Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weekendje fietsen waddeneilanden?? - Forum Wereldfietser

Weekendje fietsen waddeneilanden??

Wie O wie heeft er tips en/of routes voor een weekendje fietsen op de waddeneilanden.
Tevens tips over campings zijn erg welkom.

M.v.g. Peter :D
ik Texel een beetje en Vlieland wat beter (en fan van Vlieland als vakantiebestemming).
van Texel kun je met de boot oversteken naar Vlieland: vanaf de oostkant (bij de vuurtoren bij de Cocksdorp) met de boot naar de Vliehorst (de zandvlakte en militair oefenterrein op de (zuid)westkant van Vlieland). zo ben je eerst Texel overgefietst, ervaar je met je oversteek een stukje (Wadden)zee en dan de stille kant van Vlieland (waar veel eilandbezoekers nooit komen).
Van de Vliehorst kom je op de fiets niet makkelijk weer in de bewoonde wereld: ik zou eerst meegaan op de VliehorstExpress tot bijvoorbeeld het Posthuys (kun je prima eten en verpozen) en dan door de duinen of langs de waddenkant naar het dorp fietsen. halverwege de route door de duinen rechtsaf of langs de wadden fietsend even linksaf en je komt bij camping Lange Paal.
kamperen op Vlieland kan op 'Lange paal' (ten oosten van het dorp), de natuurcamping van SBB of op Stortemelk, de grote camping op de (noord)oostpunt van het eiland. (of je huurt iets van b&b in het dorp. veel info via de site van de VVV)
Vlieland heeft ook een nadeel: vanwege het prijspeil van de huisjes begint het eiland steeds decadenter te worden, vind ik. maar als fietser en campeerder merk je dat niet.
tips voor Vlieland: - fiets omhoog naar de vuurtoren (even naar je bergverzet schakelen! vanaf de waddenkant),
- wandel ook eens àchter de vuurtoren, bezoek de jachthaven (kun je ook prima eten)(en kleren wassen als je geen wasmachine hebt) en de punt van het eiland daarachter (en eet niet bij café/restaurant De Richel want da's niet goed voor je maag en je smaakpappillen).
van en naar Vlieland mag je fiets niet mee op de snelboot, wel op de gewone veerboot. ga op de gewone veerboot lekker boven op het dek zitten en spot de zeehonden op de zandbanken.
veel plezier! hoogframe
Supertip! :)
Vlieland is ook mijn favoriete Waddeneiland. We hebben er ooit een verwenweekend gedaan (blogje).
Maar voor alle waddeneilanden geldt: Je gaat er niet heen om kilometers te maken, maar om te genieten van de wind, de zee en het zand.
Indien je de oversteek van Texel naar Vlieland maakt. Let dan wel op de dienstregeling, Het is geen continuedienst
mijn tips vragen inderdaad om wat verder uitzoekwerk: "even google-en" :wink:
en de oversteek van Texel naar Vlie is inderdaad meer van het type 'vissrsbootje' dan een echte veerboot.
ik ben het helemaal eens met de opmerking dat de Waddeneilanden echt een stuk beleving zijn van zee, strand, wind en een bijzondere omgeving / landschap.
groet! hoogframe
Wij gaan toevallig vanaf donderdag 4 dagen fietsen naar en op Texel als onderdeel van Rondje NL. Helaas zit een overtocht naar Vlieland er niet in gezien de dienstregeling. Die is buiten het hoogseizoen zeer beperkt inderdaad. Evt wel een waddentocht. Duimen dat de weersvooruitzichten uitkomen.
Als camping heb ik de Kaemping in de Koog in gedachten. Iemand daar eerder gekampeerd?
LHTJoost schreef:Wij gaan toevallig vanaf donderdag 4 dagen fietsen naar en op Texel als onderdeel van Rondje NL. Helaas zit een overtocht naar Vlieland er niet in gezien de dienstregeling. Die is buiten het hoogseizoen zeer beperkt inderdaad. Evt wel een waddentocht. Duimen dat de weersvooruitzichten uitkomen.
Als camping heb ik de Kaemping in de Koog in gedachten. Iemand daar eerder gekampeerd?
Deze ken ik niet, maar hoor goede verhalen over NTKC De Slufter (De Cocksdorp).

Mocht het weer te slecht worden, weet ik nog een goed(koop) vodf cq. B&B adres in de Koog.
Veel plezier en nou nog met de wind in de goede richting texel rond, de oostkant is het minst beschut. :wink:
jasmon schreef:
Deze ken ik niet, maar hoor goede verhalen over NTKC De Slufter (De Cocksdorp).
Ik weet niet goed wat ik moet verwachten van NTKC. Het spreekt me erg aan gezien de nadruk op natuur, rust en tenten. Dit in tegenstelling tot de overdosis aan caravans op natuurkampeerterreinen.
Waar ik wat bezorgd over ben is het verenigingsgebeuren. Ben ik vrij om mijn tentje op te zetten en in alle rust te genieten of is er een zekere druk om deel te nemen aan de vereniging in de zin van vrijwilligerswerk of gezelligheid?
Vreemd dat Terschelling tot nu toe niet is genoemd... Dat is voor mij namelijk het mooiste eiland om te fietsen. Het is een stuk groter dan Vlieland en Schiermonnikoog en veel mooier (oké, subjectief...) dan Texel en Ameland. Je kunt er erg fijn fietsen over de paden door de duinen, helemaal van west naar oost. De echte bikkels kunnen dan helemaal onverhard verder tot de oostpunt van de Boschplaat, een van de weinige stukken echte natuur in NL.
Ook langs de waddendijk loopt een complete fietsroute en via de weg midden over het eiland doe je alle dorpen. Goede campings heb je op West, in Formerum-Noord en Oosterend.
De boottocht vanaf Harlingen is op zich al een uitje bij redelijk weer: veel vogels en vrijwel altijd zeehonden te zien.
LHTJoost schreef:
jasmon schreef:
Deze ken ik niet, maar hoor goede verhalen over NTKC De Slufter (De Cocksdorp).
Ik weet niet goed wat ik moet verwachten van NTKC. Het spreekt me erg aan gezien de nadruk op natuur, rust en tenten. Dit in tegenstelling tot de overdosis aan caravans op natuurkampeerterreinen.
Waar ik wat bezorgd over ben is het verenigingsgebeuren. Ben ik vrij om mijn tentje op te zetten en in alle rust te genieten of is er een zekere druk om deel te nemen aan de vereniging in de zin van vrijwilligerswerk of gezelligheid?
Ik las dit in hun folder op http://www.ntkc.nl:
Wie als eerste aankomt, heeft het dagelijkse beheer op het terrein, maar hij / zij blijft op de eerste plaats kampeerder.
De taken vergen niet meer dan een halfuurtje per dag, administreren van overnachtingen is hiervan het belangrijkst.
Wat mij al meteen minder aanstaat, is dat de fiets in de stalling van het terreintje zou moeten staan? Ik heb de fiets graag bij de hand. In zicht. Call me crazy.
NTKC wordt het dus niet voor mij (zie andere draadje). Maar ook de minicamping is het niet. Alleen maar senioren met caravans die een fietskampeerder zien als een exotische attractie. Dus ons heil gezocht op duincamping Kogerstrand. Nooit gedacht dat ik nog eens blij zou worden van een camping met 900 plekken. Mogelijk zou ik in het hoogseizoen anders piepen maar zelfs dat weet ik niet zeker.
Waarom OP de waddeneilanden??? :lol:
Dit lijkt me ook wel wat.
http://www.santosbikes.com/nieuwsarchie ... -per-fiets
Heb in het verleden op stranden gefietst. Het zilte water dringt overal in door en smeert uitstekend. Nadeel is, dat je ondanks regelmatig schoonspuiten, het laatste zout niet tussen de draaiende of scharnierende delen kunt verwijderen.

Fietste ik wel met staal. Aluminium is corrosiegevoeliger.

Piet.