Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eco Via do Litoral, Portugal in de winter - Forum Wereldfietser

Eco Via do Litoral, Portugal in de winter

Ik ben voornemens de Eco Via do Litoral langs de Algarve in Portugal te fietsen en dan
ergens in januari of februari van 2016. Ik denk een dag of 4 erover te doen.

Zijn er mensen die deze recent gefietst hebben ? Hoe is het wegdek en de bewegwijzering van de route ?
Met name het laatste was nogal pover (in het verleden?)

Ik wil eigenlijk wel een tent meenemen, maar een pension of goedkope hotelkamer zou ook kunnen ? Weet iemand of dit in de winter, of misschien wel juíst in de winter op de bonnefooi kan. Ik wil eigenlijk liever niets reserveren.

Iedereen die leuke, nuttige tips heeft, graag !!
In het zuiden van Portugal kan het in de winter lang en veel regenen. Kamperen lijkt me dan geen verstandige keuze. Bovendien zullen de campings vaak gesloten zijn.
Heb de route dit voorjaar proberen te volgen. De bewegwijzering is slecht. Het beste is je eigen route te maken.
Er zijn weinig campings aan de route. Ik heb mijn route op wikiloc gezet.( Allures40)
Er zijn in de Algarve best wel wat (soms reusachtige) campings open in januari en februari, die zijn vaak nog (bijna) vol ook met overwinteraars. Geen tentkampeerders, maar campers uiteraard. Lekker rustig publiek. Veel campings hebben alleen grindpercelen. Niet fijn voor je grondzeil. Alternatief onderdak vinden is geen probleem, overal zijn hotels en pensions, B&B's etcetera. De hele streek leeft van het toerisme.
Ik was afgelopen maart in de Algarve en het was schitterend weer, tot 30 graden, maar in januari en februari regent het inderdaad nogal eens en zijn de dagen kort. Maar de temperatuur kan gemakkelijk boven de 20 graden komen. De wind is wel een factor. Oostelijk van Faro is het klimaat aanzienlijk warmer dan westelijk.
Wat de fietsroute betreft: die gaat over allerlei verharde en onverharde weggetjes, van zeer goed tot zeer slecht wegdek, met veel afslagen en regelmatig ontbreekt er dan opeens een bordje. Het is echt niet altijd evident waar je heen moet, rijden op een gps-track is beslist aan te bevelen.
SanderZ schreef:Ik ben voornemens de Eco Via do Litoral langs de Algarve in Portugal te fietsen en dan
ergens in januari of februari van 2016. Ik denk een dag of 4 erover te doen.

Zijn er mensen die deze recent gefietst hebben ? Hoe is het wegdek en de bewegwijzering van de route ?
Met name het laatste was nogal pover (in het verleden?)

Ik wil eigenlijk wel een tent meenemen, maar een pension of goedkope hotelkamer zou ook kunnen ? Weet iemand of dit in de winter, of misschien wel juíst in de winter op de bonnefooi kan. Ik wil eigenlijk liever niets reserveren.

Iedereen die leuke, nuttige tips heeft, graag !!

Ik heb voorjaar 2014 de route als deel Malaga-Porto-Comp gedaan. De route is er wel. Volg hem via een (gratis) navigatie op je smartphone bv "citymaps2go" of een andere goede. Kaarten , ook lokale, heb je vaak niet veel aan want zijn altijd te grof. Er staat dan een dikke zwarte lijn waarbij de route, als die op schaal wordt geinterpreteerd, wel eens 200 meter breed zou moeten zijn.
Soms is de route aangegeven door een pijl, blauwe streep langs rechterzijde weg , of een gele, een bordje, of men heeft op de nog net wel/niet zichtbare blauwe strepen een parkeerplaats/terrein gemaakt. Zoals zo vaak met dit soort door Europa gesubsidieerde initiatieven wordt en niets aan onderhoud gedaan (stand voorjaar 2014). Heb je eenmaal weer de route gevonden dan is die rustig en heel mooi. Er zijn heel veel particuliere overnachtingsadressen en kleine pensionnetjes heb je zeker in de winter voor onder de 20 euro (1 persoonskamer).De verschrikkelijke N weg zal in de winter wel rustig zijn. Robw