door
Yopie » ma 26 okt, 2015 12:49
Het heeft volgens mij weinig met schijfremmen te maken maar meer met 't hydraulische remsysteem. Door verschil in druk (hoogte) en/of verschil in temperatuur kan de vloeistof 'krimpen', dat zie je bv ook met een met vloeistof gevuld kompas. Als de vloeistof krimpt neemt 't minder ruimte in beslag en ontstaat er dus een luchtbel. Die luchtbel kan voor problemen zorgen: bij 't kompas kans op verdwalen (ook in de duiksport) en bij hydraulische remmen op remongelukken. Althans, dat heb ik zo begrepen en ervaren.
Heb daardoor zelf voor mechanische schijfremmen gekozen, fiets vaak in extreme kou (-30°C enzo) en m'n fiets met de hydraulische Magura's was dan soms onbetrouwbaar, ook omdat de minerale olie dik stroperig werd, remmen wilde dan niet meer. Maar zodra de temperatuur weer stijgt is er weer niets aan de hand. Tja, je kunt er mee leven, mits je niet onder een vrachtwagen of in een ravijn beland.
Misschien dat het zal helpen met andere olie of bv de (DOT)remvloeistof die je ook in auto's vindt. Die kan iig lagere temperatuur aan, of het zal helpen bij hoogte/drukverschil weet ik niet. En of dat agressieve goedje geschikt is voor al de remonderdelen, ook geen flauw idee, heb iig zelf weinig zin om het uit te testen.