespannen en schiet dan in de neus.
Ik zal morgen eens een betere foto maken, want ik heb het complete zadel liggen.
Dus... heb net een antwoord van Brooks:
(Zadel komt uit 2011 btw)
Dear JaccoW

The 2-year warranty that Brooks offered on this saddle has elapsed.

It is possible to send the saddle to Brooks for repair. However, the price of the repair would be 85 Euros, which includes my postage back to you.
Aangezien ik het zadel voor minder dan dat heb gekocht en ik waarschijnlijk nog eens €20 kwijt ben om het verzekerd naar Engeland te sturen moet ik misschien toch maar eens naar die schoenmaker optie gaan kijken. :shock:

Een nieuw zadel kost €76 via Rosebikes, maar die moet natuurlijk wel weer ingereden worden.
jaccow schreef:Dus... heb net een antwoord van Brooks:
(Zadel komt uit 2011 btw)
Dear JaccoW
The 2-year warranty that Brooks offered on this saddle has elapsed.
It is possible to send the saddle to Brooks for repair. However, the price of the repair would be 85 Euros, which includes my postage back to you.
Aangezien ik het zadel voor minder dan dat heb gekocht en ik waarschijnlijk nog eens €20 kwijt ben om het verzekerd naar Engeland te sturen moet ik misschien toch maar eens naar die schoenmaker optie gaan kijken. :shock:
Doe ons een lol en stuur een bericht naar Brooks dat je het een onvelig product vindt en dat je het naar de plaatselijke autoriteiten op het gebied van consumentenveiligheid stuurt.

Ik vind het raar. Als een paar auto's een hik geven worden er 200.000 voertuigen teruggehaald maar als ondertussen een flink aantal fietsers bijna hun zadelpen in hun genitaliën geramd krijgen gebeurt er niets. Het zijn maar fietsers....
diepzand schreef:Reparatie bestaat uit het uitboren van de klinknagels bij het oude zadel en opnieuw vastslaan van 6 nieuwe klinknagels. Mijn vraag gaat over dit laatste.
jan
Ideetje: is het niet mogelijk om de klinknagels te vervangen door een systeem van bout en moer, zoals een ander gekend zadelmerk dat toepast?