Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kan je het beste een dure fiets beveiligen? - Forum Wereldfietser

Hoe kan je het beste een dure fiets beveiligen?

Beste fietsliefhebbers,

Ben aan het kijken om een goede tourfiets aan te schaffen, waarbij een nieuwe Santos fiets hoog op mijn wensenlijst staat. Echter kan is uiteraard een goede fietsslot te (laten) monteren, maar dat houdt de gem. fietsen dief nog niet tegen. Echter zou ik graag deze fiets naast voor mooie fietsvakanties ook voor het dagelijkse fietsritjes willen gebruiken (woon-werk verkeer). Meeste risico zit met name in het stallen van de fiets in het centrum (Leiden dit geval). Echter kan is uiteraard in een fietsenstalling de fiets plaatsen echter is de vraag:

Zijn er aanvullende beveiligings mogelijkheden, zoals een GPS tracker, of ondoordringbare slot op diefstal van een fiets van zeg +2k te voorkomen?
Die vraag stelde ik me ook een paar weken geleden.

Of er een gps tracker bestaat die niet te verwijderen of te vinden is betwijfel ik.
Een ondoordringbaar slot bestaat niet.
Je kan wel een motorslot kopen. Nadeel is dat deze heel zwaar is.

Tips:
- Altijd vastzetten aan 'de vaste wereld' met minimaal een ART2 kettingslot (al zwaar genoeg.) Dit doe je door het voorwiel en frame.
- Daarnaast het gewone ringslot gebruiken door het achterwiel.
- Waar mogelijk een bewaakte fietsenstalling (en alsnog vastzetten.)
- Evt. verzekeren tegen diefstal. Bij mijn fiets van ca. EUR 3100 kostte dat al EUR 433 voor 3 jaar. Houd daar alvast rekening mee bij aanschaf dus. Ik vind het eigenlijk net over het randje van redelijk!
gewoon een goedkope barrel erbij kopen....voor een verzekering van 400 euro kun je ook redelijk wat fietsen kopen...
nobbiomatic schreef:gewoon een goedkope barrel erbij kopen....voor een verzekering van 400 euro kun je ook redelijk wat fietsen kopen...
Is het is toch vreemd dat op een fiets van zeg 400 euro een vergelijkbare slot op zit dan op een elektrische fiets en dure tour fiets waar de gem. Wereldfietser mee op pad gaat.
denk dat dit topic al vaker is geweest...
kort gezegd...als ze je fiets niet weten te vinden...raak je je fiets ook niet kwijt...anders moet je zorgen dat je fiets zodanig moeilijk mee te nemen is dat ze wel een andere nemen...
Het enige advies dat ik je kan geven is, ART-slot + kettingslot + afgesloten stalling van het bedrijf waar je werkt. Indien je ook maar aan één van deze 3 niet kunt voldoen binnen één van de Nederlandse grote steden, koop dan gewoon een goedkoop tweede fietsje voor het woon-werkverkeer.
Ook ik gebruik mijn vakantiefiets ook als woonwerkfiets en bij voorkeur zet ik hem niet graag uit het zicht in het centrum weg. Echter: soms kom ik er niet onderuit en dan denk ik toch: die fiets is er voor mij om er plezier van te hebben en er worden nog altijd meer fietsen niet als wel gestolen. Wel: altijd met goedgekeurd slot en met ketting aan de vaste wereld!
Als ze hem echt willen hebben dan helpt niets.
Ik begrijp dat Santos hoog op de lijst staat.
Maar Santos staat ook hoog op de lijst van de dieven.
Soms is het verstandiger om een minder bekend merk te nemen.
Vittorio kennen de meeste niet. En wordt niet gezien als "duur" verkoopbaar.

En anders idd altijd vast zetten aan iets stevigs. En dan het liefst door het voorwiel heen. Anders ben je ineens je son naafdynamo kwijt :)
Hoi,
Of je koopt een fiets in een afwijkende kleur, die wil lang niet iedere dief hebben. En juist een fiets op een heel opvallende plaats stallen wil ook helpen, dan kan er niet stiekem een dief mee vandoor.
Groet, Petra.
M276 schreef:Als ze hem echt willen hebben dan helpt niets.
Ik begrijp dat Santos hoog op de lijst staat.
Maar Santos staat ook hoog op de lijst van de dieven.
Soms is het verstandiger om een minder bekend merk te nemen.
Vittorio kennen de meeste niet. En wordt niet gezien als "duur" verkoopbaar.

En anders idd altijd vast zetten aan iets stevigs. En dan het liefst door het voorwiel heen. Anders ben je ineens je son naafdynamo kwijt :)
Hm, ik ben nog niet zo ver dat ik een bepaald merk niet zou willen kopen omdat die eerder gejat zou kunnen worden.

No surrender 8) :lol: !
Ik heb op mijn vakantiefiets geen slot laten zetten, om niet op het idee te kunnen komen om hem buiten tijgersprongafstand alleen te laten.
Op vakantie heb ik dan weer een kabel dan wel ketting bij me, afhankelijk van de bestemming.
Wij zijn erg tevreden over deze (wel de langste die ze hebben gekozen)
Handig mee te nemen en stevig:

Afbeelding

Zie:
http://www.abus.com/nl/Veiligheid-onder ... sen/Sloten

Verder vragen we onderweg altijd of hij binnen / in een afsluitbare stalling oid kan staan.
Ik kocht jaren geleden de Spylamp2 voor mijn gemoedsrust. Gelukkig nog niet nodig gehad.
Is ook eigenlijk van de zotte dat je daar rekening mee moet houden (merk waar dieven naar kijken). Maar ik doe het zelf wel. Ik heb mijn koga verkocht. En een trekkingstar terug gekocht. Het fiets bijna net zo fijn. En niemand wil een trekkingstar :)
Dus je hebt je koga verkocht omdat hij gestolen zou kúnnen worden?

Ook zonde... :wink:
misschien een leren jack zonder mouwen gaan dragen, met achterop zo'n mooie print van je kluppie en op straat " doekedoek doekedoek doekedoek" roepen als je rondfietst... :D
Het hangt er natuurlijk erg van af waar en op welk tijdstip en voor hoe lang je je dure fiets ergens parkeert.
Een mooie fiets zou ik niet onbewaakt ergens achter laten, zeker niet in een NLse stad.
Dus op het werk de fiets in een stalling of de fiets mee naar binnen.
Of een anonieme fiets gebruiken, zonder snob-potentieel, maar met kwaliteiten.

Op vakanties verlies ik mijn vervoermiddel liever niet uit het oog, niet omdat ie duur is, (is ie niet), maar omdat mijn reis in het water valt als ie weg is.
Kortere tijd even ergens neerzetten (winkel) is meestal niet erg risicovol, in een mooi ruraal buitenlands gebied.
Een kwartiertje in de ingang van een kathedraal of zoiets is ook geen probleem.
En musea hebben vaak wel redelijke stallingen of een plek waar je het ding kwijt kunt.

Nederland is een notoir fietsendiefstalgebied, zeker de steden, en al helemaal als het donker wordt.
Oplossing is simpel: een stickertje plakken
Afbeelding
Je kan ook even rondneuzen naar een eenzaam oudje dat in de buurt woont in een (meestal) te groot huis. Voor af een toe een stukje gebak en een babbel staat je fiets dan veilig binnen. Tegelijk doe je ook een goed werk door iemand niet te laten vereenzamen.
Ik zet m thuis in de woonkamer.

Onderweg blijf ik het liefst erop zitten, of heb ik m in het vizier.

Voor naar de stad heb ik een stallingsabonnement en een stationsfiets in de onbewaakte stalling ernaast.

En als ie snachts bij mn tent staat een vouwslot.

Mocht ie toch gestolen worden heb ik framenummer, Rohloffnummer, specificaties en foto's van specifieke kenmerken paraat.