Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassette vervangen - Forum Wereldfietser

Cassette vervangen

Kan ik een 7 speed cassette vervangen voor een 8 speed zonder de shifter te vervangen.
Hij doet raar in ze vier dan. Dus eigenlijk niet.
DinieD schreef:Kan ik een 7 speed cassette vervangen voor een 8 speed zonder de shifter te vervangen.
Nee.
Goeie kans dat er ook geen 8-speed cassette op de body van je naaf past trouwens.
DinieD schreef:Kan ik een 7 speed cassette vervangen voor een 8 speed zonder de shifter te vervangen.
Je ziet: er zijn er meer die kennis van zaken hebben. Hier nog een keer het complete advies.
Een cassette 8v past niet op (de body van) de achternaaf. Hij is te breed. Overigens zou je met een andere naaf/wiel met een 7v shifter wel de 8v cassette kunnen schakelen, maar uiteraard slechts 7 van de 8 kransjes. Ook de ketting vervangen! 7v en 8v kettingen zijn hetzelfde: de gewone derailleur ketting (7,2mm). Vanaf 9v wordt het dunner.
Naar mijn ervaring hebben ook de goedkoopste Shimano cassettes van deze kwaliteit geen losse tandwielen. Indien wel, dan zou je het grootste kransje en een spacer weg kunnen laten en de rest van de 8v cassette monteren, waarschijnlijk heb je dan ruimte over. Ik schat ca. 1mm. Daarvoor zijn er vulringen/spacers beschikbaar. Altijd goedkoper dan een hele cassette.
Bij sommige cassettes in de 7v en 8v categorie zijn de 5 grootste kransjes met 3 dunne inbusboutjes aan elkaar vastgemaakt. Indien je die boutjes verwijdert, kun je grootste kransje weghalen en de rest monteren en vastzetten. Spacer zul je nodig hebben. Anders heb je geluk gehad.

Aanvulling (ook voor de meelezers): in alle nog verkrijgbare 8v cassettes (van Shimano) zijn de grootste 4 tot 6 kransjes aan elkaar geklonken of met 3 boutjes met elkaar verbonden. Dus bij oudere modellen zou er wel sprake kunnen zijn van losse kransjes.

Ik hoor graag of je met mijn advies verder bent gekomen.
Marko schreef:Hij doet raar in ze vier dan. Dus eigenlijk niet.
Geen idee, waarom je dat denkt. Er is namelijk nauwelijks verschil in maatvoering tussen 7v en 8v cassettes en geen verschil in de kettingen. 7v en 8v kun je mixen. Het verschil in spacing bedraagt 0,2mm. Misschien wat nauwkeuriger afstellen. Dat is het.
Maar op een 7v body past een 8v cassette met geen mogelijkheid.
Het grootste kransje van de 8-speed kun je er af halen en de kunststof ringen tussen de kransjes van de 7-speed naar de 8-speed zetten. Dan is je 8-speed-cassette een 7-speedcasette geworden.

Als er kransjes met klinknagels aan elkaar zitten kun je die gerust wegboren.
Als ze met boutjes aan elkaar zitten is het even knutselen met een heel klein steeksleuteltje. Essentieel zijn die klinknagels en boutjes niet.

Voor meer info zoek je op m-gineering cassettes.
sjefke schreef:
Marko schreef:Hij doet raar in ze vier dan. Dus eigenlijk niet.
Geen idee, waarom je dat denkt.
Ik denk dat omdat ik het door omstandigheden ooit moest doen.
Goede adviezen, ik ga het overwegen.