Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Antwerpen - China voorbereidingen - Forum Wereldfietser

Antwerpen - China voorbereidingen

Hey iedereen, na een paar dagen mezelf verdiepen in het lange afstands fietsen is het tijd voor enkele vragen ivm mijn eigen plan voor een langere reis. Ben helemaal gewonnen voor het idee om met de fiets de wereld rond te trekken maar heb even wat hulp nodig. Bij deze korte uitleg:

Doel: Antwerpen - China (ondermeer via turkmenistan, kyrgistan,... na europa)
4 vrienden op de fiets met een zot idee en een degelijk maar zo beperkt mogelijk budget.

Vragen:

1) Welke fiets raden jullie aan voor een tocht van 12000 km ? Lees nogal veel over de koga worldtraveller/randonneur en santos str 01 hier? Deze lijken me wel nogal duur

2) Op welk budget moet je rekenen voor een gewone nieuwe fiets die dit aankan? - niets extreem duur aub . kan dit bv met degelijke decathlon fiets mits aanpassingen?

3) Wat zijn de broodnodige reserveonderdelen (top 5) om mee te nemen? Ik dacht bvb aan borgpen, wielas, spaken, remmen

4) Welk budget rekenen jullie per maand of dag voor zo'n reis? We rekenen op gratis overnachtingen 90% van de tijd. We zijn propere campeerders en houden van een uniek plekje in het wild ;)

5) Volstaat 2 korte fietsbroeken met zeem + 1 lange schaatsbroek om 12000 km lang te zitten?

1 juli 2016 begint de reis van mijn leven dus voorbereidingstijd tot dan :)
Tip: Ga eens mee op een Wereldfietserweekend en geef je ogen en oren de kost!
Op een 3 of 5 versnellingsfiets en geleende spullen kun je makkelijk mee op zo'n weekend en een bak informatie vergaren waar je U tegen zegt. Ik ben niet lui dat ik je hier geen tips over fietsen, prijzen enz. van de hand ga doen; er is gewoon te veel info en te veel af te wegen. En wat is extreem duur? Realiteit moet je ook in ogenschouw nemen! Nog even wat langer zoeken op het forum helpt ook.
Je hebt net de beurs in Retie gemist van De Vakantiefietser, Belgische zustervereniging. Jammer. In het vroege voorjaar van 2016 is er een vergelijkbare beurs in Bussum en dan is er ook de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht. Een Walhalla voor velen!
Een heerlijke voorbereiding toegewenst!
Loes
Henk van Dillen is nu bezig met een vergelijkbare reis. Zijn blog http://www.henkvandillen.net/nl is zeer lezenswaardig en geeft je een goed idee wat je tegen gaat komen.
ikfietsnaarchina schreef:Hey iedereen, na een paar dagen mezelf verdiepen
Heb je de Fietsvakantiewiki al gelezen: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina ?
De Fietskantiewiki is geschreven door leden van De Wereldfietser en De Vakantiefietser vzw (de Belgische zustervereniging van deze club).
Er staan antwoorden in op de gestelde vragen en ook antwoorden op veel andere vragen die nog komen gaan.
Veel antwoorden zal je sowieso al op het forum (of de website) kunnen terugvinden. Ik raad je dan ook aan om je daar eerst in te lezen en dan meer concrete vragen te stellen.

Verder lijkt het me dringend tijd om enige ervaring op te doen met fietsreizen. Want ik heb de indruk dat je die nog niet hebt.
En gaat er iemand mee met wat technische kennis over fietsen? Als het antwoord neen is dan wordt het dringend tijd dat iemand zich inschrijft voor een fietsreparatiecursus.

Renaat
Lekker aanmoedigend weer allemaal. Volgens mij is het de bedoeling dat we elkaar hier inspireren en helpen. Mooi plan heb je en je zult met z'n vieren zeker lol gaan beleven onderweg! Goede voorbereidingen zijn belangrijk, maar als je vindingrijk bent en niet bang bent om af te zien dan komt alles zeker weten goed!

In dit topic vind je links van andere fietsers onderweg: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rs#p248805
óf lees ons blog www.twistingspokes.com, wij hebben China net verlaten.

Kijk hier voor een filmpje van 4 mannen die vorig jaar een stuk van hun individuele reizen hebben samen gefietst (die wij zijn tegengekomen, ze fietsen uiteindelijk 2 dagen voor ons uit) en een deel van de route die niet gemist mag worden: https://www.youtube.com/watch?v=Pmnc5W5w4_o

Wat betreft technische tips hangt het puur af van wat jullie prettig vinden. Je kunt het op elke fiets doen, op een duurdere fiets zul je onderweg normaal gesproken minder problemen ondervinden. Wij zijn blij met bandenplakset, binnenbanden, extra versnellingskabel, extra linkjes voor de ketting, extra ketting om te wisselen, remblokken, spaken, next best thing en nog wat andere tools.

Succes en geniet van de voorbereidingen!!
De fiets: https://stealcompasspedaleast.wordpress.com/ bewijs dat je ook in China geraakt met een goedkope retro randonneur, maar zoals je leest, heb je dan gewoon vaker problemen. Een afweging die je kan/moet maken. Ik zou overigens eerder naar een goede tweedehands kijken dan naar een nieuwe Decathlonfiets.

Wat je ook leest in bovenstaande blog: zijn bagage is zwaar (wegens geen investering in licht materiaal), leg die zware en volumineuze bagage dan op een fiets die er niet voor gemaakt is: problemen. Licht, niet te duur materiaal dat een tijdje mee kan vind je volgens mij wél in Decathlon (kleding, ..).

Leer wat over fietsen repareren, zet een oude degelijke fiets terug in orde en je komt en heel eind. Wil je een nieuwe fiets, dan zit je bij Surly, VSF, .. wel op de juiste plaats met een relatief klein budget.

Kom ook eens naar de fietskeuken in Antwerpen. Daar zitten ook wel eens fietsreizigers en dan kan je zelf ook veel leren over die broodnodige reservedelen.

Veel planplezier!
Als je voor weinig geld op pad wilt maakt dan duidelijk onderscheid tussen risico's die je reis afbreken en risico's die onderweg al dan niet gemakkelijk op te lossen zijn of waarmee je kunt leven.

Zo is een iets te koude slaapzak of een tochtige tent alleen vervelend, maar met een deken erbij wordt het al beter. Een lekgeslagen en niet te repareren matje is een probleem van een andere orde.

Een voordrager die afbreekt is met touw, draad en expoxy soms wel te repareren en anders gaan de spullen voor het laatste stuk van die dag achterop. Een achterwiel waarvan de spaken alsmaar blijven breken is lastiger.

Rottige pannetjes zijn lastig maar een brander die weigert of die je niet kunt repareren is erger.

Je arm breken is vervelend maar de repatriëingsmissie moeten betalen vanuit een ver land wil je echt niet. (verzekering)

Geen Turkmeens o.i.d. spreken is lastig, maar zonder visum heb je een probleem.

Niet getraind lost zichzelf op, maar een zadel dat je helse pijnen bezorgt...

Etc. etc.

Zoals Renaat al zei: "Try this at home" :D
Uiteraard is in de tijd die ik nodig had voor dit verhaal al weer wat anders, zinvols geplaatst. 'k Ga niets schrappen van mijn noeste arbeid!

OK, 'k lig in de lappenmand en heb tijd.
Een weekend mee fietsen met de WF of de Belgische club is overigens zeer aanmoedigend en inspirerend!
Even kort door de bocht. Voor 1500 eurojongens kun je op pad.
Tweedehands trekkingfiets op marktplaats (ja, die van die dure merken, ze hebben zich al bewezen) zou een uitkomst kunnen zijn. Check de holling van de velg op slijtage! Crank/lagers niet versleten? Rem- en derailleurkabel evt. op voorhand vervangen? Spaken nalopen! Ketting en groep nog niet versleten?
Decathlon fietsen weet ik niets van maar vergis je niet in de stijfheid wat je frame moet hebben om gewicht voor en achter te dragen, vooral berg af. Ik heb eens achter een pensionado met een Giant mountainbike met alles achterop gebonden gereden, berg af. Getver, slingerde als een bebiel. Hij vond het zelf doodeng. Ik ging 'm met een Santos Travelmaster (Isaba 2.6 geloof ik), 2.8 derailleur 1700 euro snoeihard en als een tank voorbij! Voel je het verschil? We hebben beide ons doel bereikt hoor maar ik veel prettiger.
In Vietnam kwam ik 4 Franse studenten tegen op dezelfde Gutereitfietsen. Voorvering hebben ze spijt van i.v.m. de hoge voordragers die voor zwabberen zorgden. Roltas ondeer het stuur en stuurtas compenseert de voortassen een beetje. Verder waren ze tevreden, kregen korting vanwege het aantal fietsen dat ze kochten en hadden geen andere fietservaring. Maar ze hadden al plannen voor een andere fiets met Magura Hs33 bijv.
Het is vaak afwegen; betere kwaliteit is vaak wat duurder en vaak duurzamer. Maar ik formuleer het voorzichtig!!
Als je twee rechter handen hebt is dat mooi meegenomen. Dan neem je reserve-onderdelen, zie Isaba, mee of je vind onderweg wel wat (andere kwaliteit) en knutsel je je fiets weer in elkaar mocht ie mankementen gaan vertonen.
Denk aan je veiligheid: je fiets, remmen enz. moet je op kunnen vertrouwen.
Tent, slaapzak, matje, kookspullen, eetspullen, brander, fietstassen (waterdicht heeft voordelen, plastikzakken in goedkope AGU's kan ook maar dan heb je ook nog het ophangsysteem...) kun je tweedehands kopen.
Afwegen: lichtgewicht is meestal duurder dan zwaarder spul.
Verdiep je in zomer- en wintertenten. Isaba en ik hebben beide toevallig een 3 seizoenentent van MSR zie ik, van tussen de 400 - 500 euro nieuw (meen ik me te herinnneren. Geweldige lichte en praktische tent die je ook zonder haringen kunt opzetten (OK, je hebt er 2 nodig voor de buitenflappen maar een steen werkt ook). Maar goed, voor onder de 100 euro heb je ook wat. Bedenk zelf welke tent het langst waterdicht blijft bijvoorbeeld. Heeft iets met waterkolommen te maken en verdiep je in de naden en drogen!
Minimaal 2 fiets(onder)broeken, lange dunne en dikke broek/looptight. Probeer maar uit.
Kunststof shirts, korte en lange mouw, 4 stuks?. Regenkleding/windjack in een. Fleese of iets wat een warme laag is. Merino vind ik lekker als 2e laag. Veel over te zeggen. Fietsschoenen/semibergschoenen. In ieder geval iets met stijve zool. Sommigen fietsen op Teva's en waterdichte sokken.
Denk aan medicamenten. Check welke aspirine of paracetamol je wel/niet in welk land mag invoeren! Denk aan Visa!! Kost geld!
Zonder GPS en kaarten kom je ook in China. Ik houd van kaarten. Anderen vallen in katzwijm bij alleen de letter G al.
Wildkamperen kan in veel landen en je spaart enorm op je budget natuurlijk. Maar schroom niet om een keer wat luxer, al is het maar een camping of guesthouse met een geweldige douche, heerlijk bed, een stoel te nemen. Zo investeer je in het langer met plezier te reis vol te houden. Het is niet alleen maar naar China FIETSEN. Je gaat door allerlei culturen die, hoe machtig interesant ze ook zijn, energie slurpen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Nog steeds veel voorpret gewenst!
Loes
Loes van den Bergen schreef:Zonder GPS en kaarten kom je ook in China.
Ik kan het nochthans flink afraden om alleen de verkeersborden te volgen. Te vaak, eigenlijk bijna per definitie en vanaf Vlaanderen, kom je dan langs wegen te fietsen waar de auto's en vrachtauto's je om de oren vliegen.
Ik ben het met Leon en Renaat eens.

De TS (hij/zij?) heeft zich een paar dagen verdiept in het lange afstandsfietsen en is daarna gewonnen voor het idee om naar China te fietsen. En komt daarna met m.i. basale vragen. Tip 1: ga binnenkort op een korte fietsvakantie (ja gewoon in de winter, dat helpt om uit te vinden wat je wil).

Uit de reacties blijkt dan men graag mee wil denken, dan zie je de kracht van het forum. Veel mensen willen helpen. Maar het is wel schieten met hagel zo. Tip 2: spreek een keer af met en ervaren fietsreiziger en neem al je vragen rustig door.

Er staan al veel antwoorden op je vragen op de diverse sites, waaronder de fietswiki (voor zover deze bijgewerkt is :roll:). Tip 3: check deze sites.

Ben benieuwd of de TS zijn/haar 2e reactie gaat plaatsen.
Leon schreef:
Loes van den Bergen schreef:Zonder GPS en kaarten kom je ook in China.
Ik kan het nochthans flink afraden om alleen de verkeersborden te volgen. Te vaak, eigenlijk bijna per definitie en vanaf Vlaanderen, kom je dan langs wegen te fietsen waar de auto's en vrachtauto's je om de oren vliegen.
Wat mij betreft staat of valt het fietsplezier inderdaad vooral met de keuze van de juiste route. Niet alleen landen als India en Thailand kunnen een hel dan wel een idylle zijn, al naar gelang je de stille landweggetjes dan wel de doorgaande racebanen volgt, dat geldt ook voor nabije streken als Duitsland en Italië. Als je aan het zoeken van een goede route tevoren de nodige tijd besteedt, betaalt zich dat x-voudig terug.
Fijn voor topicstarter dat hij hier weer wat verder mee kan :)
Wellicht dat mijn reactie gemotiveerd is door een van mijn eerste posts hier op het forum toen ik me vol enthousiasme aan het voorbereiden was op het begin van onze nu 26.000 kilometer reis (en de reacties dat enthousiasme niet echt ontmoetten): http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p203791
Inmiddels hebben we bij -25 gekampeerd en over langere tijd bij -15 tot-20 gefietst en vind ik soms dat een enthousiast idee wat waar dan ook is ontstaan ook een enthousiast antwoord mag krijgen. Ook als je niet mee bent geweest met een wereldfietser weekend en ook als je dat niet van plan bent :)

Loes, wij hebben inderdaad dezelfde MSR Hubba Hubba tent en wij zijn er heel tevreden mee. Ik rij Santos Travelmaster 2.6. Slaap op Thermarest NeoAir all Season. Slaapzakken van Katabatic Gear en Cumulus. Stove Primus omnifuel. Fietsonderbroek van Craft. Overbroek van Vaude. Denk eraan dat het in sommige landen fijn is om niet in een strakke fietsbroek rond te fietsen (ook al verschilt het hoe gevoelig je hier als man voor bent heb ik gemerkt). Fietsschoenen zijn lichte Merrell wandelschoen. Wij zijn van die gekken die in Teva's fietsen met sokken als het warm is. Waar eenieder zich prettig bij voelt. Eens met Leon dat het nodig is om te bepalen welke risico's je acceptabel vindt en waar je mee kunt werken en welke absoluut niet.

Ons budget is grofweg 20 euro per dag per persoon inclusief alles (visa, verzekeringen, boottochten etc.). Wij betalen ongeveer 1/3e van de tijd voor overnachtingen.

Als topicstarter dit leest dan wordt hij er wijzer van. Als niet dan zijn er weer andere mensen die met deze reacties hun voordeel kunnen doen. Niet nodig om kanten te kiezen. elke informatie is persoonlijk en in die zin een mening.

Terug naar topicstarter, doe er je voordeel mee :) !!
Isaba schreef: Inmiddels hebben we bij -25 gekampeerd en over langere tijd bij -15 tot-20 gefietst en vind ik soms dat een enthousiast idee wat waar dan ook is ontstaan ook een enthousiast antwoord mag krijgen. Ook als je niet mee bent geweest met een wereldfietser weekend en ook als je dat niet van plan bent :)
Ik vind het niet van beleefdheid getuigen om op een forum allerlei vragen te stellen, te hopen dat anderen inspanningen leveren om die vragen te beantwoorden en dat zonder dat men zelf enige inspanning heeft gedaan om de antwoorden die er reeds zijn op te zoeken. Is het zo moeilijk om eerst de zoekfunctie te gebruiken?
Isaba schreef: Niet nodig om kanten te kiezen. elke informatie is persoonlijk en in die zin een mening.
Ik ben van mening dat men perfect zonder visum naar China kan reizen en dat feiten niet bestaan.

Renaat
Revanho schreef:Ik ben van mening dat men perfect zonder visum naar China kan reizen en dat feiten niet bestaan.
Het laatste deel van je zin betekent dus dat je per definitie niet zeker bent van het eerste :wink:
Terug naar topicstarter, doe er je voordeel mee :) !!

Beste mensen,

Inderdaad. Terug naar de topicstarter. Onderling kissebissen mag, maar dan via PB en niet in het topic van een enthousiast persoon die antwoorden zoekt.
Hartelijk dank voor de reacties alvast. Ik hebdit forum al goed doorgelezen en ongetwijfeld nog altijd veel info gemist, soms is een topic starten gewoon handiger om alle info te centraliseren , de"gebruik de zoek, luiaard"neem ik er met plezier bij, bedankt voor de toelichting.

Elke reis is anders en uit enkele reacties wordt pik ik nieuwe dingen op die ik nog niet had gelezen ( zoals 20 euro per dag ) en me te verdiepen in tenten..

Wij zijn ook niet zomaar een stel onnozelaars met een enthousiast idee trouwens, wij zijn 4 stevige sportmannen (marathonlopen en 10km zwemmers)

Ivm bagage baseer ik mij op de arctic cycler, voornaamste vragen die ik voor jullie heb zijn gewoon budgettering en minimumvereisten voor een fiets van een ervarkngsdeskundige.

Merci voor het enthousiasme van sommigen hier !
Altijd leuk, mensen met mooie lange fietsplannen. Ben benieuwd waar het allemaal toe gaat leiden. Weet niet of een topconditie een belangrijke voorwaarde is voor zo'n reis. Eerder mentale veerkracht en vooral veel zin om lange tijd op je fiets te zitten.
LHTJoost schreef:Weet niet of een topconditie een belangrijke voorwaarde is voor zo'n reis. Eerder mentale veerkracht en vooral veel zin om lange tijd op je fiets te zitten.
Conditie bouwt men inderdaad op tijdens zo'n trip. Het zijn eerder zaken als knieën, achterwerk, achillespees, ... die wel eens onverwachts voor ernstige problemen kunnen zorgen als men opeens relatieve lange afstanden gaat fietsen zonder fietservaring.

Renaat
ikfietsnaarchina schreef:Hartelijk dank voor de reacties alvast. Ik hebdit forum al goed doorgelezen en ongetwijfeld nog altijd veel info gemist, soms is een topic starten gewoon handiger om alle info te centraliseren , de"gebruik de zoek, luiaard"neem ik er met plezier bij, bedankt voor de toelichting.
Ik ben blij dat je het sportief opneemt. Maar een soortgelijke vraag is al vaak gesteld, dus er zullen vast een zeker topics te vinden zijn waar de meeste antwoorden ook te vinden zijn. (Ik heb al wel gehoord dat de zoekfunctie op dit forum niet optimaal is en het zoeken via google soms sneller tot de juiste plek op dit forum leidt.)

Ik blijf bij mijn advies om je eerst zoveel mogelijk in te lezen en dan concretere vragen te stellen.

Renaat