Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps is goed voor compostela? - Forum Wereldfietser

welke gps is goed voor compostela?

ik ben hier nieuw en vertrek volgend jaar per fiets naar Compostela. ben aan de voorbereidingen bezig en het materiaal te voorzien maar weet echt niet wat een goede en betaalbare gps voor op de fiets zou zijn. iemand de gouden tip? met oprechte dank.. uiteraard is ook andere info welkom.
Ben zelf tevreden over de Etrex.

Verder veel lezen hier, misschien op de hikingsite voor materiaal info en op het gps forum.
hallo Emilio,
welkom hier.
Als je de boekjes van Sweermans gebruikt heb je de GPS niet perse nodig.
Kan als ondersteuning dienen.
Ik ben zonder gefietst dit voorjaar en er ook gekomen, zonder te verdwalen.
Veel lezen hier en vragen stellen.
Je mag voor meer info ook altijd een PBtje sturen.
gr Anja
Ik ben een gps toch wel erg fijn gaan vinden. Ik gebruik een Etrex 30, want die is goedkoop, licht, en gebruikt de minste stroom. Dat laatste vind ik fijn want zo kan ik tot 5 dagen fietsen (track volgen) op een stel goede (ansmann) oplaadbare batterijen. Het nieuwste model heeft een wat beter scherm en is wat sneller en dat is allebei wel fijn. Ik weet niet of dat ten koste is gegaan van het stroomverbruik.
Als je al een smartphone hebt kun je ook eens proberen of het wat is om die te gebruiken voor navigatie. Is wel een stuk dorstiger qua stroomverbruik, maar met een powerbank en/of naafdynamo met oplader kom je er ook wel.
Eens met Wim al is de meerwaarde van deEtrex 30 tov de 20 beperkt. En die is nog goedkoper..
De etrex 20 is met pensioen zeggen ze. Als je je bomiel toch neemeemt kun je die ook best begruiken voor nagivatie. Scheelt weer als je omhoog moet met wind tegen door het eindeloos golvende landschap van de Champagne.
Jurr schreef:Als je al een smartphone hebt kun je ook eens proberen of het wat is om die te gebruiken voor navigatie. Is wel een stuk dorstiger qua stroomverbruik, maar met een powerbank en/of naafdynamo met oplader kom je er ook wel.
Ik ben hier dus al een tijdje mee aan het experimenteren en kom tot het volgende:

Heb een iphone6 (1800mah) met Galileo maps. Heb de kaarten offline beschikbaar en rij achter een offline gps-track aan. Dus geen turn by turn navigatie en zonder verbruik van mobiele data. Enkel continue locatiebepaling middels gps. Om stroom te besparen neem ik geen ritgegevens op. Op deze wijze is mijn Ihpone met ca 2 tot 2,5 uur leeg. Heb recent een powerpack met een capaciteit van 6000mah gekocht, waarmee ik in theorie 3x 2 a 2,5h extra stroom zou hebben (nog niet uitgeprobeerd). Heb van de zomer ook met een biologic reecharge kit gefietst, maar dat leverde niet voldoende op om een hele dag te kunnen navigeren met de telefoon (ritten tot 200km / dag = soms tot wel 12 uur per dag onderweg, heel vervelend als je dan halverwege een lege telefoon hebt).

Kortom, met het navigeren met de smartphone loop ik er eigenlijk altijd tegenaan dat ik stroom tekort kom. Mijn vraag aanvullend op die van de topicstarter is dus of een smartphone wel geschikt is om een hele dag mee te navigeren. Zoniet dan kan ik vast gaan sparen voor een los apparaat zoals de hier geopperde Etrex :) Zowel, dan hoor ik graag wat ik dan precies fout doe :oops: :oops: :oops:

alvast bedankt!

gr
emilio schreef:ik ben hier nieuw en vertrek volgend jaar per fiets naar Compostela. ben aan de voorbereidingen bezig en het materiaal te voorzien maar weet echt niet wat een goede en betaalbare gps voor op de fiets zou zijn. iemand de gouden tip? met oprechte dank.. uiteraard is ook andere info welkom.
Klopt het dat je uit Vlaanderen komt?
Neem alle tijd, want de zomer van 2016 is nog ver. In februari is de Fiets en Wandelbeurs in Antwerpen zie http://www.fietsenwandelbeurs.be met een groot paviljoen van de VZW De Vakantiefietser, waar je alle informatie kunt krijgen en kunt praten met fietsers die deze tocht volbracht hebben. Ook het Vlaams Compostella Genootschap is daar aanwezig.
Ik ben ook aan het experimenteren. Ik heb een powerbank van twee ons van 25.000 MAW. Die zit in mijn stuurtasje en is de externe voeding van mijn mobiel. Daarmee blijft de mobiel in een fietstocht van 140 km van Sneek naar Wierden gewoon 100% en is de powerbank nog nauwelijks in MAW gedaald. Ik vermoed dat ik er een week mee zou kunnen fietsen. 's Avonds even aan het stopcontact en ik heb mijn naafdinamo nog niet eens nodig.
Die powerbank kostte me een paar tientjes en de mobiel had ik toch al. Goedkoper navigeren kan haast niet.
Ik denk dat het antwoord op de vraag van de ts niet direct een merk/model is, maar een aantal wedervragen. Bv:

- hoe groot wil je je scherm hebben?
- wat is je budget?
- hoe handig ben je met dit soort apparatuur (gps apparaten zijn in mijn ogen nog niet heel erg gbruiksvriendelijk, hebben een lange leercurve.)
- wil je zelf de kaart(en) installeren of ga je voor voorgeinstalleerd? (Zie ook vorige punt).

Kortom: er zit veel tussen de Teasi One 2 en de duurste Garmin. Neem de tijd, zoals Bert zegt, verdiep je erin (deed ik twee maanden over en kwam uit op de etrex 25), zoek op dit forum naar al bestaande uitgebreide discussie hierover), kijk ook eens op het forum van onze mountainbike broeders en vergeet vooral niet in een winkel te gaan kijken, voelen, ervaren. Waypoint is een goede zaak, Bever ook (hangt soms van vestiging af).

Maar als je heel tevreden bent met navigeren op je telefoon is de eerder genoemde grote powerbank wellicht de beste oplossing.

Veel voorpret!
Roomijsje schreef: Kortom, met het navigeren met de smartphone loop ik er eigenlijk altijd tegenaan dat ik stroom tekort kom. Mijn vraag aanvullend op die van de topicstarter is dus of een smartphone wel geschikt is om een hele dag mee te navigeren.
Hoe ik het doe met mijn oude LG is m altijd op flight mode hebben staan. Heb er digitaal de kaart op, en eigenlijk alleen de gps aan als ik met een blik op kaart en/of borden toch twijfel. In steden staat ie dan wel wat langer aan, en bij onverhard ook. Op deze manier gaat ie bij mij twee dagen mee. Ook nog twee 11000 mAh powerbanks, zodat ik ook nog wat op een lokale simkaart online kan. Dan heeft het ding wat meer dorst. Maar ach, na drie a vier dagen wildkamperen is een camping of hostel ook wel weer eens leuk....

Biologic Reecharge was bij mij geen vriendjes met mn telefoon. Hoop binnenkort eens een B&M E-werk op de kop te tikken om die eens te proberen.
Sinds 2010 heb ik een Garmin Gpsmap60Csx. Heel tevreden over. Heeft geen touchscreen (die vaker slechtere zichtbaarheid geven). Leercurve van gps is naar het schijnt behoorlijk steil, maar als je geïnteresseerd bent, lukt het wel. Ik zou alvast niet meer zonder kunnen. Het is praktisch, je rijdt nooit (...) verloren, je ontdekt nieuwe paden, je kan je eigen tochten uitzetten op de pc en checken met Google Earth (streetview) hoe die route er uit zou zien. Routeboekjes gebruik ik voor de achtergrondinfo en voor de kaartjes (om je beter te 'situeren' in een bepaalde streek).
Luc.
lvdb1956 schreef:Sinds 2010 heb ik een Garmin Gpsmap60Csx. […] Heeft geen touchscreen (die vaker slechtere zichtbaarheid geven).
Laten we er maar even van uitgaan dat beeldschermtechnologie niet heeft stilgestaan sinds 2010.
Laten we daar bij Garmin maar even niet vanuit gaan :wink: .
Ik zeg het niet voor het eerst, maar een goede en betaalbare gps voor Compostela is elk recent android- of apple-mobieltje. Met de Motorola Moto G (2nd generation) die momenteel minder dan €200 kost, kan ik gemakkelijk een hele dag navigeren en een track opnemen (wel wifi uitzetten en 2G aan). Niet voortdurend met het prachtige kleurenscherm (5 inch!) aan, maar waarom zou je dat willen? Als je een route volgt en verkeerd rijdt, begint je mobiel vanzelf te protesteren (als je dat wilt) en dan kun je bekijken wat er fout gaat. Een navigatieprogramma als Viewranger is inmiddels zo gebruikersvriendelijk geworden dat je hoogstens binnen een paar uur de ins en outs wel kent (als je nieuw bent in de materie). Met OpenCycleMap kom je overal, betaalde kaarten zijn onzinnig voor de fietser. Het enige wat je verder nodig hebt is een waterdicht hoesje voor op je stuur en een Powerbank als je je telefoon niet iedere dag aan de netstroom wilt of kunt leggen. Ik vraag me af wat dan nog het voordeel van een dedicated gps is. Zo'n ding is vooral veel duurder, met een veel kleiner scherm en met veel minder upgrademogelijkheden in programmatuur en kaartmateriaal.
Peter: heb jij geen problemen met het goed kunnen zien van de route?
Ik heb de route naar Santiago in mijn Samsung staan (Orux Maps) en die diende als ondersteuning naast het boekje. Af en toe stond hij aan om me door een stukje stad te leiden of soms een ommetje buiten het boekje om (afsnijden of een stukje extra om op het overnachtingsadres te komen) te maken.
Maar als het regende of de zon scheen op het scherm dan moest ik afstappen om de route te bekijken.
gr Anja
Travelmaster schreef:Laten we daar bij Garmin maar even niet vanuit gaan :wink: .
Toch wel. Als je de afleesbaarheid van bijv de oregon400 of dakota20 vergelijkt met de oregon600 of etrex touch is dat een wereld van verschil en zijn de actuele toestellen met touchscreen even goed afleesbaar in zonlicht als bijv de gpsmap60/62/64.

Nadeel van touchscreen is wel dat bediening in de regen en met handschoenen aan wat problematisch kan zijn. Maar richting Compostella zul je niet snel je handschoenen aan doen. Dat bediening in de regen lastiger gaat komt vooral doordat het toestel 'ziet' dat het door regendruppels aangeraakt wordt en daarbij de aanrakingen negeert ipv op basis van elke druppel-druk een random scherm te laten zien.

Qua smartphone:
Ook die ontwikkelingen staan niet stil en er zijn zeker prima mogelijkheden. Maar je zult ook daaraan extra geld uitgeven; voor goede bevestiging, waterdichte hoes en powerpack ga je toch ook richting de 100 euro.
Je houdt echter beperkingen qua bediening en afleesbaarheid. Daarnaast zul je wat meer moeten 'puzzelen' qua apps en routeplanning, en dat moet je leuk vinden.

Ook met een Garmin zul je een zekere leerfase door moeten, maar zeker met de nieuwe toestellen met voorgeinstalleerde kaarten is dat, ook voor de beginnende gebruiker, een stuk makkelijker geworden.

Persoonlijk zou ik voor een rit als deze zeker die extra investering doen in een 'dedicated device', als is het maar vanwege de zekerheid dat m'n telefoon het tijdens de reis probleemloos blijft doen. Zowel qua battery als qua 'ongelukjes'. Maakte zelf afgelopen zomer nog een onverwachte sliding door een regengeultje in een gravelpad bergaf. Kon zelf op de benen blijven maar moest de fiets wel even loslaten waarbij het stuur met een klap tegen de vlakte ging. Als daar mijn telefoon op had gestaan was ik tijdens het oprapen heel ongerust geweest; ditmaal, met een etrex en VIRB cam op het stuur volstrekt geen zorg.
Op https://www.youtube.com/watch?v=C0Ab2lr4WVI staat een aardig video'tje ter illustratie daarvan; moet je niet met je smartphone proberen.

Maar nogmaals: het is een persoonlijke keuze - alleen al het experimenteren met de mogelijkheden van de smartphone kan een sport an sich zijn.

Binnen de 'dedicated' gps zou vervolgens mijn keuze uitgaan naar de Oregon600. Weliswaar niet voorgeladen met kaarten, maar die haal je gratis op via http://www.openfietsmap.nl.

Reden dat mijn voorkeur naar de oregon uitgaat is de schermgrootte en het bedieningsgemak. Maar da's meer verwennerij; met een etrex heb je in basis dezelfde functionaliteit.
dijken63 schreef:Peter: heb jij geen problemen met het goed kunnen zien van de route?
Ik heb de route naar Santiago in mijn Samsung staan (Orux Maps) en die diende als ondersteuning naast het boekje. Af en toe stond hij aan om me door een stukje stad te leiden of soms een ommetje buiten het boekje om (afsnijden of een stukje extra om op het overnachtingsadres te komen) te maken.
Maar als het regende of de zon scheen op het scherm dan moest ik afstappen om de route te bekijken.
gr Anja
Ik zet het scherm op maximale helderheid en dan is het goed afleesbaar, behalve als de zon er fel op schijnt. Dan stap ik zo nodig wel even af om wat beter te kunnen bekijken.
Wat de kwetsbaarheid betreft: mijn waterdichte Topeak-hoesje met schuimversteviging sluit vrij strak om de telefoon; over de telefoon zelf maak ik me geen zorgen bij een val, maar de bevestiging op de stuurpen zou mogelijk kunnen afbreken.
MrGPS schreef:...Heel zinnig verhaal...
Stiekem weet ik dat ook wel hoor. Op m'n club rijden ze met hele stoere Edge 1000-apparaten, hele mooie touchscreens, allerlei connectivity... Maar een dag lang MTB-en in de Ardennen redt-ie niet. Moet je alsnog een powerbank meezeulen.