Hoi,
Ik ben in voorbereiding voor mijn 1e fietsvakantie. Doel is vliegen naar Phnom Phen - Cambodja om de maanden Maart en April 2016 daar rond te fietsen en vervolgens naar zuid-Vietnam omhoog te fietsen om vanaf Hanoi terug naar huis te vliegen. Ik heb nog geen ticket, fiets of uitrusting. Ben op zoek naar advies en ervaring in die richting en regio.

Ik: Ben 190cm 88kg normaal geproportioneerd en aardig fit. Gedurende het jaar rijd ik vele tourtochten van +150km met redelijk gemak. 4000km/j . Ook ren ik regelmatig, (500km/j). En handig met fietsonderhoud

Fiets: Eerst zoek ik een tourfiets maat die de stoffige overharde wegen aan kan, maar ook een redelijke heuvel of laffe berg op kan. Mijn racefiets is maat 61cm. Ik rijd op mijn racefiets in de Polder met wind gem 30+km/u. Ik verwacht daar een gemiddeld tempo 20 km/h te rijden, met afstanden over (overharde) wegen van max. 120km per dag. Robuust en stevig. Er moeten ook tassen mee. Geen tent ik ga van hotel naar hostel.
Wat zijn de aanbevolen fietsenmerken. Waar moet ik op letten bij 2e hands

Verlichting: Ik verwacht ook ’s avonds de fiets te gebruiken om de omgeving te verkennen dus een goede verlichting (de weg zien) lijkt me belangrijk hoewel ik geen idee heb hoe de straatverlichting daar is.

Uitrusting: Wat voor reserveonderdelen en gereedschap moet je meenemen op zo’n reis. Binnen en buiten banden, ketting, fietspomp, plakspullen, remblokken, kabels??

FietsTassen: Wat is voldoende kwaliteit, en waar blijkt dat uit? Wat zijn de betere merken? Zijn er 2e hands opties?. Iemand ervaring?
Voldoen 2 tassen achter eventueel aangevuld met stuurtas en/of extra pakket dwars op de tassen gebonden. Of zijn 4 kleine tassen beter voor de balans?

Budget: Fiets inclusief tassen en (reserve)materialen 1000 tot 1500 euro. Ben woonachtig in regio Amsterdam maar heb een auto dus mooie deals ver weg zijn geen probleem.

Landkaarten/GPS/telefoon navigatie: Ik neig naar landkaarten maar gedetaileerde zijn wellicht niet makkelijk voorhanden en heel veel kaarten meeslepen is ook niet handig en ook niet goedkoop. (iemand 2e-hands). Aanschaf van compacte Garmin is optie maar duur. Wie heeft ervaring met telefoon met locale simkaart en Gooflemaps oid navigatie in Cambodja/Vietnam?

Alle advies is welkom
Wees gegroet,
DapperDan 8)