Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx oPinion 2016 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

idworx oPinion 2016

jumbo schreef:Bij carbon en fietsen denk ik misschien teveel aan de gebroken frames van racefietsen.
Ik vind dat het mooie zoeven van een racefiets voorbij is. Een vreemd hol klinkend geluid is daar voor in de plaats gekomen. Er zijn carbon fietsen die behoorlijk lawaai maken.
En dat zijn lichte racers. Toegegeven, ze remmen met carbon velgen, maar hun conclusie over de pull ratio gaat altijd gelden tov een velgrem.

Het grootste "probleem" (voor de doorsnee vakantiefietser die niet de kalahari door wil) is dat de meeste schijven te klein zijn voor vakantiefietsen met veel bagage en tandems. Ik gebruik aanhalingstekens omdat dat ook een probleem is bij velgremmen en dat de oplossing (grotere schijven) logisch is.

Kijk ik ben best tevreden met mijn Magura velgremmen en zal heus niet mijn fiets in de verkoop gooien omdat ik nu schijfremmen moet hebben. Maar als ik de keus had gehad had ik er zonder meer voor gekozen. De doseerbaarheid van de mountainbike die ik in de alpen heb gehuurd was gewoon een schokkerende eye-opener.

Ik ben er dan ook van overtuigt dat de velgrem voor heel veel fietsdoeleinden vervangen gaat worden door de schijfrem. Hij is gewoon aantoonbaar beter. Dat hij voor racefietsen (wielwissels) en vakanties in de verste oorden (nog) niet geschikt is doet daar niets aan af.
miro schreef: Hieronder een filmpje over de disc brakes.

https://www.youtube.com/watch?v=uHFSSXOSnxs
De relevantie van deze test ontgaat me. Een vergelijking van goede V-brakes, HS33-remmen en schijfremmen zou ik interessant vinden. Maar een vergelijking van een soort remmen die je zelden op trekkingfietsen aantreft en dat op carbon-velgen met schijfremmen brengt naar mijn gevoel niets bij in deze discussie.

Renaat
loknor schreef: Ik ben er dan ook van overtuigt dat de velgrem voor heel veel fietsdoeleinden vervangen gaat worden door de schijfrem. Hij is gewoon aantoonbaar beter.
En kunnen we dat dan ook even aantonen? Want al die anekdotiek in zulke discussies die te vaak als 'de waarheid' wordt verkocht wordt wel erg vervelend.

Ik sluit dus niet uit dat schijfremmen tegenwoordig vaak een betere keuze zijn, maar dan kan het toch niet moeilijk zijn dat ook aantoonbaar te maken?

Renaat
Renaat, met alle respect... geloof je werkelijk dat een Magura velgrem in nat weer net zo hard remt als een goed schijfrem met 180mm rotors?

- De theorie is overduidelijk: de schijfrem zal dat winnen.
- Er is een berg aan gebruikerservaringen.
- Bij mountainbiken, toch een sport waarbij men offroad gaat, iets wat men met een vakantiefiets ook wil is de keus allang al gemaakt.

Kijk dat jij het niet nodig vindt is duidelijk en dat is prima. De noodzaak kunnen we best over twisten, maar dat een schijfrem beter remt is klip en klaar.

Ik vind dit onder de hand neigen naar klimaat verandering ontkennen.
loknor schreef:Renaat, met alle respect... geloof je werkelijk dat een Magura velgrem net zo hard remt als een goed schijfrem met 180mm rotors?

- De theorie is overduidelijk: de schijfrem zal dat winnen.
- Er is een berg aan gebruikerservaringen.
Toon me die berg vergelijkende gebruikservaring dan eens.
Nogmaals (voor de slechte lezers), ik ben nergens van overtuigd op dat gebied omdat ik mijn eigen ervaringen en eigenlijk alle anekdotische ervaringen van één persoon veel te beperkt vind om daar algemene conclusies uit te trekken. Ik hecht wel geloof aan goede testen of aan een masse nuchtere ervaringen.

Maar is het niet opvallend dat blijkbaar al die schijfremgelovigen er blijkbaar niet in slagen om naar die tests en massa nuchtere ervaringen te verwijzen.
Renaat,

Voor een keertje ga ik eens stoppen met happen. Je gebruikt google maar en gaat maar eens een avondje gebruikerservaringen lezen, filmpjes kijken, nadenken waarom prof mtb-ers en masse schijven gebruiken.

Ik ga hier verder geen tijd meer in steken.

Groet,

J.
aangezien gebruikers ervaringen voor sommige mensen hier de heilige graal zijn.....

ik heb/rij op ongevejer 4 fietsen met schijfremmen, van verschillend fabrikaat en met verschillende remschijfdiameters. daarnaast trap ik nog wat rondjes op een fiets met mechanische velgremmen. en mijn zusje heeft een fiets met magura hydraulic meuk.

mijn ervaringen zijn als volgt...

de velgrem remt goed, de magura remt ook goed..de schijfrem remt beter.(droog weer)
in de regen piept de schijfrem, maar remt goed. de velgrem piept, remt waardeloos. de magura is stil, remt matig.
de doseerbaarheid van de velgrem is blokkerig..de magura doseert beter...de
schijfremmen zijn perfect te doseren..

mijn onderzoeken zijn partijdig, niet relevant, subjectief, en bevooroordeeld..en niet reproduceerbaar...maar de schijfrem is voor mij de absolute winnaar. in alle opzichten.

daarnaast....vraag maar aan een downhiller wat ie liever heeft....of een fatbiker...het inzetgebied van een schijfrem is gewoon veel breder...het is gewoon de toekomst. wake up.
Maakt een hoop los :)
En ik ben gewoon blij met mijn BB7's op de Lamborghini en de Tektro's (type ? wel hydraulish) op de MTB- heb geen vergelijk meer met V-brakes - is te lang geleden voor me.

Of er nu wel of geen bewijsbaar voordeel is van schijfremmen tov bijvoorbeeld Magura's maakt me niet uit. Ze remmen gewoon fijn. En bij nat wegdek sta ik voor mijn gevoel ook een heel stukje eerder stil dan vroeger.
Laatste wat ik erover zeg hoor, dan mag het weer over de iDworx gaan: met velgremmen heb ik altijd het idee dat ik in slecht weer eerst de hele velgrand moet schoonremmen voor ik ook daadwerkelijk écht goed vertraag. Bij schijfremmen heb ik daar nog nooit last van gehad.

De volgende racefiets krijgt ook schijfremmen, want gisteren en vanmorgen was nou niet bepaald trefzeker remmen.
loknor schreef:Renaat,

Voor een keertje ga ik eens stoppen met happen. Je gebruikt google maar en gaat maar eens een avondje gebruikerservaringen lezen, filmpjes kijken, nadenken waarom prof mtb-ers en masse schijven gebruiken.

Ik ga hier verder geen tijd meer in steken.

Groet,

J.
je zit al een jaar op het forum, dan weet je zo langzamerhand toch ook wel dat Renaat altijd gelijk heeft...
loknor schreef: waarom prof mtb-ers en masse schijven gebruiken.
Blubber.
Ik ga hier verder geen tijd meer in steken.

J.
Natuurlijk wel ;-)
Revanho schreef:
loknor schreef:... schijfrem. ... is gewoon aantoonbaar beter.
En kunnen we dat dan ook even aantonen?
Ik vond dat het filmpje van miro toch wel overtuigend laat zien dat je met schijfremmen onder natte condities eerder stilstaat.

Ik heb geen fiets met schijfremmen en de velgen van mijn fietsen zijn tamelijk smetteloos qua beschadigingen maar ik merk wel aan velgremmen dat zij de neiging hebben om alle oneffenheden aan velgen aan te grijpen om op de ene plek eerder te blokkeren dan op een andere.

Of de betere schijfremmen nodig zijn, vind ik een interessante vraag. Tientallen jaren (ruim 50.000 km) heb ik gefietst op een fiets die nog niet de schijn van de remkracht had van een fiets met hedendaagdse remmen. Dat was in de tijd van de RVS velgen. Blokkeren van het voorwiel of een voorwielwheelie bestonden gewoon niet. Een noodstop was simpel: trek de remhendels tot aan de aanslag en stuur langs het probleem heen. Ik heb daar vreemd genoeg (?) nooit een ongeluk mee gehad.

Als mensen klagen over remmen die het slechter doen in de regen vraag ik bovendien altijd of men dat ziet als een nadeel of als een voordeel. Een voorwielslip is soms een stuk gevaarlijker dan een rem die het even iets minder doet.
Dat is wel een heel bijzondere kijk op het vraagstuk. Ik ben blij dat autofabrikanten, om maar wat te noemen, niet jouw zienswijze hanteren. Kom op nou, "God zegene de greep"-remmen wil toch niemand.

Wat kan er nou mis zijn met eerder stilstaan?!
Travelmaster schreef:Ik ben blij dat autofabrikanten, om maar wat te noemen, niet jouw zienswijze hanteren.
Toch doen ze dat, in zeker opzicht: ABS.
Klopt. Maar dan heb je het over het kunnen blijven sturen. En de remmen waar A.G. het over heeft hadden dat niet als verkoopargument;). Die konden gewoon niet beter.
Effe On-topic, mooie fiets die Idworx oPinion 2016 :D
Ik denk dat iedereen kan zelf overwegen wil je of niet een disc brakes in je fiets.
Ik wil graag de andere discussie opstarten.
Carbon velgen. Wat vinden jullie van?
Feiten.
De zwakste schakel in een wiel is meestal de velg. Een buted spaak 1,8mm kan veel meer kracht overbrengen dan de velg. Naven zijn redelijk sterk. Toch af en toe hoor je over gebroken naaf door de hoge spaakspaning.
Let op - Er zij tientalen carbon velgen tippen. . bijv full carbon clincher, full carbon tubular, carbon+ AL remflanken, tubeless……
Grijs gebied.
Is een carbon velg sterker dan hoog profile aluminium velg?
Ik merk wel dat hydraulische velgremmen veeeeeeeeel beter remmen dan traditionele velgremmen (met een kabel). In het filmpje wordt een traditionele velgrem vergeleken met een hydraulische schrijfrem. Ik zou het zeer interessant vinden om een vergelijking te zien tussen een schrijfrem en een hydraulische velgrem.

Groet, Tim