Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Disc Trucker of Kona Big Rove? - Forum Wereldfietser

Surly Disc Trucker of Kona Big Rove?

Beste WF'ers,

Mijn 19 jaar oude koga Randonneur (mt 57 cm) ga ik vervangen. Om voor de komende jaren qua banden en aandrijflijn zo flexibel mogelijk te blijven heb ik besloten om een fiets te kopen met schijfremmen (op termijn koop ik waarschijnlijk een Rohloff naaf) en qua smaak wil ik graag staal... (vind ik gewoon mooi..)

Aangezien de kinderen nog jong zijn (6-8-10) wordt de fiets vooral gebruikt voor het dagelijkse werk (20 km) en kortere lichte fietstochtjes (allebei in combi met een aanhangfiets, de kar is de deur uit :-) ). De fietstochtjes varieren van asfalt, klinkers tot zand- en schelppaden...

Ik dacht dat ik wist wat ik wilde, een Surly Disc Trucker frame (58cm) en dan zelf afbouwen (zie ook: dit draadje) Maar de Kona Big Rove (59cm) past eigenlijk ook in het plaatje. De Surly oogt klassiek, de Kona iets strakker door de rechte vork en sloping frame...

[edit]: Die SRAM groep is wel gatekaas in vergelijking met de Shimanogroep die ik op het oog heb... linkje gearcalculator...

Afbeelding

Afbeelding

Wat zijn jullie gedachten....
Het grootste verschil zit in positie van het achterwiel, daardoor gaat de trucker altijd slomer voelen dan de Rove. (liggende achtervork is langer voor meer stabiliteit en minder hiel-tas contact).
EnriceV schreef:Het grootste verschil zit in positie van het achterwiel, daardoor gaat de trucker altijd slomer voelen dan de Rove. (liggende achtervork is langer voor meer stabiliteit en minder hiel-tas contact).
Als je wilt sprinten moet je een racefiets kopen, zo niet dan heeft die achtervork alleen maar voordelen.
Ander probleem met de Big Rove en eigenlijk met elke Rove of fietsen die daar op lijken is dat ze niet zijn bedoeld als vakantiefiets...

* De buis van de voorvork is korter waardoor je stuur veel minder omhoog kan dan bij een Trucker of Sutra, en als je er vaak op zit wil je niet dag in dag uit diep zitten. Het stuur van een Rove kan wel omhoog maar dan moet je de fiets verbouwen en daarmee haal je de fiets uit zijn model, want daar is die niet op ontworpen.

*Het frame van de Rove en met name de achtervork is korter waardoor je minder rustig op je fiets zit, de fiets meer zoekt naar het juiste spoor en jij dus sneller moe wordt.

*Het frame van de Rove iets lichter en is daardoor minder stevig en bij de Alu versie is dat nog meer het geval, voor een vakantiefiets of waar jij hem voor wil gebruiken is stabiliteit veel belangerijker dan gewicht. Zwaardere fietsen zijn dus steviger en stabieler en dat fiets veel beter met begage.

*De Rove maar ook bijvoorbeeld de Crosscheck of de Strangler is afgeleid van een crossfiets met een hoger bracket, zodat je in het bos de grond niet raakt, een Trucker heeft juist een laag bracket en dat maakt je fiets stabieler als je er bagage aan hangt omdat de hele fiets lager bij het grondoppervlakte zit.

*Als laatste probleem maar minstens zo belangerijk is de afmontage, ook die is bij geen enkele Rove, Awol, Crossrip, kijk wat het verschil is tussen het lichste en het zwaarste verzet en dan kun je uiterekenen dat je met een 'standaard' of een zelf gebouwde Sutra of Trucker een veel groter bereik hebt, en ja dat heb je met bagage of kids op je fiets echt nodig anders kun je bij het eerste heuveltje lopen.

*Bij een Trucker kun je kiezen tussen 28 en 26 inch wielen wat bij geen enkelle Kona (of ander merk) kan.

Kortom een Rove en alles wat daar op lijkt is niet geschikt als echte vakantiefiets, ook minder geschikt voor tripjes met kinderen op je fiets, aanhangers achter je fiets en zelfs minder geschikt om dagelijks mee naar je werk te fietsen. Fietsenmakers en zeker de Kona dealers die ik ken gaan je dit niet vertellen omdat ze het meestal gewoon niet weten of je moet naar een 'specialist' maar die smeert je een veel te dure fiets aan. Kijk bij een vakantiefiets niet op een kilo meer of minder, als je gewicht wil besparen kun je tegenwoordig al een tentje van slechts één kilo kopen voor zo'n 100 Euro, en het zelfde geld voor de rest van je uitrusting, bespaar gewicht op wat je meeneemt en niet op je fiets. De standaard afmontage van de Trucker is al een stuk beter dan de meeste Koga's of Santos fietsen maar is vooral degelijk en niet bepaald luxe. Als je het zelf kunt zou ik gewoon een Trucker frameset kopen en hem zelf opbouwen met goede kwaliteitsonderdelen. Als je dat niet kunt, kun je het door mij laten doen. Het enige minpuntje van een Surly is dat er geen plaatje voor een standaard op het frame zit maar verder is er niets beters verkrijgbaar. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Beste Hobbybouwer,

Je argumenten snijden hout, ik heb ook lang getwijfeld, maar toen ik voor mezelf de maten op een rijtje zette en vergeleek met mijn huidige frame bleek dat de Big Rove Steel een ruime fiets is (zelfs een langere wielbasis heeft dan de Surly). Daarnaast vind ik het een mooie fiets, ik ben benieuwd.

Maar ik heb de pudding nog niet gegeten, de fiets is nog onderweg, en als het tegenvalt mag ik van de koop afzien.

Afbeelding
Afbeelding

PS: weet iemand hoe je de naloop berekent? (bij Koga wordt die gegeven, bij Kona en Surly niet..)
Was je Koga zo veel te klein dat je nu een fiets overweegt die T/T bijna 4 cm langer is? 4 cm is veel!
Ben benieuwd naar je ervaringen. Zou zelf voor de Surly zijn gegaan maar dat berust meer op gevoel dan wat anders. Vind ze wel mooier dan de Kona - zal ook wel meespelen.
Ave Gone schreef:Was je Koga zo veel te klein dat je nu een fiets overweegt die T/T bijna 4 cm langer is? 4 cm is veel!
Helemaal mee eens!

37mm reach is veel... en wat dacht je van de stack die met een knallende 7cm omhoog gaat? Ik ga er toch van uit dat de stuurpen niet 7cm extra uitsteekt op de Koga? De Koga is veel kleiner dan de andere twee fietsen en is over de hele linie anders gebouwd. Je gaat van kort en diep naar lang en hoog.

Het kan best werken hoor, maar ik ben het met Ave eens dat dit wel een giga sprong is qua maatvoering.

Betreft naloop, dat is een combi van HT angle (kleiner is meer trail) en rake (groter is minder trail)*. De Kona heeft dus ietsje minder naloop en het is te verwachten dat je ook voor een kortere stuurpen zal kiezen (vanwege de extra reach die je moet compenseren), dus de Kona zal vermoedelijk wat nerveuzer zijn (maar daar speelt ook gewichtsverdeling een rol bij, dus dit is een aanname).

* Banddikte zal ook enige invloed hebben, hoe dikker de band hoe meer naloop, maar dat wordt wel erg lastig inschatten^^.

Verder is het verhaal van Hobbybouwer natuurlijk zwaar overdreven. Mits passend is een Kona Big Rove is uiteraard prima geschikt als vakantie fiets, voor kinderen en voor woon-werk verkeer. Om maar in te gaan op zijn punten:

1. De stack is groot, dus het verhaal van een te diepe zit is nogal gekleurd. Er zijn zat mensen (zoals ik) die juist problemen hebben met teveel stack en die hun stuur dus niet laag genoeg krijgen (en dat gaat helemaal nooit lukken met de Surly, of ik moet naar een racestuur grijpen) en naar negatieve pennen moeten grijpen. Nadelig is dat zowel de Kona als de Surly een A-Head set hebben, dat is wat lastig met vervoeren (stuurpen kan je niet zo makkelijk verdraaien) en je kan minder makkelijk de hoogte verstellen, maar dat laatste is voor veel mensen totaal niet spannend (ik verander mijn stuurhoogte nooit, goed is goed).

2. Het verhaal van de achtervork is vast wel waar, maar er zijn veel meer factoren die bepalen of je moe wordt (bijvoorbeeld niet diep genoeg kunnen zitten en daardoor teveel windhappen^^). Bovendien is de lange wielbasis weer goed voor het sporen van de fiets en is de balhoofdbuis minder steil (dus stabieler) dus het is nogal sterk om aan de hand van deze maten te zeggen dat de Kona minder zou sporen en je moe zou maken.

3. De Kona is sloping en dat scheelt gewicht. Gewicht zegt natuurlijk ook niet alles over stijfheid, dat weet je pas na meten (en fietsen). Het is heel bijzonder om zomaar te roepen dat de Surly stijver is tenzij daar harde data over bestaat.

4. De brackethoogte is op heel veel vakantie fietsen zo hoog (zie de Koga) en die zijn prima geschikt voor vakanties. Zoals eerder al gezegd, er zijn heel veel dingen die stabiliteit beïnvloeden en sommige daarvan spreken voor de Surly, andere voor de Kona. Het is dus lastig om aan de hand van de brackethoogte te bepalen dat de Surly stabieler is. Het zou best kunnen, maar dat ligt dan aan het totaal pakket, niet aan 1 of 2 waardes.

5. Met een 28*36 moet het een flink "heuveltje" zijn wil je gaan lopen. Ik heb ook liever een triple, maar het bereik is niet de reden, wel de sprongen (zoals je al zegt, gatenkaas).

6. Tsja, Hobbybouwer noemt zelf ook Santos in zijn verhaal, wellicht moet hij toch even die site bezoeken. Laatste keer dat ik keek hadden die 26, 28 en 29 versies van de Travelmaster (in alu en staal^^). Koga levert trouwens net als Santos ook nog een 29", dus Surly is toch iets minder uniek als HB denkt. Feit is dat je één fiets koopt die past en die is 26"of 28". Dat de fiets ook met een andere wielmaat ook wordt geleverd maakt na aankoop verder geen bal meer uit.

Surly en Kona, allebei fietsen waarmee je een berg met bagage echt wel overkomt. Het is vooral belangrijk dat de maat klopt*.


* En op dat punt kijk je wellicht toch bij te grote fietsen omdat zoals Ave al aangeeft dit toch wel radicaal anders is
Kleine kanttekening: de TM 2.9 is er niet in staal;).
eric190173 schreef:Beste Hobbybouwer,

Je argumenten snijden hout, ik heb ook lang getwijfeld, maar toen ik voor mezelf de maten op een rijtje zette en vergeleek met mijn huidige frame bleek dat de Big Rove Steel een ruime fiets is (zelfs een langere wielbasis heeft dan de Surly). Daarnaast vind ik het een mooie fiets, ik ben benieuwd.

Maar ik heb de pudding nog niet gegeten, de fiets is nog onderweg, en als het tegenvalt mag ik van de koop afzien.

Afbeelding
Afbeelding

PS: weet iemand hoe je de naloop berekent? (bij Koga wordt die gegeven, bij Kona en Surly niet..)
Naloop berekening : zie link ( met handig excel file )
http://www.velofilie.nl/besturing.htm
Was zelf nooit zo goed in wiskunde :wink:
Hobbybouwer schreef: *Bij een Trucker kun je kiezen tussen 28 en 26 inch wielen wat bij geen enkelle Kona (of ander merk) kan.
Hoe bedoel je dat?

Santos heeft bijvoorbeeld een Travelmaster in 26" en 28" bijvoorbeeld. Avaghon Series zijn ook in 26" en 28" verkrijgbaar.

En in mijn 26" Avagon S26.0 passen 28" wielen met niet al te dikke banden, net als in mijn 28" Avaghon S28.0 ook 26" wielen passen. Met schijfremmen uiteraard, anders klopt de positie van de vbrake bevestiging niet met de velgmaat.
Jurr schreef:En in mijn 26" Avagon S26.0 passen 28" wielen met niet al te dikke banden, net als in mijn 28" Avaghon S28.0 ook 26" wielen passen. Met schijfremmen uiteraard, anders klopt de positie van de vbrake bevestiging niet met de velgmaat.
Dan kun je behoorlijk met de trapashoogte spelen, mocht je dat willen.
jumbo schreef: Naloop berekening : zie link ( met handig excel file )
http://www.velofilie.nl/besturing.htm
Was zelf nooit zo goed in wiskunde :wink:
Thx Jumbo, ik kom dan op 68 mm.

Wat betreft de maat.... Dat vond ik ook lastig. Mijn huidige fiets aan de kleine kant (als student en beginnende fietser tweedehands gekocht..).

Mijn huidige stuurpen steek 12 cm boven het frame uit en de voorbouw is ook 12 cm lang (gemeten van hart op hart, hoek 20 gr). Ik heb dus wat speling.....
Afbeelding

Op basis van mijn lenge (184) en binnenbeenmaat (87) hebben voor een L frame gekozen. Maar misschien kan ik niet 'diep' genoeg zitten. We gaan het merken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de reacties!

Eric
Aha, dan is inderdaad deze keuze zo gek nog niet. Bedankt voor de opheldering.,
loknor schreef:Aha, dan is inderdaad deze keuze zo gek nog niet. Bedankt voor de opheldering.,
+1
Nogmaals, je kunt voor die Rove gaan maar die is en blijft minder geschikt voor wat jij wil, laat je niets wijs maken, de Surly is de beste keus, ik heb mijn best gedaan om uit te leggen waarom dat zo is, echter, helaas komen hier mensen die niets beters te doen hebben dan zoeken naar tekortkomingen in het verhaal van een ander zonder dat ze zelf een verhaal hebben, vooral als je aan hun heilige Santos, Rohloff en Magura huisjes komt.

Laat je niet van wijs brengen door kromme verhalen, en wees blij dat er mensen zoals ik zijn die jou advies zonder blabla willen geven, men kan van alles onderuit proberen te halen maar het slaat doorgaans nergens op, zo is bijvoorbeeld het vergelijk tussen een Santos en een Surly ronduit belachelijk, natuurlijk zijn er merken die op bestelling een fiets zowel in 26" als in 28" kunnen leveren maar dat zijn merken die meer voor een frame vragen dan jij voor een compleet afgemonteerde Surly kwijt bent. En beter? Echt niet!

Doe je voordeel ermee en voor de zuurpruimen, ga zelf lekker een fiets bouwen en hou op met zeuren.

ps de rede dat je op de Rove meer problemen kunt krijgen met de diepte van het stuur heeft niet te maken met de maat van het frame, je kunt een LHT en een Rove met dezelfde bovenbuis lengte, met een vergelijkbare reach krijgen en er het zelfde stuur op monteren, probleem van de Rove zit hem in de voorvork, die wordt kort afgezaagd en daardoor kan je stuur niet verder naar boven dan één cm ofzo je kunt er dan wel een andere stuurpen opzetten maar die kan dan vervolgens weer niet verder naar beneden, koop je een LHT dan steekt de voorvork erg ver uit naar boven en dan kun je met spacers heel gemakkelijk de hoogte van je stuur veranderen. Dat is ook logisch, want de LHT is bedoeld als tourder, net als de Sutra, de Rove is een verbouwde crossfiets.
HB, met alle respect, ik heb punt voor punt aangegeven waarom je verhaal extreem eenzijdig is. Dit is gebaseerd op verifieerbare basis kennis fietsen.

Ik vind je preken voor eigen parochie onbeschaamd. Er is niks mis met Surly, je hoeft niet een verhaal af te gaan steken met drogredenen. Er zitten hier genoeg mensen met kennis van zaken om hier niet voor te vallen.
Nu dacht ik eens dat we het met zijn alles eens waren, blijkt dat niet zo te zijn :? :cry:
loknor schreef:HB, met alle respect, ik heb punt voor punt aangegeven waarom je verhaal extreem eenzijdig is. Dit is gebaseerd op verifieerbare basis kennis fietsen.

Ik vind je preken voor eigen parochie onbeschaamd. Er is niks mis met Surly, je hoeft niet een verhaal af te gaan steken met drogredenen. Er zitten hier genoeg mensen met kennis van zaken om hier niet voor te vallen.
'Ik vind je preken voor eigen parochie onbeschaamd' Waar heb jij het over? Heb ik aandelen Surly dan? Ben ik CEO bij Surly? Ik vind dit soort verdachtmakingen onbeschaamd.

En als we het dan toch hebben over eenzijdig hebben; de hele Nederlandse handel, belangen en de daaruit voortkomende prietpraat op deze site is eenzijdig, een ieder die het in zijn hoofd haalt om er andere ideen op na te houden wordt hier afgeserveerd, heilige huisjes van een klein clubje mensen die goed geld verdienen aan fietsen van 3000 Euro of duurder.

Ik geef Eric gratis advies, jij doet niets en pas als ik iets heb geschreven kom jij met een heel verhaal om te 'bewijzen' dat mijn advies niet deugt. Waar slaat dat op?
Heren techneuten en ervaringsdeskundigen,

Ik schut mijn hoofd en moet glimlachen. Probeer in gebruikelijke bewoordingen tot elkaar te komen. Desnoods via PB's.

Met groet,
Piet Vis.