Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kledij voor warm én kouder weer - Forum Wereldfietser

kledij voor warm én kouder weer

Hoi iedereen,

Vanaf eind juni ga ik een jaartje fietsen in Azië. Ik zal zowel in temperaturen van +30°C fietsen als in temperaturen van 5°C (bergen). Ik probeer mijn bagage zoveel mogelijk te beperken, maar weet niet goed hoe ik dit kan doen met betrekking tot mijn kledij.

Hoe kan ik mijn kledij zoveel mogelijk beperken zonder koud te lijden in de bergen? 2 paar korte broeken én 2 paar lange broeken vind ik al veel, maar zijn beenwarmers een voldoende alternatief? Een fietsonderbroek met een afritsbroek erboven is mogelijks een optie, maar is dit in de bergen (gecombineerd met thermisch ondergoed) een voldoende warme combinatie? Wat met regenkledij?

Ik ben me ervan bewust dat hier veel meningen over zijn, maar laat ze maar horen! Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik ontdek hoe ik zo min mogelijk kledij kan meenemen ;)

Groetjes,
Kelly
Kelly, denk ook even aan de temperatuur als je de berg af gaat. Als het vijf graden is is de gevoelstemperatuur bij 20km/u al -3 graden (Tgevoel(°C) = 33 + (Tlucht- 33)*(0.474 + 0.454√(v)-0.0454.v)) http://www.lenntech.nl/calculators/gevo ... ratuur.htm

Dus denk in laagjes en probeer droog af te dalen, desnoods door boven droge kleren aan te trekken. Een winddichte laag is denk ik geen overbodige luxe. Huishoudhandschoenen zien er misschien niet cool uit maar zijn een goedkoop water en winddicht alternatief, zeker in een afdaling in de regen als je ook nog moet kunnen remmen.
Kikitjah schreef: 2 paar korte broeken én 2 paar lange broeken vind ik al veel,
:shock: Dat kun je wel zeggen. Waarom zou je in vredesnaam 8 broeken meenemen?

Carl
Echt koud wordt het inderdad in de (rij)wind en in koude regen. Daarom zorg ik er in zulke omstandigheden altijd voor een regenbroek bij me te hebben. Dat houdt je warm in een afdaling, als het regent en de temperatuur laag is, en eventueel ook als extra broek rond de tent. Verder is het zaak vooral goed te letten op de extremiteiten als voeten, handen en je hoofd. Dus heb ik een spatlap op mijn voorspatbord om mijn voeten beter droog te houden (en mijn aandrijving minder vuil), en heb ik lichte nylon overschoenen van Vaude bij me. Goretex schoenen zijn dan wel waterdicht (hoewel meestal te warm voor jou) maar worden snel koud door de rijwind. Dus zelfs als het niet regent gaan die overschoenen aan als het koud is. Verder heb ik behalve gewone fietshandschoenen ook lichte waterdichte handschoenen bij me, en een buff voor mijn hoofd. Een dunne Balaklava is nog warmer, en weegt zowat niks, net als een waterdichte cap voor over mijn helm. Tot slot heb ik een donsvest van 150 gram dat ik onder mijn regenjack kan dragen, maar ook in mijn slaapzak om het temperatuurbereik daarvan te vergroten. Alles bijeen is het extra gewicht eigenlijk heel gering.
Hoi opnieuw,

Goed dat je mij daar weer even aan doet denken Peter! Er werd mij gezegd dat ik een gemiddelde temperatuur van 15°C ging hebben in de bergen, dus aan 's ochtends en 's avonds koudere temperaturen had ik gedacht. Aan afdalingen niet... . Maar vermoedelijk gaan deze over 't algemeen niet zo'n probleem zijn, aangezien de Pamir Highway blijkbaar redelijk slechte wegen heeft.

Carl, ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt: ik bedoelde 2 korte broeken én 2 lange broeken, uiteraard zijn 8 broeken veel te veel! :)

Momenteel fiets ik elke dag naar 't werk en dan ervaar ik eigenlijk vooral koude aan de voeten (heb voorlopig nog geen overschoenen, maar die staan wel al op 't lijstje) en koude bovenbenen. Hopelijk is dat op te lossen met thermisch ondergoed en een regenbroek.

Ik ben al in het bezit van:
- héél lichte buff voor warmer weer
- warm petje (het heeft een klep vooraan) voor kouder weer, past onder helm
- gewone fietshandschoenen (zonder vingers)
- dunne, lichte, maar warme onderhandschoenen
- warme waterdichte / winddichte jas
- korte fietsbroeken
- lange fietsbroeken
- fietsonderbroeken

Sowieso wil ik nog een dik paar waterdichte handschoenen aanschaffen, evenals overschoenen en een goede regenbroek. Mijn slaapzak gaat sowieso tot -5°C, dus een extra donsvest heb ik daar niet nodig (heb nog thermisch ondergoed en een lakenzak). Het lijkt me ook redelijk veel volume, wat ik niet echt kan gebruiken (ga enkel met 2 achtertassen).

Ik vermoed dat mijn bovenlichaam voldoende warm kan blijven met een thermisch T-shirt, een fiets T-shirt en mijn jas. Het probleem situeert zich voornamelijk bij de benen: vooral mijn bovenbenen hebben het snel heel koud. Eigenlijk wil ik voornamelijk kijken of ik minder kan meenemen dan 2 korte fietsbroeken (warm weer) en 2 lange fietsbroeken (koud weer). En als ik zowel thermisch ondergoed gebruik op de fiets en in de slaapzak, is een tweede set dan niet veel handiger? Of is dit eerder wat luxe of zelfs totaal overbodig?

Blijf maar komen met die goede opmerkingen, daar kan deze warm-weer-fietser nog veel van bijleren!
Waarom 2 lange broeken?
Omwille van hygiëne, net zoals met de korte fietsbroeken. Door elke dag te wisselen van broek kan je bepaalde problemen vermijden of minder erg maken.

Maar misschien zijn er wel andere oplossingen om die problemen aan te passen? Geef maar door dan! :)
Geen lange broek met zeem nemen (want die moet je inderdaad vaak wassen/wisselen vanwege de zeem) maar eentje zonder zeem, en die over je korte broek mét zeem aantrekken.
Dat is inderdaad wel een optie :) Wat voor broeken raad je aan? Gewone broeken, fietsbroeken (zonder zeem), waar moet je op letten?

Een stap verder is natuurlijk fietsonderbroeken met zeem en alles in gewone broeken (ook shorts). Is dat een optie of heeft dit toch ook nadelen?
2 hooguit 3 korte fietsbroeken en een schaatsbroek erover als het koud is.
wollen shirts 2 met lange en 2 met korte mouwen. Eventueel een hemdje.
Een wollen lange "onderbroek" kan je overal onder doen en ook als legging gebruiken.
En voor als je niet fietst een sneldrogende outdoor broek en jurkje. Dan kom je volgens mij een heel eind.
De rest is als genoemd.
Hou ons op de hoogte Kelly.
Gr Anja
* 2 korte fietsbroeken
* 1 lange hardloop-/schaatsbroek (warmere bovenbenen dan beenwarmers, zakt ook niet ieder kwartier af)
* 1 afritsbroek
* geen dikke waterdichte handschoenen, maar dunne waterdichte overwantjes
* zorgen dat regenbroek over waterdichte schoenen/sokken valt (koude voeten=koud lichaam)
* 2 shirts korte mouw (thermo)
* 1 shirt lange mouw (shirt met korte mouw kun je een dun truitje overheen doen, is flexibeler)
* 3 paar sokken verschillende diktes (1 paar fietsen, 1 paar wassen, 1 paar slapen)
* 2 sneldrogende onderbroeken (1 aan, 1 wassen)
* 1 isolatiejackje (niet voor alpinisten, maar een model van zo'n 300-400 gram), ook te gebruiken als je slaapzak boven 3000m niet zo warm blijkt te zijn
* 2e Buff, daardoor 1 als muts te vouwen (past onder helm) en 1 als nekwarmer tot over de neus (in afdalingen)
* 1 dun truitje
* 1 windjackje
Als je de Pamir Highway gaat rijden, moet je denk ik rekening houden met nacht- en ochtendtemperaturen van ver onder het vriespunt.
Goeiemorgen allemaal!

Zo'n schaatsbroek (of hardloopbroek) lijkt me een superidee! Die ga ik zeker uitproberen! :)

Handoek, wauw zeg! zo'n handig lijstje! Bedankt! Waarvoor is de afritsbroek? Voor na het fietsen of tijdens? Zo'n isolatiejack ga ik zeker ook verder opzoeken, lijkt me inderdaad handig! (en dingen die je voor meer dan één zaak kan gebruiken zijn natuurlijk altijd aangewezen!)

Alma, in de periode dat ik ga (eind augustus, begin september) zou het 's nachts tot -5°C zijn op de Pamir Highway, vandaar dat ik deze temperaturen heb aangegeven. Als jij natuurlijk uit ervaring spreekt dat het in die periode nog kouder is 's nachts dan mag je dat zeker zeggen zodat ik voor 's nachts kan zorgen voor voldoende warmte in mijn tent.

De consensus ligt blijkbaar vooral op korte fietsbroeken die je uitbreidt met warmer materiaal. Fietsonderbroeken worden niet echt aangehaald. Is hier weinig ervaring mee of is het gewoon niet zo goed?

Alvast bedankt aan de lieve mensen die me al zo goed hebben kunnen verder helpen!
Kelly
ps: Anja, ik houd jullie zeker op de hoogte! Je zal hier nog wel wat vraagjes zien verschijnen van mij en verder heb je ook nog steeds mijn blog (die iets actiever wordt tijdens het fietsen uiteraard)
Kikitjah schreef:De consensus ligt blijkbaar vooral op korte fietsbroeken die je uitbreidt met warmer materiaal. Fietsonderbroeken worden niet echt aangehaald. Is hier weinig ervaring mee of is het gewoon niet zo goed?
Is vooral ook een kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik. Zelf heb ik een hekel aan het geschuif van 'gewone' broeken over mijn bovenbenen tijdens het fietsen, dus rijd ik altijd in koersbroeken. Maar er zijn genoeg anderen die in daagse (afrits)broeken fietsen, die hebben daar kennelijk geen last van en dan kun je natuurlijk ook een fietsonderbroek dragen. Bedenk wel dat je een koersbroek altijd als onderbroek onder een andere broek kunt dragen (of dat nou een vrijetijdsbroek of een collant *) is), maar dat omgekeerd een fietsonderbroek zonder iets eroverheen niet echt een optie is.

*) En voor een lange lycrabroek hoef je dus niet bij de hardlopers of schaatsers terecht, als je maar weet hoe zo'n ding in fietstermen heet. ;)

Succes met de voorbereidingen,

Carl
Ik heb zo'n fietsonderbroek met zeem, die ik op fietsvakanties draag. En dat zit prima met bijvoorbeeld een Fjällrävenbroek eroverheen.
Maar als ik echt ga voor de kilometers, wil ik dragen wat daarvoor het lekkerst zit. En dat is toch een wielerbroek. Geen geschuif of gewapper of kans op broekspijp in ketting etc.
Kikitjah schreef:Er werd mij gezegd dat ik een gemiddelde temperatuur van 15°C ging hebben in de bergen, dus aan 's ochtends en 's avonds koudere temperaturen had ik gedacht.
Dan ken je vast de mop nog niet van de statisticus die verdronk in een rivier van gemiddeld 1 meter diep?

M.a.w. je dient voorzien te zijn op het weer waarmee je geconfronteerd kan worden tijdens het fietsen, niet op het gemiddelde weer.

En zoals anderen reeds vermelden is het werken van laagjes de manier om niet te veel mee te sleuren en toch te kunnen kleden voor een grote variatie aan weersomstandigheden.

Renaat
Carl - de lange koersbroeken met en/ of zonder zeem zijn een heel stukje duurder dan een schaats of hardloop broek. En dan weet ik het wel... :wink:
Inge1 schreef:Carl - de lange koersbroeken met en/ of zonder zeem zijn een heel stukje duurder dan een schaats of hardloop broek. En dan weet ik het wel... :wink:
Begrijpelijk. Mijn collants (zonder zeem) komen trouwens uit de uitverkoop. ;) Van schaatskleding heb ik geen verstand, maar de galgen die ik zelf op de fiets graag aan mijn broek heb, vind je aan een hardlooptight niet. De snit daarvan is ook niet gemaakt voor de zit op een fiets, maar daar heeft de vraagsteller misschien geen problemen mee omdat zij, naar ik meen, niet bepaald diep zit.

Carl
Een groot deel van het warmteverlies gaat via het hoofd. Een goede muts mag dus niet ontbreken.
Zelf erg blij met merino wol. Smartwool, Icebreaker en Woolpower. Verschillende diktes en over elkaar te combineren. Fjall Raven G1000 had ik toen het koud en nat was ook bij me, zodra het droger en warmer was de wax eruit gewassen.