Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie herkent deze shimano groep ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie herkent deze shimano groep ?

Alien schreef:En dan kun je daar "8 of 9 on 7" Hyperglide kransjes op monteren. Of zelfs "9 of 10 on 7"
En wil die derailleur dat? Links-rechts, totale capaciteit en maximale/minimale kransgrootte?
De breedte van de body, en daarmee de cassette, wijzigt niet. De rest hangt gewoon af van de keuze van de cassette, in combinatie met de capaciteiten van je derailleur.

Een RD-A105 derailleur, waarover we het hier hebben, heeft (volgens Shimano) een capaciteit van 28T bij een maximum achterkrans van 28T. De RD-A105-GS (lange kooi; hoogstwaarschijnlijk niet het model van TS, maar voor de volledigheid te benoemen) heeft een capaciteit van 34T bij een maximum krans van 34T.
Leon schreef:
Alien schreef:En dan kun je daar 7, 8, 9 of 10 kransjes op monteren?
Dat heb ik overigens niet geschreven. Graag zorgvuldig citeren.
Je hebt nog van die freewheelen te koop, opdraaicassttes,
wel van suntour niet super de luxe kwaliteit wellicht,
en dan bv. 14-24 en ook 14-28 geloof ik nog te koop
ik heb ze gekocht bij:fietsenonderdelengroothandel

ik heb ze gekocht voor een oude racefiets,

ivm ook met inbouwbreedte kun je hem welicht niet uitbouwen tot 7 of 8,9 speed? maar moet je het houden bij 6 speed. 6 speed is geloof ik ook niet met een hubnaaf?alleen met 'opdraainaven'? dus indien mogelijk naar 7 of 8 dan moet de naaf ook aangepast wordne waarschijnlijk.
Het gaat hier blijkbaar niet om freewheel tandwielen maar om een vroege cassettenaaf.
Mooi dat oude spul, en je komt er op Marktplaats best nog onderdelen en UG cassettes van tegen.
Zelf heb ik een 1985 Giant Super Tourer, ook met een dergelijke groep met de originele UG cassette, die zijn toch wat slijtvaster dan de huidige HG cassettes.

Afbeelding

Afbeelding
En je kunt een UG cassette twee keer verslijten, want de kransjes zijn symmetrisch.