door
loknor » za 10 okt, 2015 13:24
guusnatuur schreef:Hij reed op een electrische fiets die ondersteunde bij hogere snelheden dan 25 km/u zonder blauwe plaat en bijbehorende verzekering. Dat is dus wel degelijk fout.
Ware het niet dat ik deze informatie bij de rijksoverheid vandaan haal. Het zal je niet verbazen dat zij bepalen en niet jij of ik. In dit geval is de wetgever het
oneens met wat jij hier zegt. De RDW keurt deze fietsen niet en het zijn geen snorfietsen.
Nogmaals: een pedelec is een snorfiets als hij ondersteunt zonder meetrappen. Ja, waanzinnig, maar dat is een gevolg van het gebrek aan regelgeving.
Zoals de link van 1-2-3 al aangeeft:
- Snorfietsen:fietsen met trapondersteuning boven 25 km/uur en
die zonder trapondersteuning max. 25 km/uur gaan. Hier vallen de high-speed E-bikes meestal onder,
Er is geen main-stream pedelec die zonder trapondersteuning 25kmpu gaat. High speed pedelecs vallen hier dus niet onder en worden door de RDW niet getest.
Nog een stukje onzin van 1-2-3
Als u sneller wilt gaan zult u op zoek moeten gaan naar een e-bike die ook ondersteuning geeft als er niet getrapt wordt.
Bij alle speed pedelecs zal je zelf moeten trappen... het idee dat je er een moet hebben die je zonder trappen ondersteunt om harder dan 25 te gaan is gewoon onzin, dat heeft helemaal niks met elkaar te maken.
Jullie kunnen hoog en laag roepen dat een speedpedelec een snorfiets is, de wetgever vind van niet. Daarom worden mensen met een speed-pedelec ook niet opgepakt als ze geen plaatje of helm dragen zolang ze niet gevaarlijk doen. er is geen wetgeving voor.
En nu basta. De overheid is hier heel duidelijk over. Ik ga hier verder geen woorden over vuil maken... er komt toch een pak wetgeving aan waar je koud van wordt.